aansluiting raambediening

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Marcon
beginner
Contacteer:

aansluiting raambediening

Bericht door Marcon »

Na lang zoeken heb ik eindelijk nieuwe houtlook paneeltjes binnen waar de raam en spiegelbediening in zit van mijn clio 2 phase 1.
i.v.m wat tijd gebrek net pas aan toegekomen om ze te gaan wisselen. tot mijn schrik en ook verwachte angst zijn de aansluitingen van de raamschakelaars totaal anders.....

nu denk ik dat er 2 opties zijn aangezien de panelen bijna niet te vinden zijn, zal ik iets met de schakelaars moeten gaan doen.
optie 1: zoeken of er misschien toch iets van verloopjes zijn van oud naar nieuw.
optie 2: op zoek naar de juiste aansluitstekkers en dan zelf met soldeerbout en krimpkous de oude bedrading aan de nieuwe stekkers zetten.

wat zijn jullie gedachtes hier over?? op de foto's zijn de linkse schakelaars de oude en recht de nieuwe

Afbeelding
Afbeelding
Marcon
beginner
Contacteer:

Re: aansluiting raambediening

Bericht door Marcon »

om eerlijk te zeggen kan ik er helemaal niks mee Hostler...

foto is te onduidelijk, en dat schema gaat over universele raamschakelaars.

ik zou meer hebben aan een schema waar nummer 1 t/m 6 omschreven staan kwa functie. dan kan ik dat zelf nameten met een multimeter.
hostler

Bericht door hostler »

Die op de foto's zijn geen universele schakelaars. Het zijn de raamschakelaars van een fase 1 namelijk.

Het schema heb je juist wel wat aan want het beschrijft precies wat welke kabel doet. Je zal er immers een andere stekker op moeten zetten...
Marcon
beginner
Contacteer:

Bericht door Marcon »

ik zal er nog eens naar kijken. ik ben ondertussen de nieuwe schakelaars aan het doormeten. is het wenselijk voor iemand als ik van oude en nieuwe schakelaars uitgebreid de nederlandse functie erbij zet hier op de site?
hostler

Bericht door hostler »

Daar sta je natuurlijk vrij in. Ik kan me wel voorstellen dat het handig kan zijn voor mensen in een soortgelijke situatie.

Ik vond deze diagrammen nog:
www.elektroda.pl/rtvforum/download.php?id=534876

Diagram 10 moet je hebben.
Marcon
beginner
Contacteer:

Bericht door Marcon »

hey dank je wel. zo'n schema bedoelde ik dus! haha nu kan ik heel snel kijken welke aansluit pin welke functie heeft.
Marcon
beginner
Contacteer:

Bericht door Marcon »

gisteravond het aansluitschema goed doorgekeken, de oude en nieuwe schakelaars doorgemeten. dus nu weet ik hoe elke draad omgesoldeert moet worden.
net bij de sloop de juiste stekkertjes gevonden, dus vanavond aan de gang met solderen en krimpkous. (meteen ook maar een verlichtings schakelaar meegenomen.)

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”