Fout code P0314

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Hallo luitjes,

sinds iets meer dan een week krijg ik bij het optrekken bij een stoplicht een knipperend motor teken op het dashboard. Op het moment dat het lampje gaat knipperen merk ik dat ik veel langzamer vooruit kom dan anders.
Ik mis power zeg maar.

Gisteravond het ik nogmaals mijn bluetooth OBDII dongel aangesloten (en dit maal kreeg ik hem wel aan de praat) en heb de fout-code uitgelezen. En die bevestigde wat ik al dacht:

P0314 OBD Trouble code
Type: Powertrain - Ignition System or Misfire - ISO/SAE Controlled
Description: Single Cylinder Misfire (Cylinder not Specified)


Ik zat zelf namelijk aan een vettige bougie te denken daar hij wel normaal start en rijd, maar de melding geeft wanneer ik stil sta voor een stoplicht en de motor dus stationair draait.
Echter na het lezen van verschillende berichten hier kan het ook de Bobine zijn.

Nu is mijn vraag aan jullie: Is het zelf vervangen van die bobine een makkelijk klusje en heb je daar "standaard" gereedschap voor nodig? Dus stekkertjes van de bougies...boutjes losschroeven....bobine eraf...nieuwe erop...boutjes vastdraaien en stekkers weer aansluiten?
Of is het iets ingewikkelder en moet dat door een garage gedaan worden?

Groeten Mike
Gebruikersavatar
Duck
Oud-beheerder
Berichten: 1065
Lid geworden op: 23 dec 2012 12:09
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door Duck »

In de 1,4 16v/ 1,6 16v en RS zitten bij de Phase 2, 3 etc. penbobines.
Die willen nog al eens sneuvelen.
Wat je beschrijft zou dit wel eens zo kunnen zijn.
Ik heb bij de mijne onlangs alle vier gelijk vervangen na zo'n probleem.
De nieuwe originele vragen ze een hoop voor, maar deze schijnen niet meer kapot te gaan.
Valeo is een ander merk wat het denk ik ook wel goed doet.
Ik zou niet voor de koopjes gaan.
De penbobines zijn eenvoudig zelf te vervangen.
Laatst gewijzigd door Duck op 25 sep 2015 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Gebruikersavatar
Sp33dFr34k
forum member
Berichten: 273
Lid geworden op: 06 okt 2012 15:54
Locatie: Venlo
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door Sp33dFr34k »

De 1.2 heeft geen penbobines, daar is het all-in-one. En ja, het vervangen is een makkelijk klusje wat je met standaard gereedschap makkelijk kan doen. Valeo gebruikt Renault ook vaker OEM, net als Bosch enzo toch?
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Hoi Duck,

SORRY!!! :oops:
Ik was vergeten te melden dat het hier om een Clio II 1.2 16V s2005 uit het jaar 2002 gaat.
Ik heb de grijze cover nog niet van de motor gelicht om te kijken wat eronder zit.
Ik heb al wel geprobeerd filmpjes te vinden van het vervangen van een bobine bij een Clio II, maar kan er maar bar weinig vinden.
Daar ik nog niet nauwkeurig onder de motorkap heb gekeken weet ik ook niet precies hoe de bobine of de bobine pennen eruit zien en waar deze zitten. Ik ben constructief modelleur en dat komt niet in de buurt van monteur.
Maar ik heb een heel goed visueel voorstellings vermogen. Dus wanneer ik iets zie zet ik het om naar een 3D model in mijn kop en onthoud ik het. :thumbsup:
Ik zal vanavond of morgen eens onder de kap duiken.

Bobine pennen... zijn dat die "dikke" dingen die aan het eind van de draad vanaf de bobine zitten en op de bougies gezet worden? En worden die ook wel een vonkspoel genoemd? Of is dat weer iets anders?
Zit nl. even op een onderdelen site te kijken. Bobine kost rond de €55,- das incl. kabels en van die .. hehehe .. "dikke dingen". https://www.winparts.nl/motordelen-toeb ... 78424.html
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Okay....ben net even snel naar beneden gelopen en heb de grijze cover even verwijdert.
Dan zie ik links van het motorblok de bobine zitten waar een 4-aderig stekkertje inzit. Van de bobine gaan 4 kabels maar de bougies. aan het eind zit dan die verdikking waarmee je o.a. de kabels in het blok vast draait.

Kan ik die verdikkingen er zo uittrekken? Of moet ik ze eerst met of tegen de klok in draaien en er dan uittrekken?
Er ligt ook wat olie op en om die aansluiting. Kan dat kwaad wanneer dat bij het verwijderen op de bougie komt?

De bobine zelf zit bij mij met 3 bouten vast.
Afbeelding

Afbeelding
Daniel de Rijke

Re: Fout code P0314

Bericht door Daniel de Rijke »

duck schreef:In de 1,4 16v/ 1,6 16v en RS zitten bij de Phase 2, 3 etc. penbobines.
Die willen nog al eens sneuvelen.
Wat een je beschrijft zou dit wel eens kunnen zo zijn.
Ik heb bij de mijne onlangs alle vier gelijk vervakngen na zo'n probleem.
De nieuwe originele vragen ze een hoop voor, maar deze schijnen niet meer kapot te gaan.
Valeo is een ander merk wat het denk ik ook wel goed doet.
Ik zou niet voor de koopjes gaan.
De penbobines zijn eenvoudig zelf te vervangen.
Clio 2 RS heeft NOOIT penbobines. Sterker nog het is dezelfde bobine blok als op veel D7F motoren van o.a. Twingo 1
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

kijkend naar mijn foto en naar gegooglede foto's denk ik ook niet. Wanneer ik het goed gezien heb heeft een Penbobine bovenop een soort kapje met een ledjampje erin.
Maar dat maakt ook niet uit. :laugh4: .... Ik moet voor nu alleen even weten hoe ik de "verdikking" die op de bougie het blok in gaat kan verwijderen. Gewoon eruit trekken? Draaien en trekken? Hoe?
En moet ik eerst de min-pool van de accu losmaken of kan die gewoon blijven zitten?
Gebruikersavatar
Duck
Oud-beheerder
Berichten: 1065
Lid geworden op: 23 dec 2012 12:09
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door Duck »

Zie dat je een 1,2 hebt met een bobine blok.

Die kun je loskoppelen van de bedrading ( stekkertje) en in zijn geheel vervangen met bougiekabels en al.
Doppen van de bougies af trekken.
Pas wel op de volgorde van de bougiekabels!
Zo moeten ze ook weer terug.
Ook hier zou ik niet voor okkiewokkie merken gaan: Bosch o.i.d. moet goed zijn.
@ Daniël: dacht dat alleen de Phase 1 die had, maar weer wat bijgeleerd!
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Hoi Duck,

bedankt voor je antwoord daar kan ik wat mee! :thumbsup:
Maar ik denk wel dat ik puur qua kosten voor een okkiewokkie ( :laugh4: ) merk ga.
We (lees de vrouw is klaar met de reparaties! :devilish: ) zijn namelijk van plan de clio in te ruilen voor een ander klein autootje van een jonger jaar.
Ik vind de Clio echt een top wagentje alleen hebben we sinds we hem hebben al erg veel problemen mee gehad.
Tevens heb ik het idee dat 1 van de assen niet recht meer is. Wanneer ik stapvoets rij voel ik dat het lijkt als of er een steen in het profiel van 1 van de banden vast zit. Maar dat is niet het geval. bij de laatste APK zijn er 4 nieuwe banden onder gekomen en nog voel ik het.
Ik wil het huidige euvel dus repareren omdat ik niet wil liegen bij de inruil dat er niets met de auto aan de hand is.
Mijn ouders hebben altijd gezegd: eerlijkheid duurt het langst! :grin:
Dus vandaar dat ik het nu even zo goedkoop mogelijk wil doen.
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Het liefst zou ik de motor en versnellingsbak eruit laten halen en laten reviseren.
Maar dat kost klauwen met geld en dat hebben we nou ook weer niet. :|
En daar ikzelf geen monteur ben en geen garage met smeerput/brug thuis heb kan ik het niet zelf doen.
Ik kijk altijd graag naar programma's als Car S.O.S., weeler dealers e.d. op Discovery en dan lijkt het altijd zo makkelijk.
Gebruikersavatar
Duck
Oud-beheerder
Berichten: 1065
Lid geworden op: 23 dec 2012 12:09
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door Duck »

Nou succes met deze reparatie!
Jammer dat hij weg gaat natuurlijk en dat jullie er teveel problemen mee hebben gehad .
Succes met de verkoop!
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Thanks! :thumbsup:
Komt goed!
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Duck,

nog even een vraagje: denk dat ik toch voor de Valeo ga. :grin:
Die paar centen doen het me dan ook niet wanneer ik hem zelf kan de- en monteren.
http://www.mister-auto.nl/fl/bobine/val ... 45143.html

En onder kenmerken staat het volgende:
Voor uw RENAULT CLIO II Phase 2 1.2 16V (75Pk)
motorcode D4F.7.06,D4F.7.12

Dus ik ga er van uit dat deze past. Ook mede omdat deze maar 3 bout bevestigingen heeft.
Echter staat er ook een motorcode bij.
Is dat iets dat ik kan checken zodat ik zeker weet dat dit het juiste onderdeel is?

EDIT: Is het ook mogelijk dat het de bougies zijn die dit probleem geven?
(Wil namelijk niet een groot bedrag uitgeven en er achteraf achter komen dat het een onderdeel van €5,- was.)
Gebruikersavatar
Duck
Oud-beheerder
Berichten: 1065
Lid geworden op: 23 dec 2012 12:09
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door Duck »

Volgens mij kun je bij mister-auto op kenteken zoeken??
Ja een een bougie kan het natuurlijk ook zijn.....
Maar " meestal " is dit gerelateerd aan bobine / bougiekabels / bougies.
Voor hetzelfde geld is het totaal wat anders.
Maar dit is de meest " logische ".
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
martll
forum member
Berichten: 347
Lid geworden op: 07 sep 2011 21:04
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door martll »

Bij sommige Clio's kan dit ook duiden op een brandstof toevoer probleem volgens de dealer; dus injectoren, brandstoffilter, brandstofrail etc.
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Hoi MartII

Dat zei de monteur bij mij in de familie ook al toen ik hem vrijdagavond belde.
Maar het gekke is dat het niet constant een "misfire" is.
Ik start de motor...kan een stuk rijden en wanneer ik een paar stoplichten heb gehad komt het motor teken opeens op het dashboard te staan.
Mijn conclusie daaruit is dat wanneer de motor moet omschakelen naar stationair er iets mis gaat.
En dat is dus in de timing van de vonk. En dan kom ik algauw bij de bougies en de bobine uit.

Maar een collega heeft een bougiesleutel meegenomen van thuis die ik even mag lenen en ik ga vanavond eerst de bougies inspecteren op vettigheid en slijtage. Zijn die goed ga ik toch een nieuwe bobine bestellen.
Een injector vervangen zal zeer waarschijnlijk boven mijn pet gaan en zal ik daarvoor toch echt naar de garage moeten.
Maar ik gok zelf dat het bij de bobine ligt.

Maar zeker bedankt voor je input! :thumbsup:
MWW1977
beginner
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 aug 2015 14:36
Contacteer:

Re: Fout code P0314

Bericht door MWW1977 »

Update: Nou het zijn iig NIET de bougies.
Heb ze vervangen en kreeg gister tijdens de rit van het werk naar huis wederom het motorstorings lampje.
Trok net op bij een stoplicht toen het vermogen opeens gehalveerd was en er daardoor bijna een auto achterop knalde.
Heb de Brezan hier in Nijmegen maar een mail gestuurd om te kijken of ze een bobine voor mijn clio hebben liggen.
Dan pikt ik die na het werk gelijk op en kan die er vanavond nog in.
Wanneer ik hem online bestel word het pas volgende week dinsdag of tegen flinke betaling ... vrijdag! :shocked:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”