Probleem met inspuiting 2006 DCi

Voor algemene Clio III vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Probleem met inspuiting 2006 DCi

Bericht door Da Freeze »

Okee, ik heb mijn auto nu dik een week gereden en de eerste issue komt naar boven. Het lampje met de sleutel brand constant en de melding Controleer inspuiting wordt getoond.
Ik vermoed dat dit er aan vooraf ging.

Toen ik de auto kocht bij een handelaar heeft deze een half jaar stil gestaan. De accu was leeg en om de radio te gebruiken moest de code worden ingevoerd. Wat de boordcomputer allemaal deed of kon, wist ik toen niet. Later ontdekte ik hoe je één en ander kon resetten, maar toen had ik al enkele honderden km gereden.

Vanmorgen reed ik naar de garage voor een sterreparatie en stond de tank nog op een kwart diesel. Toen de garage klaar was met de reparatie startte ik de auto, begon meteen het brandstoftank lampje te branden en het pijltje stond helemaal op 0. Dit vond ik zo verbazend dat je bijna zou zeggen dat de garage mijn tank had leeggehaald. Bij het wegrijden begon de motor al te sputteren en ik kon net een tankstation inrijden wat ongeveer 400 meter verderop stond.

Eenmaal volgetankt ging er 58 liter diesel in! Renault geeft aan dat de tank 55 liter is, dus heb ik nog 3 liter leidingen leeg zitten zuigen. Eenmaal volgetankt startte de auto even sputterend maar reed later prima. Bij de eerste dot gas kwam de melding Controleer inspuiting. Ik vermoed dan ook dat dit gebeurt is door het droogrijden van de diesel. Maar misschien hebben jullie een ander idee.

De tweede issue die ik vanmorgen had was de Renault radio. Ik schoof een CD erin, maar de radio vroeg eerst om een code. Die heb ik maar even genegeerd, want ik moest naar de garage. Maar ook onderweg prutsen kreeg ik met geen mogelijk de radio ook maar aan. Het display geeft alleen de tijd en de temperatuur, de rest is zwart. De radio gaat nu ook totaal niet meer aan, power knop indrukken doet niets. Dit lijkt los te staan van de lege tank met motorstoring, maar het is wel toevallig.

Ik kan de zekering morgenochtend nog wel controleren, maar ik weet nu even niet wat ik met die inspuitstoring moet. Ik voel er niet veel voor meteen de hoofdprijs te betalen bij de garage, dus graag jullie raad.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Re: Probleem met inspuiting 2006 DCi

Bericht door Da Freeze »

Bedankt voor de tip. De motor is alweer beter na een paar 100 km rijden, want de zwarte rook is alweer verdwenen. Ik ga het nog even met injectorcleaner proberen. Mijn collega wist mij te melden als de injectoren schoon zijn (en dan weer normaal zouden functioneren) de storingsmelding vanzelf weg zou gaan. Klopt dat?
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Goed, de motor loopt weer als een zonnetje maar de storingsmelding blijft staan. Maandag heb ik een afspraak bij de garage voor bandenwissel. Dan meteen maar even laten uitlezen en/of laten resetten.

De radio is een andere issue. Ik heb de originele Renault radio eruit gehaald en gisteravond bekeken. Er lijkt technisch niets mee aan de hand te zijn. Vanmorgen een andere radio aangesloten in de auto, die blijkt ook niet te werken. Ik vermoed dan ook geen spanning.
Ik heb de zekeringen gecontroleerd die onder het stuur zitten. Er lijken 2 zekeringen voor de stereo bedoeld te zijn, eentje met een stereotoren symbool en een met een rechthoek met gleuf erin (de cd speler) met een muzieknootje erop. Beide zekeringen zijn goed.
Elders op dit forum zag ik ook nog de opmerkingen van de rode 10A zekering die naast het zekeringenrekje zit, maar die is ook goed. Dan wordt het toch maar eens wat kabels doormeten ben ik bang.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Ook de radio is gefixt. Ik heb een Parrot aan boord en deze zorgde er kennelijk voor dat de volledige audio niet meer werkt. Ik heb alle Parrot onderdelen eruit gehaald en de audiokabels weer direct op de Renault radio aangesloten. Code ingevoerd en alles werkt weer als voorheen. Ik zoek later wel uit waar bij de Parrot de "kink in de kabel" zit. Het leek erop dat er een minuskabel uit de stekker was geschoten, maar dat kan misschien ook ontstaan zijn door het wroeten door het middenconsole paneel.

En dan ga ik nu weer een potje GTA V spelen :laugh4:
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Goed, vorige week ben ik bij de Renault dealer geweest en die is gaan onderzoeken nadat voor de zoveelste keer een inspuitstoring tevoorschijn kwam. De monteur kwam tot de schrikbarende conclusie dat een beunhaas 4 nieuwe verstuivers van internet heeft gehaald en die er heeft ingezet. Deze verstuivers horen niet in dit type Clio, omdat de computer deze niet kan aansturen. Daarnaast zei de monteur dat deze ook waren bevestigd in een vetsoort die niet geschikt is voor verstuivers...
Om een lang verhaal kort te maken, er komen 4 nieuwe verstuivers in voor het bedrag van 1500 euro....Dan heb ik wel 2 jaar garantie op de verstuivers....dat dan wel.
Toch heb ik wel waardering voor de jongens van de dealer in Breda, ze hebben de hele dag rondgebeld met allerlei bedrijven die in het onderhoudsboekje stonden om te achterhalen wie die verstuivers erin heeft gezet, en eigenlijk belangrijker nog waarom de originele eruit zijn gehaald.
Er bleek 1 verstuiver een storing te geven volgens een dealer uitleesrapport in maart dit jaar. Waarschijnlijk zijn ze toen alle 4 vervangen bij een beunhaas, maar niet bepaald netjes.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Damn Martijn, zo is de lol er wel snel vanaf. Nu maar hopen dat het hier bij blijft.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Nou ja, de auto loopt weer als een zonnetje. Brandstofverbruik is nog steeds aan het dalen tijdens elke tankbeurt. De verstuivers zijn duidelijk aan het "inleren". 1200 km op een tank haal ik nu probleemloos. Geen rook meer, geen stank, dus wat dat betreft ben ik er zeker blij mee.
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Afgelopen week heb ik de EGR klep gereinigd. Het totaal zwart verkoolde ding bleek toch van metaal te zijn onder de koollaag. :) Ik ben benieuwd of dit ook effect heeft op je verbruik.
Contacteer:

Bericht door Age »

zo, turbulent begin van je auto.. maar mooi dat alles, tegen een stevige prijs helaas, wel opgelost wordt...
Groet, Age
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Afgelopen weken is er weer en probleem met de inspuiting ontstaan. Na alle garagebezoeken dacht ik dat alles wat inspuiting betreft wel goed is. Helaas toch niet. De turbodruk valt weg en het lampje controleer inspuiting gaat weer branden. Soms rijdt de auto ook probleemloos, maar vaker niet dan wel.
Ik heb hem laten uitlezen bij de dealer en daar kwam een hele lijst storingen in naar voren (rapport heb ik niet meegenomen). Nu heb ik niet meteen zin om mijn portemonnee weer te trekken voor 2 uur onderzoekskosten zonder oplossing als misschien iemand hier al een suggestie heeft die ik zelf kan controleren.
Het lijkt erop dat de auto in een noodloop gaat en daarom de turbo uitschakelt. de auto loopt namelijk verder prima, alleen van 0 naar 100 gaat in ongeveer een minuut. Niet echt prettig als je wilt inhalen o.i.d. Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Robin5757
forum member
Contacteer:

Bericht door Robin5757 »

Wat voor storingen gf die aan
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Algemeen (vraag & antwoord)”