Hi all,
Gelukkig is alleen de pasagiersairbag geklapt en deze is inmiddels door mij vervangen. De naad in de stoel heb ik door een proff. laten maken, hier is speciaal garen voor nodig etc.
Enfin nooit aan de gordelspanner links van de stoel gedacht, hierdoor kan ik de gordel niet meer in het kliksysteem stoppen. Die moet ook vervangen worden. Graag wat tips voor het vervangen, ik weet dat de accu los moet en ga met gepaste voorzichtigheid met het systeem om maar als ik meer info heb zou dat fijn zijn.
Heb inmiddels het topic https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 85&t=21913 gevonden waar het eigenlijk om hetzelfde gaat, daar word ik niet vrolijk van. Een nieuwe is geen optie, gaat nergens over wat de prijs aangaat. Een gordelspanner is nog wel te betalen maar een nieuwe computer/rekeneenheid gaat al gauw €350- kosten een 2e hands is inmiddels gevonden. Toch zit ik erover te denken de rekeneenheid crashvrij te laten maken, bij de dealer krijg ik alleen maar vage antwoorden over ''of'' ze dit kunnen. dit soort antwoorden zijn meestal heel duur. Hier kunnen ze me garanderen de eenheid crashvrij te maken, waarom kan Renault dat dan niet? http://www.crash-data.eu/over-ons.html iemand ervaring mee? Gaat me wel tijd en diesel schelen. Suggesties ???
Voor de derde keer een aanpassing in deze topic; Stel ik vervang de airbag(al gedaan) de gordelspanner en de rekeneenheid; Gaat dan logischerwijs het lampje serv uit???
bedankt alvast
Michiel
Gordelspanner Clio 2
Re: Gordelspanner Clio 2
Hoi Michiel,
Om eerst maar even de druk van de ketel te halen voor de keuring:
1: Jouw Clio is van 10-01-2003.
2: Er is regelgeving gewijzigd op 01-04-2015 voor de APK.
3: Niet (goed) functioneren airbag of gordelspanner:
Dit betreft geen afkeurpunt, maar een reparatie advies over het niet goed functioneren van een airbag-, gordelsysteem en/of er sprake is van overmatige olielekkage (niet zijnde onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem). Bij het afmelden van het voertuig maakt u indien noodzakelijk gebruik van de code RA1 en/of RA2.
•RA1
Bij personenauto’s en bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003 waarbij van fabriekswege airbags gemonteerd zijn, moeten de airbags aanwezig zijn en moet het airbagsysteem goed functioneren. Indien het airbagsysteem voorzien is van een waarschuwingsinrichting, moet de waarschuwingsinrichting goed functioneren.
Personenauto’s en bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003 en die beschikken over een gordelspansysteem dat is voorzien van een waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt, moet de waarschuwingsinrichting goed functioneren.
U vermeldt: ‘RA1: Airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet goed.’
•RA2
Onderdelen van personenauto’s, bedrijfsauto’s, driewielige motorrijtuigen of aanhangwagens, niet zijnde onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem, mogen geen overmatige olielekkage vertonen.
U vermeldt: ‘RA2: Overmatige olielekkage’.
Bron: RDW "Invulinstructie APK rapport (klik)
Maar dan wil je natuurlijk wel dat alles het weer gaat doen lijkt me. Airbag rekeneenheid uit een sloper samen met de airbags en spanner die je nodig hebt moet voldoende zijn.
Om eerst maar even de druk van de ketel te halen voor de keuring:
1: Jouw Clio is van 10-01-2003.
2: Er is regelgeving gewijzigd op 01-04-2015 voor de APK.
3: Niet (goed) functioneren airbag of gordelspanner:
Dit betreft geen afkeurpunt, maar een reparatie advies over het niet goed functioneren van een airbag-, gordelsysteem en/of er sprake is van overmatige olielekkage (niet zijnde onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem). Bij het afmelden van het voertuig maakt u indien noodzakelijk gebruik van de code RA1 en/of RA2.
•RA1
Bij personenauto’s en bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003 waarbij van fabriekswege airbags gemonteerd zijn, moeten de airbags aanwezig zijn en moet het airbagsysteem goed functioneren. Indien het airbagsysteem voorzien is van een waarschuwingsinrichting, moet de waarschuwingsinrichting goed functioneren.
Personenauto’s en bedrijfsauto’s, in gebruik genomen na 31 december 2003 en die beschikken over een gordelspansysteem dat is voorzien van een waarschuwingsinrichting die in werking treedt zodra het systeem faalt, moet de waarschuwingsinrichting goed functioneren.
U vermeldt: ‘RA1: Airbag- en/of gordelspansysteem functioneert niet goed.’
•RA2
Onderdelen van personenauto’s, bedrijfsauto’s, driewielige motorrijtuigen of aanhangwagens, niet zijnde onderdelen van het brandstofsysteem, het remsysteem, de stuurinrichting of het veersysteem, mogen geen overmatige olielekkage vertonen.
U vermeldt: ‘RA2: Overmatige olielekkage’.
Bron: RDW "Invulinstructie APK rapport (klik)
Maar dan wil je natuurlijk wel dat alles het weer gaat doen lijkt me. Airbag rekeneenheid uit een sloper samen met de airbags en spanner die je nodig hebt moet voldoende zijn.
- Eric92
- forum member
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 07 mar 2013 20:17
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Gordelspanner Clio 2
Ik denk het wel.xXsmileXx schreef: Voor de derde keer een aanpassing in deze topic; Stel ik vervang de airbag(al gedaan) de gordelspanner en de rekeneenheid; Gaat dan logischerwijs het lampje serv uit???
19 mei ga ik langs de dealer om een passagiersairbag in te laten programmeren. Ook mij konden ze nog niet vertellen of het mogelijk was, maar ze gaan de diagnose apparatuur eraan hangen en kijken of de airbag aangemeld kan worden. Dan kan crashdata er waarschijnlijk ook gewoon uitgehaald worden.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Re: Gordelspanner Clio 2
Hi all,
Mijn internet heeft er even uit gelegen en daarna is het er even bij ingeschoten vandaar de wat late reactie. De overgang van UPC naar Ziggo zou toch geen probleem moeten zijn, wel dus.
Arjan en Erik bedankt voor de informatie inmiddels is het probleem opgelost
Gordelspanner en airbag van de sloop, stoel dicht laten naaien, en vandaag het resetten van de module, crash free maken
Het resetten van de module ging erg vlot en dat heeft ie voor de helft van de prijs gedaan, een andere module was een stuk duurder en dan zou ik het midden console er uit moeten halen. Ik hoefde alleen nog even de code van de radio in te voeren (regel ik zelf) en toen was het klaar zou je denken. Alsof de duvel ermee speelt blijkt mijn accu leeg zijn, na elke oplossing is er weer een nieuw probleem haha. Ik hoop alleen niet dat het de dynamo is maar we kijken morgen verder, eerst maar even een stukje mee gaan rijden om te kijken of de accu nog opgeladen wordt en anders moeten maar een nieuwe in.
Komt nog een vervolg al hoop ik dat het vervolg niet al te lang wordt. Het puntje dakraam moet ook nog een keer komen pffff
Normaal zou ik zeggen dat houdt me van de straat maar dat gaat in dit geval niet op.
Mijn internet heeft er even uit gelegen en daarna is het er even bij ingeschoten vandaar de wat late reactie. De overgang van UPC naar Ziggo zou toch geen probleem moeten zijn, wel dus.
Arjan en Erik bedankt voor de informatie inmiddels is het probleem opgelost
Gordelspanner en airbag van de sloop, stoel dicht laten naaien, en vandaag het resetten van de module, crash free maken
Het resetten van de module ging erg vlot en dat heeft ie voor de helft van de prijs gedaan, een andere module was een stuk duurder en dan zou ik het midden console er uit moeten halen. Ik hoefde alleen nog even de code van de radio in te voeren (regel ik zelf) en toen was het klaar zou je denken. Alsof de duvel ermee speelt blijkt mijn accu leeg zijn, na elke oplossing is er weer een nieuw probleem haha. Ik hoop alleen niet dat het de dynamo is maar we kijken morgen verder, eerst maar even een stukje mee gaan rijden om te kijken of de accu nog opgeladen wordt en anders moeten maar een nieuwe in.
Komt nog een vervolg al hoop ik dat het vervolg niet al te lang wordt. Het puntje dakraam moet ook nog een keer komen pffff
Normaal zou ik zeggen dat houdt me van de straat maar dat gaat in dit geval niet op.
Re: Gordelspanner Clio 2
Eric92 schreef:Ik denk het wel.xXsmileXx schreef: Voor de derde keer een aanpassing in deze topic; Stel ik vervang de airbag(al gedaan) de gordelspanner en de rekeneenheid; Gaat dan logischerwijs het lampje serv uit???
19 mei ga ik langs de dealer om een passagiersairbag in te laten programmeren. Ook mij konden ze nog niet vertellen of het mogelijk was, maar ze gaan de diagnose apparatuur eraan hangen en kijken of de airbag aangemeld kan worden. Dan kan crashdata er waarschijnlijk ook gewoon uitgehaald worden.
Was het nog gelukt???
- Eric92
- forum member
- Berichten: 518
- Lid geworden op: 07 mar 2013 20:17
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Re: Gordelspanner Clio 2
Nee heb t afgezegd ivm een slechte airbag stekker en missende bevestigingspunten of zo..
Renault Clio 1.2 RN ('99)