Ombouw naar electronische stuurbekrachtiging

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Ombouw naar electronische stuurbekrachtiging

Bericht door MarijnRS »

Op Cliosport.net zag ik dat enkele hun hydraulische stuurbekrachtiging ombouwen naar en elektronische set. Voordeel hiervan is de instelbare bekrachtiging
Ik weet dat ik daarvoor een ander stuurhuis nodig heb en een motor op de stuurkolom.

Het enige wat ik niet duidelijk vind is wat je aan moet passen aan de multiriem, deze zal korter moeten of andere beugels?

Weet iemand dit?

Alvast bedankt voor de input :thumbsup:
mox
Beheerteam
Contacteer:

Re: Ombouw naar electronische stuurbekrachtiging

Bericht door mox »

Vermoedelijk blijft de multiriem hetzelfde en kan je een extra looprol krijgen met dezelfde afmetingen en bevestigingsgaten als de stuurbekrachtigingspomp. Bij mijn K4M-blok zit het zo:

Afbeelding

Gestippeld zie je de pomp (rechtsboven). Nummer 4 is de looprol die in plaats daarvan gemonteerd werd nadat ze overgestapt waren op elektrische stuurbekrachtiging. Mogelijke renaultnummers: 8200170009, 8200170009, 8200171807.

EDIT: juiste plaatje geplakt, renaultnummers toegevoegd.
Laatst gewijzigd door mox op 08 jul 2015 01:02, 1 keer totaal gewijzigd.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

He dat is grappig Mox, die optie heb ik nog niet eerder voorbij zien komen...alleen zullen er vast meer haken en ogen aan zitten.
Dit denk ik omdat ze in engeland met volvo steunen etc aan de gang gaan en een andere dynamo etc. Ook het spannen van de riem is hier anders zie ik....bij de RS is dit veerspanning en hier met een spanbout....
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik had niet het juiste plaatje gepost zag ik, want de riemspanning wordt bij de K4M ook met een verende spanrol gedaan en niet met een spanbout. Plaatje hierboven klopt nu wel.

Ik zou zeker even speuren naar dat extra loopwiel. Misschien past één van die renaultnummers ook bij jou. Je zou ook je pomp (of een oude tweedehands) kunnen strippen en er een loopwiel van kunnen maken door het hele binnenwerk eruit te slopen en 'm daardoor zo wrijvingsloos mogelijk te maken :)
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Bedankt voor de info Mox, zal eens puzzelen!
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

De reden dat ik de ombouw wilde doen was vanwege een niet soepel stuurgedrag rond de middenstand. Om dit te elimineren heb ik zo'n beetje de hele voortrein vervangen (incl. assen etc.). Als laatse poging voor het ombouwen heb ik de 'pinion' van het stuurhuis een klein slagje losser gedraaid, en voila'het stuur komt weer netjes in de middenstand terug. Denk dus dat de ombouw niet direct nodig is.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”