Clio 1.6 16V 2001 trekt moeilijk langzaam op
Clio 1.6 16V 2001 trekt moeilijk langzaam op
Hoi ik heb een vraagje.
Ik merk nu steeds meer dat als ik langzaam optrek in zn 1 bv in file rijden dat de auto steeds meer gaat schudden en ook als je al beetje vaart heb optrekken in zn 2.
Zou dit kunnen aantonen dat me koppeling op zn einde is of onderweg?
Sinds een tijdje is mn koppeling ook gaan piepen als je de koppeling intrapte en geluid was weer weg als je m losliet.
Dat geluid is er nu haast niet meer en is vervangen voor het trillen met optrekken.
Iemand die misschien iets weet?
Ik merk nu steeds meer dat als ik langzaam optrek in zn 1 bv in file rijden dat de auto steeds meer gaat schudden en ook als je al beetje vaart heb optrekken in zn 2.
Zou dit kunnen aantonen dat me koppeling op zn einde is of onderweg?
Sinds een tijdje is mn koppeling ook gaan piepen als je de koppeling intrapte en geluid was weer weg als je m losliet.
Dat geluid is er nu haast niet meer en is vervangen voor het trillen met optrekken.
Iemand die misschien iets weet?
Re: Clio 1.6 16V 2001 trekt moeilijk langzaam op
Merk je ook dat als je weg wilt rijden dat de toeren wel omhoog gaan maar de snelheid niet?
Niet op gelet eigenlijk. Ga daar morgenochtend gelijk op letten
Beginnende slijtage koppeling even kijken als hij op zen zwaarst belast is.
Vanaf 50 in zen 5 doortrekken tot aan de 120/140, als hij dan slipt weet je genoeg.
Dit niet het geval? Ook zou je tijdens vol gas je koppeling vlug helemaal in kunnen trappen, gas blijven houden.
Blijft je toerental bovenin hangen zodra je de koppeling weer los gelaten hebt, dit is ook een teken van beginnende slijtage.
Vanaf 50 in zen 5 doortrekken tot aan de 120/140, als hij dan slipt weet je genoeg.
Dit niet het geval? Ook zou je tijdens vol gas je koppeling vlug helemaal in kunnen trappen, gas blijven houden.
Blijft je toerental bovenin hangen zodra je de koppeling weer los gelaten hebt, dit is ook een teken van beginnende slijtage.
Ik heb wat beter op de teller gelet en gemerkt dat als je optrektdat voordat ik naar 2 schakelde de teller een stuk inzakte voordat ik wilde schakelen. En moest veel toeren maken omdat het net lijkt alsof hij wilt uitslaan met dat schudden/brommen.
Nu net de snelweg op gegaan, vanaf t stoplicht optrekken heel erg schudden tot zn 2, schakelen naar 3, hoorde ik een soort zoom onder de auto vandaan komen, wel naar zn 5 doorgekunt. En het geluid was even weg. Kleine km verder hoorde ik weer dat soort gezoom met een soort ratel aan vooraf heel kort. Rustig doorgereden (voelde me net een omaatje
) Snelweg weer af, in zn vrij gezet en laten uitrollen, toen naar 2 ging de pedaal best moeilijk en had geen vermogen, dan maar 3 en dan ging hij wel, alleen voelde ik weer aan de pedaal alsof hij ergens doorheen schoot,maar reed op de motor rustig door. Geprobeerd weer in zn 2 en kon gewoon soepel wegrijden. Stilstaan en in zn 1 wegrijden, ook gewoon normaal, paar keer van 1 naar 2 herhaald en helemaal geen probleem met schudden brommen of wat dan ook
dat is toch raar.
Nou heel verhaal, morgen ga ik jou tip uitproberen, kijken wat ie doet, bedankt!
Nu net de snelweg op gegaan, vanaf t stoplicht optrekken heel erg schudden tot zn 2, schakelen naar 3, hoorde ik een soort zoom onder de auto vandaan komen, wel naar zn 5 doorgekunt. En het geluid was even weg. Kleine km verder hoorde ik weer dat soort gezoom met een soort ratel aan vooraf heel kort. Rustig doorgereden (voelde me net een omaatje

Nou heel verhaal, morgen ga ik jou tip uitproberen, kijken wat ie doet, bedankt!
- Petare
- forum member
- Contacteer:
Klinkt als een gevalletje kapotte penbobine. Je auto loopt op 3 poten, vandaar het schudden.
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Zat ik ook aan te denken idd.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Als t goed is is het toch de koppelingsplaten oid. Koppelingspedaal bied nu weerstand als ik wil schakelen en hij kraakt als ik m intrap, komt een hard piepend geluid uit de motor wat harder en zachter gaat met schakelen. Motor schudden met optrekken in 1 en 2 doet ie niet meer. Verder rijd hij nog wel gewoon goed qua vermogen alleen hij maakt herrie tot en met. Het geluid heeft iets weg van een piepende vsnaar maar dan met ratelachtig geluid erin, zoiets.
Vanochtend in de file was t drama ermee en het begon ook te stinken in de auto, leek op rubber wat heet werd
Als nou blijkt dat het toch dat is, is het dan zelf te repareren/vervangen? Lees erover bij de 1 heel de motor eruit en bij de ander alleen iets van beugels. Wie heeft daar voor mij info over qua kostenplaatje zelf en/of garage enz ongeveer, dan ben ik alvast voorbereid
Vanochtend in de file was t drama ermee en het begon ook te stinken in de auto, leek op rubber wat heet werd
Als nou blijkt dat het toch dat is, is het dan zelf te repareren/vervangen? Lees erover bij de 1 heel de motor eruit en bij de ander alleen iets van beugels. Wie heeft daar voor mij info over qua kostenplaatje zelf en/of garage enz ongeveer, dan ben ik alvast voorbereid

Als je mag geloven, dan hoeven de motor en de bak er niet helemaal uit. Je kunt ze ver genoeg uit elkaar duwen om de koppeling te verwisselen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré