Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Clio1.6
beginner
Contacteer:

Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Bericht door Clio1.6 »

Als ik langzaam naar links instuur (bijna volledig) met lage snelheid komt er een soort klap/tik bij de rechter voorwielophanging vandaan. Ik moet bij ons in straat half rond sturen om de tegengestelde richting op te gaan(ligt een parkeerstrook tussen). Dit is gemaakt van ''kinderkopjes'' waardoor de auto iets of wat uit/in veert tijdens het draaien of de band tegen de randen van de stenen aanglijd. Tijdens het rijden geen geluiden of trillingen te merken.

Ook met wielspin(iets te enthousiast op nat wegdek) hoor ik iets klapperen vanuit die hoek.

Op het eerste oog lijken de draagarm- en stabilisator rubbers in orde, weliswaar met droogte scheurtjes maar niet kapot ofzo.

Iemand een idee wat dit kan zijn?

Mendel
Laatst gewijzigd door Clio1.6 op 22 mei 2015 17:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Mendel
Clio 2 phase II RS
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren

Bericht door mox »

Moeilijk te zeggen, kan van alles zijn. Fuseekogels, stuurkogels, homokineten, bevestigingspunten van de stabilisatorstang, veerpootlagers, gebroken veer.....

Begin eens met je klacht te vergelijken met https://www.youtube.com/watch?v=khZ16AOztT4. Als je dat ook hebt (schokkerig draaiende veerpoot met tikkend geluid) dan ligt het aan je veerpootlager.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Clio1.6
beginner
Contacteer:

Bericht door Clio1.6 »

Bedankt voor je reactie Mox. Ik heb het filmpje gekeken, maar dat is het niet. Ik hoor het ook echt alleen als ik bij ons in de straat draai. Tijdens het rijden hoor ik geen rare geluiden, ook niet bij in- of uitveren of als ik door een kuil rij ofzo. Alleen als ik hard moet doorremmen knakt het ook en die keer met wielspin klapperde het.

Het klinkt echt als een knak.

Fuseekogels of stuurkogels ga ik binnenkort even checken. Deze link is misschien makkelijk voor mensen die dit ook willen controleren. http://www.autoadviezen.nl/Downloads/Fu ... ntrole.pdf

Wanneer de homokineet slecht is, moet ik dit toch ook vaker horen tijdens het rijden?

Alvast bedankt voor het meedenken!
Groet, Mendel
Clio 2 phase II RS
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Taatspotlager??
Blok2.0
beginner
Contacteer:

Bericht door Blok2.0 »

Zijn echt ál je draagarm boutjes nagekeken? Bij mij een keer linksvoor... die moer zat drie slagen los! :shocked:
ClioII RS2.0-16V, ph1
Clio1.6
beginner
Contacteer:

Re: Klap/Tik bij insturen en uitveren OPGELOST

Bericht door Clio1.6 »

Bedankt allemaal voor het meedenken! Gelukkig was het niet heel serieus. Na een grondige inspectie bleek dat mijn veer aan de bovenkant over de stoprand is geschoten en daardoor kan verdraaien/knakken.
Groet, Mendel
Clio 2 phase II RS
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Tsja, gebeurd zo zelden dat je daar niet gelijk aan denkt. :thumbsup:
Herbieferbie
beginner
Contacteer:

Bericht door Herbieferbie »

en was dat makkelijk op te lossen, ik heb ook zoiets links voor, de garage zegt gewoon zo laten kan geen kwaad
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Gisteren zelf mijn gebroken rechter voorveer + schokbreker vervangen. Viel me erg tegen, terwijl ik vorig jaar fluitend in een uurtje aan beide kanten mijn veerpootlagers had vervangen. De moeilijkheid zit 'm in het goed plaatsen van de veerspanners op de nieuwe veer. Bij een losse veer is dat een stuk lastiger en tijdrovender dan op een al gemonteerde.

Ik zou beslist niet doorrijden met een kapotte of scheef zittende veer. Als hij uit de bovenste schotel schiet kan hij je band aan gort snijden. Ik had de mazzel dat mijn veer tijdens het breken (op de snelweg!) weer in de schotel was gesprongen, maar hij was aan de bovenkant wel bijna één winding korter.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Clio1.6
beginner
Contacteer:

Bericht door Clio1.6 »

en was dat makkelijk op te lossen, ik heb ook zoiets links voor, de garage zegt gewoon zo laten kan geen kwaad
Ik zou het zeker niet zo laten, de veer zit zo niet meer opgesloten en kan bij flink uitveren/belasten verschieten. Ik heb de auto opgekrikt, zodat het voorwiel helemaal uitgeveerd was en onder zo min mogelijk spanning stond. Daarna heb ik hem met wat kracht weer in de schotel gekregen. Veerspanners kun je eigenlijk niet kwijt als de veerpoot nog onder de auto zit.
Groet, Mendel
Clio 2 phase II RS
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”