Remleidingen Phase 2

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
k0en

Remleidingen Phase 2

Bericht door k0en »

Hey allen,

Ik heb een CLIO II Phase 2, 1.2 16V. Deze is afgelopen week voor de APK weg geweest en afgekeurd.
Volgens het keuringsrapport code I12: onderdeel van de reminrichting ondeugdelijk 5.2.31; RA remleiding.

Omdat de reparatie hiervan behoorlijk in de papieren zou lopen (arbeidskosten) en ik aardig handig ben, wilde ik kijken wat ik er zelf aan kan doen.
Nu ben ik op zoek geweest naar de microfiches van mijn Clio, maar die kan ik nergens vinden. Vermoedelijk kom ik dan namelijk al een heel eind verder.

Aan de voorzijde van de auto zijn de remleidingen flexibel die naar de remklauwen gaan. Ik heb daar al eens de schijven en blokken vervangen en dat ging prima.

Aan de achterzijde lijkt het iets anders in elkaar te zitten.
Er lopen drie leidingen (2 vaste en 1 flexibele) naar de rechter achterkant. Aan alle drie de leidingen kan ik overigens niets bijzonders ontdekken.
Wie kan mij vertellen welke leiding waarvoor is? Ik dacht dat de twee kleinste de remleidingen waren? Maar waarom zijn dat er twee?
Of heeft dat te maken met de gewone remmen en de handrem?

Afbeelding

De flexibele (dikkere) slang gaat direct naar voren, de twee kleine lopen over de achterbrug naar de linkerkant en gaan vanuit daar naar voor.

Afbeelding

Kan iemand me vertellen, of heeft er iemand een link, met hoe het remsysteem van de Clio in elkaar zit?
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Remleidingen Phase 2

Bericht door Vinnie »

Rem, handrem lopen gelijk naar de hoofdremcilinder de 3e kamel is de ABS sensor.
Groeten, Vincent.
k0en

Bericht door k0en »

Dus als ik die twee kleine leidingen zou vervangen zou het probleem sowieso opgelost zijn?
Ik kom hier overigens geen beschadigingen aan ontdekken.
nd-photo.nl
forum starter
Contacteer:

Bericht door nd-photo.nl »

Heb je gevraagd wat er ondeugdelijk aan is, want het ziet er gewoon standaard uit...
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Misschien kan je de keuringsmonteur vragen voor welke plek hij hem heeft afgekeurd.
Ziet er eigenlijk goed uit maar kan ergens roest op de leiding(en) hebben zitten.

Heeft de deze clio trommels of schijfremmen op de achteras?
Groeten, Vincent.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Ah henny je was me voor.
Bij de RS dacht ik dat deze(rem, handrem) samen naar voor liepen? is al een paar jaar geleden dat ik onder een clio 2 heb gekeken.
Groeten, Vincent.
k0en

Bericht door k0en »

Het zijn trommelremmen.

Ik heb net de keuringsmeester gesproken en deze gaf aan dat het wel over de remleiding RA ging. Deze loopt over de achterbrug, maar er schijnt wat roest te zitten bij het meest linker klemmetje (als je achter de auto staat).
Dus dat zal op de foto niet goed te zien zijn inderdaad en heb ik dus niet goed aan die kant gekeken. Vanavond maar weer eens op onderzoek uit.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Heb je eerder aan je remmen gewerkt?
Houd er rekening mee dat je, wanneer je aan de remmen gaat werken dat je 100% zeker moet zijn met wat je doet.

Na jaren lang zelf aan auto's werken laat ik ook nog steeds motor en remmen doen, ken je eigen limiet :thumbsup:
Groeten, Vincent.
vinnys85
beginner
Contacteer:

Bericht door vinnys85 »

Als het slechts opliggende roest is gan je het wegschuren en goed tektileren.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Niet voor een remleiding... dat is valse zekerheid.

Na het vervangen zal je er nieuwe remolie in moeten doen en de boel ontluchten. Dat ontluchten is niet moeilijk wanneer je weet wat je doet en waar je op moet letten.
nd-photo.nl
forum starter
Contacteer:

Bericht door nd-photo.nl »

Tip, koop een keer een Eezibleed en een opvangbak, dat maakt het echt zoveel makkelijker.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”