Oliepeil uitlezing dashboard icm cruise control

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
tvr
beginner
Contacteer:

Oliepeil uitlezing dashboard icm cruise control

Bericht door tvr »

Beste Clio-rijders,

Even kort voorstellen,
Net voordat mijn vorige auto een Twingo 18 jaar werd, en 15 jaar ermee gereden te hebben kreeg ik motorproblemen, uitlaatklep verbrand, dacht: dit is begin van het einde, wil geen geld meer in deze auto steken, daarom gezocht naar andere auto en overgestapt naar: Een clio-II fase III, Community? 1.4-16v (E3), vanwege trekhaak, 5 deuren, airco, cruisecontrol, abs etc.
Bewuste keuze voor dit type clio, kleine hanteerbare auto, gewone atmosferische motor, gewicht, Franse auto, vanwege comfort, Vorig jaar met aanhangwagen in 10 uur van Denemarken naar Nederland gereden, zonder het gevoel te hebben de hele dag in de auto te hebben gezeten.
Ik rijd ca 12000 km/jaar waarvan ca 2000 km met aanhanger.
Ik ben geen typische renault-rijder, voorheen gereden in:
-Ford Fiesta 1.1L, Honda Prelude 1.8, Nissan Sunny 1.7D, Renault 19D, Mazda 323 1.3-16v op LPG, Rover 420D, Renault Twingo, Renault Clio. km/jaar varieerde hierbij van 8.500 - 44.000 km/jaar (!)
---------------------------------------------------------------------------------
Mijn 1e vraag;
Deze Clio is voorzien van een boordcomputer met cruise control,
echter als ik de cruise-control aan heb staan, wat vrijwel altijd het geval is.
Dan start de boordcomputer met SET _ _ _ _
als de cruise-control schakelaar uitstaat dan laat hij zien:
oil ok en na drukken op de knop in dashboard laat hij met OOOO_ zien wat het oliepeil is.
Bij deze auto is het peilen van de olie vrijwel ondoenlijk, peilstok zit behoorlijk verstopt tussen radiator en motor, onder de lucht-uitlaat van de motor.

Is het mogelijk om de volgorde bij opstarten te veranderen zodat altijd de olie-peil-controle doorlopen wordt?
De auto is in onderhoud bij een algemene garage, niet specifiek Renault.
---------------------------------------------------------------------------------
Mijn 2e vraag,
In het dashboard begint de verf van het kachelbedieningspaneel los te laten, hoe is dit het beste te verhelpen,
ik zit te denken aan zwart spuiten, maar dan mis je de symbolen, of kent er iemand de mogelijkheid van met een bedrukte kunststof wrap-folie de zaak te bedekken?

Alvast bedankt.
Ton.
1995 TwingoI,fase1
2005 Clio2,fase3, 1.416v, Authentic +airco,cruise

2010 Clio3,fase2, 1.2TCE 20th anniversary edition +navi,keycard
hostler

Re: Oliepeil uitlezing dashboard icm cruise control

Bericht door hostler »

Vraag 1: nee, tenzij je handig bent om zelf iets te bouwen en programmeren (met een arduino bijvoorbeeld)

Vraag 2: eentje van de sloop halen is net zo makkelijk denk ik.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”