Van 4 stekkers naar 2?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Eric92
forum member
Contacteer:

Van 4 stekkers naar 2?

Bericht door Eric92 »

Hey,

Ik heb nu deze kilometerteller in de auto zitten:
Afbeelding

En deze wil ik er graag in:
Afbeelding

Echter zit de huidige vast met 4 stekkers elk met 10 aansluitingen. De nieuwe zit vast met 2 stekkers, 1 dikke met een heleboel aansluiten en 1 dunnere rode met de helft van de aansluitingen geloof ik.

Is er 1 of andere manier om dit over te zetten? De nieuwe heeft wel een aantal andere lampjes zoals STOP en SERV en zo'n oliecontrole dat mijne allemaal niet heeft..
Renault Clio 1.2 RN ('99)
hostler

Re: Van 4 stekkers naar 2?

Bericht door hostler »

Kilometerstand zit in je tellerbak. Zou 't dus niet doen.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Lig ik niet wakker van, rij deze auto toch op dus voor verkoop maakt het niet uit.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Zoals jij er nu mee omgaat duurt dat nog wel een jaar of tien ;)
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Haha, ach hij stopt er op een gegeven moment wel een keer mee. Tot die tijd kar ik vrolijk door!
Maar goed, ik heb 2 schema's te pakken voor de aansluitingen van beide types. De mijne heeft 40 pinnetjes (10 op elke stekker) en de nieuwe 45 (30 op de dikke, 15 op de smalle). De beschrijving van de functie van alle aansluitingen lijken behoorlijk overeen te komen en niet elke pin is bezet.
Alleen kan ik er niet achter komen hoe de STOP en SERV lampjes aangestuurd worden. Zit dat hem gewoon in de printplaat van die tellerbak? Wanneer bijvoorbeeld mijn dynamo ermee kapt en het accu lampje aangestuurd wordt, dat die tellerbak dan ook het STOP en/of SERV lampje erbij aangooit?

Het lijkt mij dat ik, ook al is het een tijdrovende saaie klus, alle pinnetjes los kan maken en op de nieuwe stekkers kan plaatsen, toch?
112mark
forum starter
Contacteer:

Bericht door 112mark »

als je de 2 schema's hebt en de signalen komen van die 2 aardig overeen dan zou je gewoon de pinnetjes op de goede plek in de nieuwe stekkers kunnen plaatsen en uittesten ja, of dan je service en stop lampjes werken dat durf ik je niet te zeggen.
Clio 2 Phase 1 uit 1999
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Precies zo dacht ik ook. Dat olie peil controle ding wat die andere ook heeft, heb ik dus ook niet. Ik heb de draadjes die daarvoor nodig zijn echter wel in mijn huidige tellerbak zitten (had er eerder al eens naar gekeken). Ik weet alleen niet waar die sensor zit in het motorblok. Heb wel een plaatje van de plaats, maar daar kan ik gewoon niet wijzer uit worden.
Dus als iemand een heldere uitleg heeft waar ik moet zoeken, zou ik dat ook wel waarderen!
Motor: 1.2 8v.
Klaas
forum starter
Contacteer:

Bericht door Klaas »

Waarschijnlijk zit die sensor er niet in, dan is het gewoon een moer wat op die plek zit :wink:
Dan is het een kwestie van een oliepeil sensor op de kop tikken en erin draaien, waarschijnlijk hangt het kabeltje aan die kant ook los...

Tenminste, dit hadden wij bij onze Clio 1.
Wij hadden een blok met oliepeilsensor, het andere blok had dit niet, maar de sensor konden we gewoon overzetten.
De kabelboom van het oude blok had wel de sensoraansluiting maar hing los.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ik heb alleen geen idee waar ik moet kijken.. Zoals ik zei had ik een plaatje van de plek waar die zou moeten zitten, links onderaan waar ook de multiriem zit. Daar zie ik echter helemaal niks zinnigs. Aan de rechter kant echter, zag ik een soort gat met schroefdraad erin, en daar vlakbij een blauwe stekker die naar mijn idee nergens op aangesloten zit.

Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?

Dit is de linkerkant waar die zou 'moeten' zitten.
Afbeelding

Dit is de stekker van voren gezien (dus je kijkt tegen zijn kont aan als je gewoon recht voor je bumper staat)
Afbeelding

Dit is vanaf de rechter zijkant. Precies onder de Renault papieren sticker aan het kabeltje, zit het gat met schroefdraad.
Afbeelding

Close up.
Afbeelding

Nog een close up..
Afbeelding

En hier van bovenaf waarop de stekker niet te zien is. Je ziet het labeltje wel zitten onder de zwarte rubberen slang.
Afbeelding

EDIT: Zo te zien zijn er een aantal foto's op de kop.. geen idee hoe ik ze moet draaien helaas..
Klaas
forum starter
Contacteer:

Bericht door Klaas »

De blauwe stekker is de vliegwielsensor.
Het gat met schroefdraad is volgens mij loos of voor een kabelhoudertje, in ieder geval niet voor de oliepeilsensor.
Tevens zit je bij de versnellingsbak foto's te maken, daar zit niet het oliepeil van de motor...

Ik gok dat de plek van de sensor aan de achterkant van het blok zit net boven de carterpan.
Ik kan dit vanavond pas gaan uitzoeken aangezien ik nu niet thuis ben.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ah oke. De motor is onbekend terrein voor mij. Doe mij maar elektronica hehe.
Dit is de foto die ik eerder bedoelde:

Afbeelding

Het zou dan nummertje 4 moeten zijn, maar zoals gezegd heb ik geen idee waar ik moet kijken.
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Ik kan van de week wel eens kijken of ik 'm kan vinden, bij mij zit-ie er wel in.
Groeten,
Eric

Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Heb jij ook een 1.2 8v dan? Dacht dat de phase 2 standaard als 16v kwam met de 1.2. Kan wellicht geen kwaad om te kijken, alvast bedankt!
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Dat dacht ik in eerste instantie ook, totdat ik naar de motorcode bij de mijne keek.
Ik heb ook een 1.2 8V (D7F 720)
Groeten,
Eric

Klaas
forum starter
Contacteer:

Bericht door Klaas »

Denk dat ik het gevonden heb... (correct me if i'm wrong)

D7F720 blok :

Als je voor de auto staat zit de plek links van je oliepeilstok, zit nu een tapeind M14x125 in.
Nummer 9 is het volgens mij, nummer 10/11 is wat er nu hoort te zitten.

Plaatje :
Afbeelding
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Oke, bedankt. Ik zal morgen even kijken dan. Ben dan benieuwd waar eventuele kabels zouden moeten zijn, want is me zo niks opgevallen.
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Dat lijkt er wel op Klaas, ziet er ook wel logisch uit met die bout in plaats van de sensor (als je die niet hebt natuurlijk).
Groeten,
Eric

Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Nou vandaag nog even gekeken naar die oliemeter. Naast de peilstok zak een dikke moer, iets van bedrading was nergens te bespeuren helaas. Dat gaat hem dus waarschijnlijk niet worden.

Verder naar de sloop geweest. Toevallig stond er een Clio met een witte tellerplaat:

Afbeelding

Zoals te zien staat de benzinemeter niet helemaal beneden dus misschien is daar iets niet helemaal fris meer. Kabeltjes doorgeknipt en de stekkers meegenomen. Thuis rustig alle pinnetjes losgehaald. Daarna de warmte getrotseerd en mijn dashboard eruit gehaald. Toen ik bij de stekkers van de tellerplaat aankwam, deed ik (uiteraard) een lastige ontdekking..

Deze pinnetjes horen bij de witte plaat:
Afbeelding
Afbeelding

En deze soort zit er mijn auto:
Afbeelding

Dat gaat dus nooit passen. Nu kan ik natuurlijk alle kabeltjes doorknippen en de goeie pinnetjes eraan vastmaken d.m.v. kabelschoentjes (geen soldeerbout..). Al is dat erg tijdrovend, ziet het er niet uit, weet ik niet hoe betrouwbaar het is EN weet ik niet 100% zeker of het uiteindelijk wel werkt (lijkt me wel maar toch).

Typisch dit weer.. Iemand nog ideeën?
Klaas
forum starter
Contacteer:

Bericht door Klaas »

Had dan de connector ook meegenomen en oliepeilsensor :smash:
Kabel kun je zelf ook nog wel leggen naar de tellerunit voor de oliepeil :laugh4:
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ja is misschien ook nog wel een idee. Moet sowieso nog terug voor een afdekplaatje dus zal er eens naar kijken. Het zal vermoedelijk wel net zo zitten als met de mistlampen. Voorbereid tot aan het interieur. Ik moet dan alleen uit zien te vinden op welke 2 pinnetjes ik de sensor moet aansluiten op de dikker stekker die het interieur met de motorruimte verbindt..
Klaas
forum starter
Contacteer:

Bericht door Klaas »

That's the spirit :thumbsup:
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Inmiddels is het (deels) gelukt!
Vanmiddag aan de slag gegaan. Had beide diagrammen bij de hand en goed kijken welk kabeltje waar moet. Op zich niet een moeilijke klus, alleen erg tijdrovend en pijnlijk aan de vingers i.v.m. strippen van kabels met een schaar :stupid: .
Het enige probleem waar ik nu mee zit, is dat de lampjes STOP en SERV branden samen met ABS (heb ik niet eens) en algemeen remlampje. Vermoedelijk zorgt de ABS voor problemen waardoor het remlampje ook aanstaat en daardoor STOP en SERV. Hoe krijg ik dat ABS lampje dus uit?

Oja de oliepeilsensor vond ik maar lastig. Ik moest op de sloop maar net de goede stekker vinden tussen alle 1.4'en en diesels en dan weet ik niet eens hoe je dat ding los krijgt haha. Misschien voor later!
Nu eerst maar eens de roest aanpakken en onderhoud uitvoeren.

Oja plaatjes:

van:
Afbeelding

naar:
Afbeelding
Afbeelding

(Dat verschil in kilometerstanden :smash: )
Verder ben ik ERG blij! Alles werkt precies zoals het moet en alle verlichting etc. werkt ook. Nu alleen dat ABS lampje uit zien te krijgen.
eryc
forum starter
Contacteer:

Bericht door eryc »

Ik zie het ABS lampje niet branden op je onderste foto of valt die niet buiten beeld?
Zou wel makkelijk zijn als je 'm net als bij bijv. de airbags kan doorverbinden met een weerstand.
Groeten,
Eric

Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Die zit links onderin bij de toerenteller, precies waar die reflectie zit. Op de foto zie je hem niet inderdaad.
Doorverbinden zat ik ook aan te denken ja. Dacht dat ik hem misschien op een massa kon aansluiten, maar dat werkte ook niet (of ik deed het niet goed). Ik hoop wel dat de ABS een beetje voor die kettingreactie zorgt en niet dat de overige 3 lampjes sowieso branden nu haha.
Mocht iemand dé oplossing hebben, hoor ik dat graag!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”