Tuning Clio 4 RS, chippen, aanpassing versnellingsbak

Voor algemene Clio 4 vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
martll
forum member
Contacteer:

Re: Tuning Clio 4 RS, chippen, aanpassing versnellingsbak

Bericht door martll »

Ik ken het geluid idd. Erg gaaf!
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Is hier al meer over bekend?

Ik hoor geruchten over Trophy software dat over te zetten is?
Mick
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mick »

martll schreef:Is hier al meer over bekend?

Ik hoor geruchten over Trophy software dat over te zetten is?
Ik heb die vraag ook gesteld aan Renault NL, maar nog geen reactie gehad. Eerdaags moet ie weer een beurt hebben, dus zal ik de vraag ook bij VKV Gorinchem stellen. Het gaat mij om de software van de bak, de software voor de motor kan iig niet omdat de trofy een andere turbo heeft als de Rs.
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Hoe staat het inmiddels met de Trophy software naar een gewone Clio 4 rs overzetten?
De Trophy's lijken namelijk wel snel op het trekken van de flipper te reageren.
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Voor zover mij bekend is heeft de trophy een hele andere computer, is dus niet zo simpel als even software over zetten.

Momenteel weet ik nog niks van de software van de Clio 4 rs maar dit is zeker iets wat er op het programma staat. In mijn ogen is alles in nederland veel te tam! Ik ben er van overtuigd dat 280pk makkelijk moet kunnen met deze motoren!
Midri
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door Midri »

PK's spreek ik mij niet over uit, koppel daarentegen: Ik volg al een hele tijd ene project van een Australische en een Engelse Clio 4 RS rijder. Beiden geven aan de 380Nm het maximum is, erboven begint hij te slippen. Zelf zitten ze tussen de 240 & 250 pk te draaien met de originele motor / versnellingsbak. De ene rijdt al bijna een jaar rond met de hoge koppel, de andere een paar maanden. Bij beiden verder nog geen problemen opgetreden.

Wel al gehoord dat er bepaalde mappings te extreem zijn. Bluefin hoor ik vaak, waardoor de wagen al snel in "limp-mode" gaat door te hoge / agressieve waardes.
Met vriendelijke groet, Tommy

Afbeelding
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Uiteraard moet het geheel wel netjes in balans blijven, het probleem bij hoog koppel en 'te weinig' vermogen is dat het al snel als een diesel gaat rijden. Kijk bijvoorbeeld eens naar de Megane RS'en, hierbij wordt ook veel geklaagd dat ze bovenin inkakken, dat komt gewoon door de beleving, wel een flinke stoot koppel maar vervolgens zakt dit in....
Bulletcatcher07
beginner
Contacteer:

Bericht door Bulletcatcher07 »

Sinds een jaar bezit ik ook een Clio 4 rs uit 2014. Hij was standaard maar er zijn ondertussen een paar aanpassingen aan gedaan. Het luchtfilter is vervangen voor een K&N vervangings filter. Puur omdat ze minder snel dicht slibben. Geen 57i kit aangezien mij door een aantal tuners werd aangegeven dat het weinig tot niets extras zou brengen met de standaard turbo en op zo een klein blokje. Hij is gechipt en zoals al eerder door anderen gemeld van ongeveer 200 naar ongeveer 230pk gegaan en van 240 naar 320 nm koppel. Dat laatste is natuurlijk het belangrijkste en het verschil was duidelijk te merken. Ook zit er een andere uitlaat onder. Op maat gemaakt van RvS door Crooke tuning. De downpipe is nog origineel gezien het blok er onrustiger van kan gaan lopen en 1000€ voor 10 pk me ook wat te veel was. Verder weinig last van het schakelen. In race zoizo snel genoeg. Heb ook in andere wagens gereden en is dan alleen even wennen aan de lag in de betreffende auto en je schakel reactie daar op aan passen. Veel lag dan eerder aan je flipper trekken en dan schakelt alles voor de toerenbegrenzer. Hieronder nog een link naar een filmpje van mijn uitlaat. Geluid is helaas niet heel optimaal maar met goede installatie wel te doen. Ik zit er aan te denken nog eens een nieuw filmpje te maken. Het was ook nat en vanaf de launch tot de remlichten zat hij al in zijn 3 in de toerenbegrenzer. Crooke heeft ook nog een filmpje van een groene met straightpipe maar die klant had toen al weer een afspraak om hem aan te passen. Was leuk in het begin maar is erg luidruchtig als je er iedere dag mee weg bent.
Clio 4 rs chipped with Crooke tuning custom exhaust
RikRace
forum member
Contacteer:

Bericht door RikRace »

Klinkt prima!!
<>RenaultSport<>
Fabian86
beginner
Contacteer:

Bericht door Fabian86 »

[
rafe002 schreef: 05 okt 2014 15:19 Met betrekking tot de versnellingsbak moet je goed opletten met welke VAG versnellingsbak(DSG) je hem vergelijkt. De EDC is een DDCT (Dry Dual clutch--> Lucht gekoelde koppeling) van Getrag (DCT250) welke ook in verschillende Ford modellen is te vinden. VAG gebruikt zo wel DDCT als WDCT's (Wet Dual clutch--> olie gekoelde koppeling). Als je de motor wil chiptunen moet je rekening houden dat de vooral de droge dubbele koppelingen het "zwakke" punt/beperkende factor zal zijn en extra ruimte zit hier niet in.

Als je DSG met EDC wil vergelijken moet je de 7 versnelling DSG (DQ200) als vergelijkings materiaal nemen. Het grote verschil tussen VAG (DQ200) en Renault (EDC/DCT250) zit in de manier waarop de koppelingen en versnellingen worden aangedreven. Bij VAG gebeurt dit elektrohydraulisch door middel van de mechatronic unit, bij de EDC gebeurt dit elektromechanisch door middel van (elektro)motoren. Ik heb zowel een Audi A3 1.4 TFSI als een Clio RS en er is zeker verschil tussen beide versnellingsbakken. De A3 schakelt iets sneller maar lijkt ook iets besluitelozer qua versnellingskeuze.

Goedenavond,

Interessant om te lezen.
Mag ik vragen wat er dan voor soort in de clio 4 rs zit?

Alvast bedankt.

Groeten, Fabian
Renault Clio RS 4 Heden
Renault Clio RS 2 ex
Renault Megane 2.0 16V ex
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Dat staat er, de ‘dry dual clutch’ :)

Ik kan overigens melden dat ik gister een tool binnen heb gehad waarmee ik ook de edc kan uitlezen en schrijven. Mocht men moeite hebben om de software upgrade te krijgen bij Renault kunnen die dus ook bij mij terecht!
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

@Tutuur Enig idee hoe ik de ontbrekende meetgegevens in m'n RS Monitor kan krijgen..? Die Rus op drive2.ru met die M3RS zónder EDC maar mét volledig werkende RS Monitor reageert helaas niet :(
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Fabian86
beginner
Contacteer:

Bericht door Fabian86 »

Tutuur schreef: 04 jul 2019 22:22 Dat staat er, de ‘dry dual clutch’ :)

Ik kan overigens melden dat ik gister een tool binnen heb gehad waarmee ik ook de edc kan uitlezen en schrijven. Mocht men moeite hebben om de software upgrade te krijgen bij Renault kunnen die dus ook bij mij terecht!
Goedemorgen,

Ha, niet goed gelezen.
Misschien ook niet goed gelezen, maar de vertraging tussen schakelen met de flippers, is daar al iets op gevonden? Heb op internet proberen te zoeken, maar zonder succes.

Groeten, Fabian
Renault Clio RS 4 Heden
Renault Clio RS 2 ex
Renault Megane 2.0 16V ex
Tutuur
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tutuur »

Naast dat ik ze nu uit kan lezen moet ik de spftware nog wel volledig decompilen om uit te vinden wat alles doet.

Het moet vast mogelijk zijn, maar of ik dit ooit ga vinden en hoeveel tijd daar nog overheen gaat kan ik geen antwoord op geven.

@mox
Als je me eerst even de bins stuurt waar we het over hadden kan ik het mogelijk voor je uitzoeken ;)
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

@Tutuur
Check mijn email van 28 juni ;)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Tutuur
Sponsor/aanbieder