Schokdempers/veren Clio 4 RS

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
SoesLies
forum starter
Contacteer:

Schokdempers/veren Clio 4 RS

Bericht door SoesLies »

Weet iemand of er een aanpassing te maken is aan de schokdempers van de Clio 4 RS? Dan bedoel ik de meegeleverde.
We willen de auto iets minder stug maken voor woon/werkverkeer; de kiezen klappen bij elk miniem hobbeltje of kuiltje op elkaar en je nieren vergruizen. Ik denk dat we door de schokdempers aan te passen dit wel kunnen bereiken, maar ik weet niet of de meegeleverde aanpasbaar zijn of dat we ze dan moeten vervangen. Het gaat om de RS met cupchassis. Andere veren gaat denk ik niet helpen; het zijn echt de schokdempers.
Je denkt misschien "waarom koop je het dan" maar de proefrit dit we gedaan hebben in de RS met cupchassis was niet zo stuiterig als de auto die we nu hebben. Mijn vriendin komt bij grotere kuilen/bulten los van de stoel en valt dan weer neer; dit voelt niet erg lekker en ze krijgt rugpijn. Ik heb daar geen last van maar ben dan ook bijna 30 kg zwaarder dan zij :)

Ik ga het ook aan de dealer vragen, maar vaak zijn jullie meer op de hoogte dan zij ;)

Iemand die iets soortgelijks met de RS (evt. met cupchassis) gedaan heeft?
martll
forum member
Contacteer:

Re: Schokdempers/veren Clio 4 RS

Bericht door martll »

Setje op maat laten maken denk ik dan. Misschien passen die van een normale Clio eronder. Ben bang dat je bij iedere schroefset of demperset alleen maar gelijkwaardig of harder gaat qua demping/vering.
Ik vond de Clio 4 RS Cup juist niet hard gedempt, misschien iets minder onverhard rijden? :devilish:
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

De cup heeft sterkere schokdempers en kortere veren. hierdoor is hij zeker aan het begin een heel stuk stugger.
Ik kan mij 2 opties voorstellen. 1 doorrijden, hij word met de gereden km minder stug. 2 dempers en veren plaatsen van de normale RS.
Groeten, Vincent.
SoesLies
forum starter
Contacteer:

Bericht door SoesLies »

martll schreef:Setje op maat laten maken denk ik dan. Misschien passen die van een normale Clio eronder. Ben bang dat je bij iedere schroefset of demperset alleen maar gelijkwaardig of harder gaat qua demping/vering.
Ik vond de Clio 4 RS Cup juist niet hard gedempt, misschien iets minder onverhard rijden? :devilish:
Dat vonden wij dus ook met de proefrit; hij was helemaal niet ZO stug. Nu hebben we 6.000km gereden en de auto stuitert alle kanten op, gewoon op de snelweg (A4). Elk kuiltje of groefje voel je. Voelen is niet erg, maar de auto stuitert echt. We rijden nooit onverhard overigens, misschien is het dan nog minder erg zelfs.
Laat staan woonerven met drempels...

Overigens is de wegligging heerlijk hoor, dus het heeft ook zijn voordelen. Nu met 17" winterbanden (ipv 18" zomer) is het iets minder erg ook.
Ik ga bij de dealer informeren naar een set van de "gewone" RS of zelfs van de GT. Hoop dat deze past met het cup chassis dan.
martijnm
forum starter
Contacteer:

Bericht door martijnm »

Volgens jouw verhaal stuitert de auto, en toch heb je 'heerlijke wegligging'. Volgens mij zou hij juist aan de weg gekleefd moeten zitten zonder te stuiteren en zou je in de stoelen wel wat hobbels moeten voelen. Als je RS van de weg stuitert, dan moet je even terug naar de dealer lijkt me.
SoesLies
forum starter
Contacteer:

Bericht door SoesLies »

martijnm schreef:Volgens jouw verhaal stuitert de auto, en toch heb je 'heerlijke wegligging'. Volgens mij zou hij juist aan de weg gekleefd moeten zitten zonder te stuiteren en zou je in de stoelen wel wat hobbels moeten voelen. Als je RS van de weg stuitert, dan moet je even terug naar de dealer lijkt me.
Ik heb het niet goed verwoord denk ik; de auto komt niet los van de grond natuurlijk. Het zijn meer de klappen die je krijgt op je lichaam en de auto zelf. Je gebit klappert, je tieten schudden en bij sommige drempels of scheuren/gleuven komt mijn vriendin "los" uit de stoel. Natuurlijk geen 10cm ofzo, maar net genoeg om niet meer OP de stoel te zitten en je niet lekker te voelen in de stoel. Soms "val" je dus ook iets verschoven weer terug in je stoel, b.v. op de harde wang van de stoel.

Ik zit klem in die stoelen, maar zij is smal en licht (55kg) en heeft dus ruimte over om te schuiven. Als we dat klappen kunnen verminderen zit zij lekkerder. Het is tenslotte haar auto en ze rijdt er elke dag in.

De wegligging is perfect hoor; plakt aan de grond inderdaad. Als ik in de Clio rijd neem ik de bochten te scherp :)
Sidney
forum starter
Contacteer:

Bericht door Sidney »

bij een collega waren ze ooit vergeten de bescherming van de dempers af te halen toen zijn nieuwe Audi geleverd werd (zetten de auto vast tijdens transport) - heb je er al eens naar laten kijken?

ik heb jaren met een 106 GTi gereden - met Eibach veren en Bilstein schokdempers - fantastische wegligging en nog steeds heel comfortabel
FariiD
forum starter
Contacteer:

Bericht door FariiD »

Ik zou als ik jou was eerst terug naar de garage zodat er naar gekeken/in gereden kan worden.
Hellgirl40
forum starter
Contacteer:

Bericht door Hellgirl40 »

RS in natuurlijk stug. Maar herken niks in jou verhaal. Dus ik zou dan ook terug naar de dealer gaan. Want dan klopt er iets niet.
Clio IV RS Turbo 200 EDC Flame Red
Parkeersensoren
Alarm
Leren bekleding
Pack Cup
R-Link
SoesLies
forum starter
Contacteer:

Bericht door SoesLies »

We zouden eigenlijk een paar gasten met een RS er in moeten laten rijden op een meeting ofzo... de dealer verkoopt ook maar zelden een RS dus kan er ook wat rijden betreft niet zoveel mee.
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Zitten de transportblokken er nog onder ofzo.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Of er is iets mis met jouw clio, of jij knalt keihard over bulten.
Ik heb ook een 4 RS met cup onderstel en ben met de clio zelfs op vakantie geweest naar zuid frankrijk en heb geen klachten gehad. Mijn vrouw weegt ongeveer hetzelfde als jouw vriendin, maar wat jij ervaart ervaren wij dus niet.
Tuurlijk is hij stugger dan een gewone clio en rij ik over drempels een stuk langzamer dan voorheen, maar ik vind hem eigenlijk best wel comfortabel.
Waar woon je, misschien woon je in de buurt van een andere 4 RS bezitter en kan je eens wat afspreken.
Groet,
Martijn

Afbeelding
clubman39
beginner
Contacteer:

Bericht door clubman39 »

Ik denk dat wat je verteld echt hoort bij de Clio RS
Vindt het zelf juist heerlijk dat stugge, is volgens mij juist eigenschap van Cup onderstel.

Enige wat redelijk irritant is net over de grens bij Zevenaar in Duitsland daar is de weg zo slecht dat je in de bijrijdersstoel stuitert.
Ook ik rijd met 18 inch en cup onderstel zowel zomer en winterbanden.

Er is van Kw een instelbaar onderstel te koop wat tevens qua stugheid ingesteld kan worden.
Op mijn vorige auto had ik een Koni FSD set dit was ook erg goed maar wel minder stug.

Suc6 met het uitzoeken van jouw probleem. :thumbsup:
sanderlandkroon
beginner
Contacteer:

Bericht door sanderlandkroon »

De hobbel is enige weken geleden weer glad geasfalteerd. Alle auto's maakten daar een klap, zie ook het rubber van de banden van opgetrokken vrachtwagenassen.
Er komen weer nieuwe hobbels bij op de A4, de weg zakt door de veengrond.
Ook ik met mijn 100+ maak dagelijks een klap.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”