is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Blok2.0
beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 dec 2014 16:53
Contacteer:

is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door Blok2.0 »

Hallo,

Alle RS-en (toch?) "lopen op" superplus98. Mijn budgetpomp biedt E10 aan. Klopgetal is 97.8 of hoger. Interessant dus.
Wie kan me meer vertellen over E10 gebruiken in een RS? Voordelen / nadelen?

Ik weet dat je ook prima rijdt (maar met minder efficiente verbranding) op 95...

Anders gezegd: is E10 een waardig vervanger van superplus98? Wie het weet... shoot! :thumbsup:
Edit: de vraag in het onderwerp beter geformuleerd
Laatst gewijzigd door Blok2.0 op 17 apr 2015 13:48, 1 keer totaal gewijzigd.
ClioII RS2.0-16V, ph1
Gebruikersavatar
MichelRSi
forum starter
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 okt 2009 17:58
Locatie: Castricum
Contacteer:

Re: E10 ipv superplus98?

Bericht door MichelRSi »

E10 kan niet in iedere auto heeft volgens mij iets met ethanol te maken
Gebruikersavatar
eryc
forum starter
Berichten: 128
Lid geworden op: 14 okt 2014 10:56
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: E10 ipv superplus98?

Bericht door eryc »

Euro 95 E10 is inderdaad normale Euro 95 met maximaal 10% (bio)ethanol eraan toegevoegd.
De meeste Clio's kunnen hier zonder problemen op rijden.
Voor de zekerheid kun je het altijd nog controleren: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/

Als je E10 tankt, kun je er vanuit gaan dat je praktisch op Euro 95 rijdt.
Groeten,
Eric

Clio 2 Phase 2 | 1.2 Expression 'Community' - Gris Boréal
Blok2.0
beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 dec 2014 16:53
Contacteer:

Re: E10 ipv superplus98?

Bericht door Blok2.0 »

eryc schreef:Euro 95 E10 is inderdaad normale Euro 95 met maximaal 10% (bio)ethanol eraan toegevoegd.
De meeste Clio's kunnen hier zonder problemen op rijden.
Voor de zekerheid kun je het altijd nog controleren: http://www.jebentalsnelduurzaamopweg.nl/E10/

Als je E10 tankt, kun je er vanuit gaan dat je praktisch op Euro 95 rijdt.
snap ik en die site heb ik gelezen maar beantwoord mijn vraag helaas niet.... En je laatste zin bestrijd ik; euro95 vs E10 is gelijk aan klopvastheid van 95 vs 97.8 (of hoger).

Maarrrr blijft mijn vraag staan; wat is het welbevinden van klopsensor / ecu / uch enz enz van F4R 730? (als ze E10 slikken).
(ik moet stiekem toegeven dat ik al 2000km positief ben maar dat E10 heeft wat doemverhalen aan de kont hangen, ik wil dit weten)

Edit; heb Renault NL ff mailtje gestuurd en ze zoeken het uit. Maar intussen... niemand ervaring hier? E10 schijnt verschralend te werken op rubber onderdelen (brandstofleiding ect) en de ethanol is vocht aantrekkend (woord ff kwijt) wat corrderend werkt in bijv je tank.

:worship: dank vast voor de reacties
ClioII RS2.0-16V, ph1
Gebruikersavatar
mox
Beheerteam
Berichten: 2124
Lid geworden op: 13 apr 2009 01:09
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: E10 ipv superplus98?

Bericht door mox »

Hygroscopisch :idea:
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Gebruikersavatar
PDL
beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 feb 2015 08:13
Contacteer:

Re: E10 ipv superplus98?

Bericht door PDL »

Waar kun je in NL E10 tanken? Ik kan het nauwelijks terug vinden
Blok2.0
beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 dec 2014 16:53
Contacteer:

Re: E10 ipv superplus98?

Bericht door Blok2.0 »

Tja, mensen. er zijn veel doemverhalen en weinig feiten bekend. E10 schijnt ook nog eens in verschillende smaken klopvastheid geserveerd te worden, in Europa.
In Frankrijk bestaat bijvoorbeeld euro95 E10. Echter is het klopgetal hiervan nét lager (maar hoé laag weet weer niemand...) dan 98, dus mág je dit slechts "euro95 E10" noemen. Om het onhelder te maken zegmaar :huh:

Anyway staat op de pomp waar ik het spul tank (vertwijfeld) "ron tenminste 97.8"...ik zal eens een foto schieten.

Tanken doe ik bij DCB energy, check hun site maar voor de pompstations. Verder is er bij mijn weten geen duidelijke site waar het spul te koop is :sleeping: .

Pingelen ben ik niet bang voor (immers E10's klopvastheid is groter dan Euro95 en schurkt tegen superplus98 aan), energetische waarde van e10 is minder, ok neem ik voor lief.

Inmiddels een reactie Renault Nederland gekregen waar ik niet veel wijzer van wordt. Dus heb ik de vraag anders geformuleerd, en doe ik dat híér ook:

"is E10 een betrouwbare, goed toepasbare, bruikbare vervanger voor het voorgeschreven superplus98 (voor de 2.0 rs uit 2000)?"

Ook heb ik het tankstation gemaild. Onbekend maakt onbemind en dat is zelden terrecht :thumbsup:
ClioII RS2.0-16V, ph1
Gebruikersavatar
meks1980
forum starter
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 okt 2013 10:51
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door meks1980 »

:wheelchair:
Blok2.0
beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 dec 2014 16:53
Contacteer:

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door Blok2.0 »

Ik houdt het op gebrekkige ervaringen met E10. Vandaag berichtte Reanult NL "theoretisch kan de motor op E10 rijden" maar "dat ze het niet adviseren". Kluitje, riet ga maar zoeken :thumbsdown:
Dus ik heb ze gevraagd het beter te duiden (waaróm adviseert men het niet?). Voorlopig respecteer het advies, en heb V-power getankt.

In ieder geval is me via een clubgenoot het ook afgeraden omdat het pingelschade kán opleveren aan je zuigers / cilinders. Hij tankte Octaangetal 102 mét 5% ethanol.
Waarbij juist pingelschade (102 is een flinke klopvastheid) nóg meer vraagtekens oproept.. :o

Ik heb de E10 handelaar bevraagd maar nog geen antwoord. Zal ik hier publiceren.

Voorzichtige conclusie; ervaringen met E10 zijn er niet veel. Ervaringen met E10 in een 2.0 RS nog minder :wink:
Ik houdt het voorlopig op Vpower. Verkrijgbaarheid, matige acceptatie werken niet in het voordeel van E10. Met een gewone (euro95) auto zou ik het ieder aanbevelen.
Met de RS laat ik het...
ClioII RS2.0-16V, ph1
Blok2.0
beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 dec 2014 16:53
Contacteer:

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door Blok2.0 »

Renault Nederland heeft gereageerd op mijn doorvragen:
"Het gebruik van E10 brandstof kan een risico op aantasting of versnelde slijtage van rubberen delen in de motor met zich meebrengen. Hoe groot dit risico precies is, kunnen wij niet aangeven. Vanuit Renault Nederland hebben wij geen verdere informatie of ervaring met betrekking tot het gebruik van E10 brandstof in combinatie met de specifieke motor van uw Renault Clio RS."

Sluit een beetje aan bij bovengenoemde "voorzichtige conclusie"

Langs welke rubberen componenten stroomt de benzine in mijn auto? iemand?
ClioII RS2.0-16V, ph1
Gebruikersavatar
dopestuff
über forummer
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door dopestuff »

Interessant ik ga deze volgen!

Welke ik zoizo kan bedenken is verschillende delen in je brandstofpomp al, dan je brandstof slang, afdichtrubbers op de benzinerail, duchtrubbers van de injectoren (mis ik er nog een paar?)
Masterdust
forum starter
Berichten: 158
Lid geworden op: 13 jan 2014 17:33
Locatie: Lopik
Contacteer:

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door Masterdust »

En wat nou als er geen '98 bij je in de buurt te tanken is?

Ik heb ook gehoord om iets van octaanbooster toe te voegen aan je tank (Euro95).
Leon77

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door Leon77 »

Moet er echt persee 98 in een RS dan, op 95 rijd hij ongetwijfeld ook al zullen de prestaties iets minder zijn maar het lijkt me niet slecht voor de motor.
Gebruikersavatar
dopestuff
über forummer
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door dopestuff »

Als het goed is herkend de klopsensor dat inderdaad ja, en schroeft hij het vermogen terug en word hij wat minder zuinig
Blok2.0
beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 23 dec 2014 16:53
Contacteer:

Re: is E10 een betrouwbare vervanger voor SP98 in een 2.0rs?

Bericht door Blok2.0 »

dopestuff schreef:Interessant ik ga deze volgen!

Welke ik zoizo kan bedenken is verschillende delen in je brandstofpomp al, dan je brandstof slang, afdichtrubbers op de benzinerail, duchtrubbers van de injectoren (mis ik er nog een paar?)
Tja, voorlopig blijft deze deels onbeantwoord, bij gebrek aan ervaring. De rubberen componenten zijn er wát gevoeliger voor (hoevéél blijft gissen).
Ik tank het niet meer (2500km wél storingsvrij en naar tevredenheid gedaan) om bovengenoemde reden. Voelt dubbel want het is niet persee slecht....
Als het goed is herkend de klopsensor dat inderdaad ja, en schroeft hij het vermogen terug en word hij wat minder zuinig
Dat is wat mij betreft wat ongenuanceerd. De klopsensor zal het onstekingstijdstip vervroegen (bij vroegtijdige ontbranding). Vermogen kun je niet 'terugschroeven'. Maar is gewoon natuurkunde; oorzaak (brandstof met een lager energetische waarde, gewijzigde compressie) en gevolg (iets minder mogen aan de krukas). Brandstof en ademhaling in short :smash:
ClioII RS2.0-16V, ph1
Gebruikersavatar
PDL
beginner
Berichten: 37
Lid geworden op: 11 feb 2015 08:13
Contacteer:

Re: E10 ipv superplus98?

Bericht door PDL »

Blok2.0 schreef:....

Tanken doe ik bij DCB energy, check hun site maar voor de pompstations. Verder is er bij mijn weten geen duidelijke site waar het spul te koop is :sleeping: .
Heb de site bekeken, erg verouderd vrees ik. In Utrecht staan er twee vermeld: één zit inmiddels een ander tankstation en de andere bestaat helemaal niet meer..
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”