trilling in auto : stappenplan ?

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Ted
beginner
Contacteer:

trilling in auto : stappenplan ?

Bericht door Ted »

Mijn tce100 collection 2009 (165.000 km) heeft al tijden een irritante trilling bij snelheden boven de 80 en gaat niet weg boven de 120 ( want dat is dan vaak wielen laten balanceren toch?), er blijft dan een "onrustig" gevoel/trilling .

Dat het wel degelijk trillingen zijn merk je aan trillende binnenspiegel, de trillende gps aan t raam en de trillende telefoonhouder aan t dashboard, al deze items laten zien dat ze vibreren of je kan t voelen door het vast te houden, in t stuur zelf voel je t niet extreem ( dus niet in voorwiel?), maar het zit er wel. Voel t ook wel terug in mijn stoel, of als ik bestuurdersstoel vastpak.

Dan nu de vraag : wat is het juiste stappenplan om te achterhalen wat t is ? ( om dan te kunnen zien wat t kost en of t zin heeft)
Eerdere jaren regelmatig banden laten balanceren, en jaar terug ook velgen laten uitlijnen, maar veel heeft dat nooit echt geholpen.
Afgelopen maand hebben ze wel bij grote beurt mijn voorwielen laten balanceren ( gratis) omdat ik t trillen meldde .... ( maar dus geen/nauwelijks effect)

Ben autoleek, dus weet echt niet of t nu de banden, velgen, vering, wielophanging, motorophanging of wat anders is, en ben bang dat als ik bij renault garage aankom ik kan leeglopen op de kosten ( is dat zo ?)
Als dit zo blijft / teveel kost en dan dus teveel op comfort inlevert ga ik uitkijken naar andere (nieuwe) auto, als ik het wegkrijg wil ik best nog wel in blijven doorrijden, verder geen klachten aan t cliootje :party6:
clio III 3D TCE 100 Collection 2009 Noir Nacre
Tomasvs
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Re: trilling in auto : stappenplan ?

Bericht door Tomasvs »

Ik zou persoonlijk het volgende stappenplan hanteren:
-Wielen goed laten balanceren op een apparaat dat ook de hoogteslag meet
-Banden na laten kijken op het "Cuppen"
-Auto uit laten lijnen
-Mocht dit alles nog niet baten, dan het hele onderstel eens na laten kijken incl zaken als de motorsteunen.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”