Clio 1.6 16v valt sltil.

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
vinnys85
beginner
Contacteer:

Clio 1.6 16v valt sltil.

Bericht door vinnys85 »

Wel nu. Ik heb een probleem met het blok. Hij schokt en is daardoor zelfs een keer afgeslagen daardoor.
Het probleem met schokken van het blok had ik tijdelijk weten op te lossen door contactspray in de bobines te spuiten en op de stekkeringangen.

Ik moet de bobines gaan doormeten maar hoe doe je dat en welke ohm waardes moeten ze aangeven? Of zijn er techneuten met andere mogelijkheden?
Lampie
forum starter
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v valt sltil.

Bericht door Lampie »

ik heb de 4 penbobines nog liggen, weet je nog ?
25 euro voor 4 stuks, excl. verzendkosten.

ik geloof niet dat je ze met een multimeter kan doormeten of ze het bij 6000 toeren goed doen.

6000 toeren per minuut / 60 seconden / 4 cilinders = 250 pulsen per seconde per penbobine
Wat wil je daar aan meten ?? hoe wil je dat meten ??
Ohms zal de waarde kloppen, maar inductief ?? het ding moet wel hoogspanning opwekken voor een juiste vonk.
En je hebt ze net ingespoten... wie garandeert dat er geen haarscheurtjes inzitten, met dat inspuiten kan de vonk mooi een sluipweg nemen naar aarde in plaats van door de bougie.
Ook die bougies zijn van belang, 0,9mm tussen electrode en aardcontact te klein is niet goed, groter ook niet.

Je kan altijd nog naar de dealer gaan, die heeft nieuwe liggen van 50 euro per stuk, volgens mij exclusief btw

Geef me maar een berichtje als je ze wil kopen.
Afbeelding75533Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Mijn ervaring is dat je bij een kapotte bobine precies dezelfde weerstandswaarde(s) meet als bij een werkend exemplaar. Het zijn niet zozeer de spoelen binnenin die de geest geven maar de isolatie, waardoor de hoogspanning niet meer optimaal is.

Met contactspray zou ik juist verwachten dat de boel nog slechter werkt, om de reden die Lampie ook al noemt. De bobines moeten zo droog mogelijk zijn en blijven. Hooguit een klein beetje spray in het connectortje, want dat is laagspanning.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
vinnys85
beginner
Contacteer:

Bericht door vinnys85 »

Hi lampie bedankt voor je aanbod. Ik laat hem ff door renault uitlezen. Dan weet ik ook of het daadwerkelijk de penbobines zijn. Zo ja dan neem ik ze graag over.
Ik zal nooit meer contactspray in mn bobines spuiten MOX. Wel erg raar dat renaut voor de penbobines heeft gekozen die loeiheet worden ipv de koele standaard bobine wat een stuk van je motorblok is verwijderd. Jullie horen van mij. Gr Vin
Lampie
forum starter
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v valt stil.

Bericht door Lampie »

Niks mis met penbobines... in mijn Suzuki GSX zitten ze ook,en die draait 13000 toeren/minuut en nooit iemand gehoord die daar problemen mee gehad heeft.

't is puur Sagem die 'slechtere' penbobines gemaakt heeft voor Renault, en die heeft ze allemaal gekocht en op gegeven moment in bijna alle modellen motoren gestopt
:furious3:
Afbeelding75533Afbeelding
mox
Beheerteam
Contacteer:

Bericht door mox »

Ik heb bobineproblemen gehad bij 40000 km (Sagem) en bij 160000 km (ook weer Sagem). Ik heb er nu een jaar Valeo "green top" bobines in zitten (eBay Engeland, £60 voor 4 stuks), want ik las daar goede verhalen over. De tijd zal het leren.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
vinnys85
beginner
Contacteer:

Bericht door vinnys85 »

Eh ff bij renault uit laten lezen a €37. Map sencor geeft storing dus die word bestelt en monteer hem snel. Word vervolgt of het probleem hiermee uit blijft.

Nog bedankt boys.
vinnys85
beginner
Contacteer:

Bericht door vinnys85 »

Lampie ik heb de bobines nog niet nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”