Wiel passagierskant trilt

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Foen

Wiel passagierskant trilt

Bericht door Foen »

Beste Clio-kenners,

Ben nieuw hier op het forum. Aangenaam!

Mijn vrouw heeft plusminus 3 mnd geleden een Clio uit 1999 gekocht. Toen vond ik al dat de auto rechtsvoor wat trillerig/schokkerig over kwam. Stugge veer dacht ik in eerste instantie omdat ze dat met haar vorige wagentje, peugeot 206 1998, ook al had.
Maar afgelopen zondag kwam ze thuis van de manege met het verhaal dat het wiel vanaf 40km/h enorm gaat trillen. Dus ik een stukje rijden ermee, dacht dus het valt wel mee. Maar inderdaad bij een gangetje of 40km/h gaat het wiel zo erg trillen dat het lijkt alsof ie eraf gaat rollen/vallen, ook trilt het stuur als een idioot. Je schrikt je kapot want je denkt ieder moment kan het fout gaan. :shocked:

Iemand enig idee wat het kan zijn? En hoe het te repareren/verhelpen is?

Alvast bedankt.

Roy Foen
hostler

Re: Wiel passagierskant trilt

Bericht door hostler »

Zit je wiel wel (goed) vast?

Kan zo veel zijn. Eerst even inspecteren op het oog. Velg krom? Bobbel in band? Gewichtjes er af gevallen? etc. etc.
Laatst gewijzigd door hostler op 10 aug 2015 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Foen

Bericht door Foen »

Bedankt voor je reactie Hostler.

Ik ga vanmiddag, als ik van de arbeid thuis gekomen ben, de wagen even opkrikken en kijken wat het wiel doet als ik eraan draai.
Dit zijn in ieder geval wat puntjes waar ik naar kan gaan kijken straks. :thumbsup:

Ik kom er vanavond op terug zodra ik meer weet.
nd-photo.nl
forum starter
Contacteer:

Bericht door nd-photo.nl »

En anders als test wiel wisselen met die op achteras en kijken of het veranderd. Klinkt als balanceer issue, maar zou zomaar iets ergers kunnen zijn.
Foen

Bericht door Foen »

Bedankt nd-photo.nl

Ik zal dit ook meenemen als ik er straks naar ga kijken.

Ik kom hier zeker op terug heren!!
Foen

Bericht door Foen »

Heren,

Eindelijk tijd om eens naar de Clio te kijken. Beide kanten opgekrikt en merkte dat ik het wiel aan de goede (bestuurders) kant vast zit en niet te bewegen in tegenstelling tot het wiel aan de passagierskant. Dat wiel kan ik naar binnen/buiten duwen in opgekrikte staat, dus is heen en weer te bewegen. Ook gekeken of de wielbouten vast zitten aan beide kanten en die zitten vast.

Iemand enig idee wat het kan zijn op basis van deze informatie?
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Zoals nd-photo al zei, verwissel de wielen eens en kijk of het probleem meeverhuist. Of gooi het reservewiel er even op, voorzover dat goed gebalanceerd is.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Foen

Bericht door Foen »

Update:

Het wiel verwisseld met het reservewiel maar het "wiebelen" blijft :dizzy2: . Wat mij nu opviel toen het wiel eraf was, was dat er een soort van koker/huls afgebroken is in de vering. Aan de 'goede' kant is dezelfde koker/huls nog heel. Ik heb het over de koker die om de dikke massieve stalen pen in de veer zit, het is van dun staal gemaakt. Er zit ook een kunststof huls omheen maar die is nog heel. Hopelijk heb ik nu wat meer info gegeven waar iemand iets mee kan?

Alvast bedankt.
Duck
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Duck »

Schokdemper stuk?
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”