Kwaliteit telefoongesprekken
Kwaliteit telefoongesprekken
Hallo,
Ik heb sinds februari dit jaar een prachtige Clio estate night and day. Over 1 ding ben ik echter ontevreden en dat is de kwaliteit van de telefoongesprekken. Het geluid tijdens gesprekken wordt volgens mij maar over 1 box geleid en hierdoor zijn mensen niet goed verstaanbaar. Verder zit er heel vaak ruis op de lijn of lijkt het alsof iemand "onder water zit" als hij praat. Bijna iedereen die ik aan de lijn heb geeft aan dat ik of slecht verstaanbaar ben, of dat er heel veel ruis is. Dit is zowel voor inkomende als uitgaande gesprekken.
Iemand een oplossing?
Alvast bedankt.
MvG
Maarten
Ik heb sinds februari dit jaar een prachtige Clio estate night and day. Over 1 ding ben ik echter ontevreden en dat is de kwaliteit van de telefoongesprekken. Het geluid tijdens gesprekken wordt volgens mij maar over 1 box geleid en hierdoor zijn mensen niet goed verstaanbaar. Verder zit er heel vaak ruis op de lijn of lijkt het alsof iemand "onder water zit" als hij praat. Bijna iedereen die ik aan de lijn heb geeft aan dat ik of slecht verstaanbaar ben, of dat er heel veel ruis is. Dit is zowel voor inkomende als uitgaande gesprekken.
Iemand een oplossing?
Alvast bedankt.
MvG
Maarten
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Oh ja, ik bel met een iPhone 5s en provider is T-mobile. Maar ik had hiervoor een Peugeot 208 en geen problemen met de carkit..
-
- forum member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 16 feb 2015 23:01
- Locatie: Liessel
- Contacteer:
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Even kijken of de laatste software versie erop zit.. Dat scheelde bij mij heel veel
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Ik had hetzelfde met mijn iPhone 4S. Nu ik een iPhone 6 heb, is er niks meer aan de hand. Het kan dus ook aan je telefoon liggen..
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Erg herkenbaar, maar ik hoor ook van de ontvanger dat ik erg slecht te verstaan ben. De handsfree functie is dus erg slecht..
Wat ook knetter irritant is, is dat bellers er direct "oproep mislukt" krijgen als ik in gesprek ben ..
je ziet dan wel een gemiste oproep. x 6 omdat de beller niet weet wat er gebeurd.. ( gaat ook niet naar voicemail )
Zakelijk is dit niet erg handig.
Is wissel gesprek in de Medianav niet mogelijk ?
Wat ook knetter irritant is, is dat bellers er direct "oproep mislukt" krijgen als ik in gesprek ben ..
je ziet dan wel een gemiste oproep. x 6 omdat de beller niet weet wat er gebeurd.. ( gaat ook niet naar voicemail )
Zakelijk is dit niet erg handig.
Is wissel gesprek in de Medianav niet mogelijk ?
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Ik ben overigens met het 'niet te verstaan' probleem naar de garage gegaan. Het is een bekend probleem wat Renault ook erkend.
De microfoon zit namelijk te diep weggewerkt in het kastje waar hij inzit. Daardoor zit hij te dicht tegen het dak aan, waardoor wind en ruis heel erg wordt versterkt. Ook klinkt het alsof je heel ver weg bent.
Bij mij hebben ze het microfoontje verder naar voren gehaald en isolatie toegepast tussen het dak en het microfoontje. Sindsdien heb ik geen problemen meer!
Bij een collega van me, met uiteraard dezelfde auto, hebben ze een extern microfoontje geplaatst.
Gewoon even langs je dealer gaan dus!
De microfoon zit namelijk te diep weggewerkt in het kastje waar hij inzit. Daardoor zit hij te dicht tegen het dak aan, waardoor wind en ruis heel erg wordt versterkt. Ook klinkt het alsof je heel ver weg bent.
Bij mij hebben ze het microfoontje verder naar voren gehaald en isolatie toegepast tussen het dak en het microfoontje. Sindsdien heb ik geen problemen meer!
Bij een collega van me, met uiteraard dezelfde auto, hebben ze een extern microfoontje geplaatst.
Gewoon even langs je dealer gaan dus!
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Kijk, dat zijn berichten waar we wat mee kunnen. Even afwachten of het met mijn nieuwe telefoon ook nog zo slecht is zoals ik nu vaak te horen krijg. Blijft het zo dan rap naar de dealer toe.
- Quirico
- forum member
- Berichten: 381
- Lid geworden op: 17 nov 2012 23:30
- Locatie: Lelystad
- Contacteer:
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Is waarschijnlijk ook makkelijk zelf te doen....
In bezit sinds 19-11-2016: Clio IV phase2 Intens GT-line Blue Iron
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Vanochtend maar even naar de dealer geweest met het verhaal van het microfoontje. Daar hadden ze nog nooit van gehoord en ook nog nooit gedaan
Wel wilden ze een update gaan uitvoeren. Ik heb aangegeven dat ik dat zelf al gedaan heb (Medianav versie 4.0.5) maar volgens hun hadden zij andere software dan de software waarmee consumenten kunnen updaten .... Ik ben benieuwd, volgende week heb ik de afspraak.

Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Je hebt inderdaad twee soorten updates. Systeem (driver) updates die door de dealer gedaan moeten worden en de gewone software updates die je zelf doet.
Overigens, het klinken alsof je onder water zit heeft niets met de remote bediening van je telefoon (dmv. MediaNav, BlueTooth oortje of enig elk gekoppeld device) te maken. Daar hebben alle providers last van en heeft te maken met het signaal tussen telefoon en zendmast. Die klacht moet je dus met nauwkeurige plaatsbeschrijving bij je provider neerleggen.
Overigens, het klinken alsof je onder water zit heeft niets met de remote bediening van je telefoon (dmv. MediaNav, BlueTooth oortje of enig elk gekoppeld device) te maken. Daar hebben alle providers last van en heeft te maken met het signaal tussen telefoon en zendmast. Die klacht moet je dus met nauwkeurige plaatsbeschrijving bij je provider neerleggen.
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Ik ben naar Arend Auto in Amsterdam geweest. Zitten overigens ook door heel Nederland. Daar werd het probleem wel erkend.
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Er is een relatief simpele manier om te testen of het door de MediaNav of je telefoon komt dat de verbinding slecht is.
De MediaNav werkt net als een headset die je aansluit dus:
1: Zoek een plaats waar je verbinding slecht is
2: Zet je auto daar aan de kant (parkeren dus) maar laat de motor lopen en dus de MediaNav aan staan.
3: Begin een telefoongesprek via de MediaNav
4: Op het moment dat jij of de persoon aan de andere kant constateert dat de verbinding inderdaad slecht is zet je de auto (en dus ook MediaNav) uit.
Verbinding via de MediaNav zal wegvallen maar je telefoon zelf behoud gewoon de verbinding dus kan je het gesprek met het toestel aan je oor voortzetten. Daarom moet je ook parkeren, je bent dan niet strafbaar voor het niet hands-free bellen. Is de geluidskwaliteit beter zit er dus een probleem in de MediaNav - telefoon verbinding. Dan is het zaak uit te vogelen of de Bluetooth radio van de telefoon niet goed functioneert óf dat het inderdaad een probleem in het MediaNav systeem is. Blijft de verbinding slecht ligt het aan 1: je telefoon of 2: je provider.
Het is overigens inmiddels wel bekend dat er meer problemen worden gemeld met de Apple telefoons dan Android of Windows telefoons.
De MediaNav werkt net als een headset die je aansluit dus:
1: Zoek een plaats waar je verbinding slecht is
2: Zet je auto daar aan de kant (parkeren dus) maar laat de motor lopen en dus de MediaNav aan staan.
3: Begin een telefoongesprek via de MediaNav
4: Op het moment dat jij of de persoon aan de andere kant constateert dat de verbinding inderdaad slecht is zet je de auto (en dus ook MediaNav) uit.
Verbinding via de MediaNav zal wegvallen maar je telefoon zelf behoud gewoon de verbinding dus kan je het gesprek met het toestel aan je oor voortzetten. Daarom moet je ook parkeren, je bent dan niet strafbaar voor het niet hands-free bellen. Is de geluidskwaliteit beter zit er dus een probleem in de MediaNav - telefoon verbinding. Dan is het zaak uit te vogelen of de Bluetooth radio van de telefoon niet goed functioneert óf dat het inderdaad een probleem in het MediaNav systeem is. Blijft de verbinding slecht ligt het aan 1: je telefoon of 2: je provider.
Het is overigens inmiddels wel bekend dat er meer problemen worden gemeld met de Apple telefoons dan Android of Windows telefoons.
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Vanochtend bij de dealer geweest, op mijn Medianav zat reeds de nieuwste software. Daar kan het dus niet aan liggen. En aangezien er gewoon een prima verbinding is tussen mijn Samsung S6 en ik de andere kant prima hoor is het duidelijk, het ligt echt aan het microfoontje. Ze hebben nu een nieuw microfoontje besteld en gaan het huidige vervangen.
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Gaan ze het microfoontje ook isoleren?
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Ik heb hen daar wel op gewezen en dat zouden ze ook meenemen zei de beste man. Dus ik ben benieuwd. Anders mogen ze weer alles open maken als het toch niet voldoende blijkt. Ik kan zo geen fatsoenlijk gesprek voeren helaas.
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
En is het probleem opgelost? Ik heb hetzelfde probleem en bel ook veel in de auto.
2018-Huidig : Renault Kadjar Intense Cosmos Blue
2015-2018 : Renault Clio estate Expression Noir etoile
2010-2015 : Renault Scenic Expression Noir
2015-2018 : Renault Clio estate Expression Noir etoile
2010-2015 : Renault Scenic Expression Noir
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Januari afspraak gemaakt met de dealer die kennen het probleem van het bellen en gaan een nieuwe microfoon plaatsen..
2018-Huidig : Renault Kadjar Intense Cosmos Blue
2015-2018 : Renault Clio estate Expression Noir etoile
2010-2015 : Renault Scenic Expression Noir
2015-2018 : Renault Clio estate Expression Noir etoile
2010-2015 : Renault Scenic Expression Noir
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Het onderwatergeluid is ook hier bij de lokale dealer bekend. Ik had softwareversie 4.02 en ze hebben dat vandaag naar 4.06 geupdate. Ik had er last bv als je een telefoongesprek wil gaan voeren terwijl je aan het navigeren bent. Het gesprek begint goed, maar als ik dan weer de navigatie aantikte dan begon het onderwatergeluid direct. Dit heb ik tot vervelends toe gehad. dit ligt echt aan de Medianav. De tegenpartij kon mij wel goed horen, ze hadden wel een filtertje weggehaald bij de microfoon zeiden ze...geen idee wat dat zou moeten zijn, maar we zullen het gaan zien of het allemaal beter is geworden.
-
- forum member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 16 feb 2015 23:01
- Locatie: Liessel
- Contacteer:
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Ik moet zeggen het ligt ook wel echt aan wat voor telefoon je gebruikt..
Spreek uit ervaring..
Ik heb mijn microfoon aangepast zodat ie nagenoeg vrijwel altijd goed te horen is.
Zelf met 130 met 2 ramen open.. Je klinkt dan iets verder weg maar bent wel duidelijk verstaanbaar
Dat is wat telt in mijn ogen
Spreek uit ervaring..
Ik heb mijn microfoon aangepast zodat ie nagenoeg vrijwel altijd goed te horen is.
Zelf met 130 met 2 ramen open.. Je klinkt dan iets verder weg maar bent wel duidelijk verstaanbaar
Dat is wat telt in mijn ogen
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Iedereen heeft het hier over de verstaanbaarheid VOOR de ontvanger (door de microfoon), maar hoe zit het met de verstaanbaarheid VAN de ontvanger (door de box/en) ?
Ik vind eigenlijk dat het geluid over de boxen ook erg slecht is, zeker omdat het geluid maar over 1 box gaat.
En bij elk telefoontje, zodra ik die opneem, moet ik eerst het volume praktisch vol open zetten wil ik uberhaupt wat kunnen horen.
Heeft daar iemand al naar laten kijken en/of wat aan laten doen ?
Ik wil trouwens niet naar een nieuwe software versie, want ik heb Mena.co draaien (alternatiefe navigatie).
Ik vind eigenlijk dat het geluid over de boxen ook erg slecht is, zeker omdat het geluid maar over 1 box gaat.
En bij elk telefoontje, zodra ik die opneem, moet ik eerst het volume praktisch vol open zetten wil ik uberhaupt wat kunnen horen.
Heeft daar iemand al naar laten kijken en/of wat aan laten doen ?
Ik wil trouwens niet naar een nieuwe software versie, want ik heb Mena.co draaien (alternatiefe navigatie).
-
- forum member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 16 feb 2015 23:01
- Locatie: Liessel
- Contacteer:
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Dat je hem harder moet zetten is gewoon zo en niet eens erg..
Het punt is de plaatsing van de microfoon in zn houder dat is t probleem als je dat aanpast is het nagenoeg opgelost
Het punt is de plaatsing van de microfoon in zn houder dat is t probleem als je dat aanpast is het nagenoeg opgelost
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Klopt, dat met de microfoon, die niet goed geplaatst is, is inderdaad een probleem en zou moeten worden opgelost.Robin5757 schreef:Dat je hem harder moet zetten is gewoon zo en niet eens erg..
Het punt is de plaatsing van de microfoon in zn houder dat is t probleem als je dat aanpast is het nagenoeg opgelost
En ik vind het inderdaad ook niet heel erg dat ik elke keer get volume moet aanpassen om toch wat te kunnen horen.
Maar.....ik vind het geluid over de boxen ook best slecht en bijna niet te verstaan.
Ik moet zachter gaan rijden om toch fatsoenlijk een gesprek te kunnen horen.
Dat komt mede omdat het geluid maar over 1 box komt.
Ik lees dat het mede ook te maken heeft met welke telefoon gebruikt wordt, ik heb een Galaxy S5
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Bij mij zit ondertussen een onderbouw microfoon in en het bellen is nu acceptabel maar zeker niet perfect.
Ik vind het ook vreemd dat je voor het volume geen voorkeur in kan stellen...
Ik vind het ook vreemd dat je voor het volume geen voorkeur in kan stellen...
2018-Huidig : Renault Kadjar Intense Cosmos Blue
2015-2018 : Renault Clio estate Expression Noir etoile
2010-2015 : Renault Scenic Expression Noir
2015-2018 : Renault Clio estate Expression Noir etoile
2010-2015 : Renault Scenic Expression Noir
-
- forum member
- Berichten: 394
- Lid geworden op: 16 feb 2015 23:01
- Locatie: Liessel
- Contacteer:
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
Ik rij met 2 ramen open 130 en dan ben ik nog verstaanbaar
Het is geen tuning, het is aan passen aan mijn smaak!
Re: Kwaliteit telefoongesprekken
ik heb mijn clio IV sinds 2 december 2015, en tot op vandaag ben ik zeer tevreden van telefoon gesprekken via BT. Ik zet het volume dan steeds tussen 18 en 20 en heb prima ontvangst. Ik heb een media nav systeem.