Meest stugge verlagingsveren

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Mark

Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Mark »

Hey

Weet iemand welk merk verlagingsveren het meest stug zijn? (of in ieder geval flink stug!) Gewoon echt lekker stuiteren dus!
En wat is jullie ervaring ermee?

Bij voorbaat bedankt!
Gebruikersavatar
CLIO2PH1
forum member
Berichten: 284
Lid geworden op: 29 dec 2013 14:51
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door CLIO2PH1 »

Denk dat je met de "A" merken wel goed zit toch?
Heb zelf 30mm verlagingsveren van eibach eronder zitten en dat stuitert een beetje.

Hoe laag wil je gaan eigenlijk?
Mick
forum starter
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 jun 2014 11:10
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Mick »

Met de veren bepaal je de hoogte van de auto en verkort je de veerweg van je demper, waardoor hij iets stugger lijkt.

De dempers zijn de bepalende factor en als het dus echt stug moet zijn, zul je dus ook je dempers moeten vervangen.

Geen idee of de merken nog leveren, maar op de clio 1 waren bilstein cup dempers, de stugste die er toen te krijgen waren. Goede 2e was Koni (geel). Bilstein op de orginele veren was al genoeg om last van je nieren te krijgen....

Beter investeren in goede dempers en daarna pas verlagen als het optisch "mooier" moet.
Sidney
forum starter
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2014 14:42
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Sidney »

Niet helemaal - de veren bepalen naast de wagenhoogte ook absoluut de stugheid; het is de combinatie van demper en veer die een auto stug maakt of niet (VW heeft standaard bv hele slappe veren maar stugge dempers - dus het voelt wel stevig, maar als je hard de bocht om wil kras je de lak van je spiegels...).

Ik heb onder m'n 106 GTi ook een set H&R veren gehad - die verlaagden nauwelijks maar waren erg stijf (te stijf bleek - de torsiestaven achter waren duidelijk niet in balans met de schroefveren voor). Later heb ik die vervangen door Eibach Sportlines, die waren wat zachter (let wel, nog steeds stevig!) en pasten heel erg goed bij de Bilstein dempers (die had ook met de H&R veren) en de achter ophanging. Een kennis rally coureur was onder de indruk van de wegligging :-)
Daniel de Rijke

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Daniel de Rijke »

Ik snap topic starter niet. Je wilt stug en toch stuiteren?

Als je echt stug gaat klap je alleen maar, het is immers zo hard afgeveerd dat je geen rebound hobbel de hobbel krijgt.
Wil je stuiteren gewoon low budget vmax ta technics en van de andere goedkope setjes zoeken.

@ Mick:
Bilstein cups op clio 1 met originele veren?? dan zal je alleen op de demper hebben gereden, die veren waren zo slap. Bij de cup bilsteins of de decarbon cup dempers hoorde hele dikke veren van 160+ kilo.
dit is dan ook circuit spul niet te vergelijken met een koni straat setje:
Verschil clio 1 koni/bilstein:
Afbeelding

Veren zijn wel degelijk heel bepalend voor de stugheid, voor de clio 2 cup onderstellen heb je verschillende kilogram veren om je onderstel aan te passen naar bepaald circuit wens.
Mick
forum starter
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 jun 2014 11:10
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Mick »

Ik heb gisteren in mijn foto's zitten zoeken omdat ik eigenlijk ook twijfelde na mijn reactie. Helaas kon ik de 1e setup met de bilstein niet meer vinden.... Wel latere foto's met de op maat gemaakte Merwede veren. Het is voor mij ondertussen meer dat 10 jaar geleden, dus kan best zijn dat ik sommige details fout heb.

Weet wel dat ik de cup setup op straat geen succes vond, te hard. Vond de koni dan wel weer prettiger.

De standaard veren was niet veel bijzonders en de goedkope aftermarket veren, waren ook alles behalve wat ik wenste. Ik wilde de hoogte niet te laag hebben (ivm vele drempels waar ik woonde). Uiteindelijk heeft een kennis van mij berekend wat ik moest hebben en heb ik ze op maat laten maken. Typisch genoeg was dat niet eens zoveel duurder als het spul wat verkrijgbaar was.

Maar goed ik zou iig eerst de dempers aanpakken en daarna de veren.
Mark

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Mark »

Danku voor de reacties,

Ik wil alleen verlagingsveren! en met stuiteren bedoel ik, zo stug dat je gaat stuiteren;)
Sidney
forum starter
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 feb 2014 14:42
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Sidney »

hou je er rekening mee dat als je te stugge veren neemt je sneller grip verliest? het grensgebied wordt smaller en om dan nog de boel te redden...

(en koop vast een ratel set om alle bouten regelmatig weer vast te draaien, lol)
MarijnRS
forum starter
Berichten: 217
Lid geworden op: 04 jun 2014 21:45
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door MarijnRS »

Toegegeven; verlaagd oogt mooier maar man wat ben ik blij dat ze er niet meer onder zitten...
Nu zal er best verschil zitten in de verschillende set-ups en op de gewone weg was het nog wel te doen totdat je op een slechtere weg kwam, hierop kreeg het onderstel zulke klappen dat ik vreesde voor de verschillende ondersteldelen.
Laat je dus goed adviseren over de verschillende mogelijkheden zodat je achteraf geen spijt krijgt van de investering.
Mark

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Mark »

maak je geen zorgen:P
heb met me vorige autos ook vlink laag gereden.
en ik vind t heerlijk, ik heb n hekel aan geen stugge auto en overhellen :thumbsdown:

wilde alleenv vragen of jullie wisten welke verlagingsveren vlink stug waren!
Herbieferbie
beginner
Berichten: 26
Lid geworden op: 30 jun 2015 15:30
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Herbieferbie »

Nou ik heb een R182, en vraag me af of er uberhaubt wel veren onder zitten, staat leuk idd maar de kiezen rammelen uit je mond.
Zou eigenlijk wel iets fatsoenlijks willen, kost zoiets eigenlijk set veren dempers en monteren, en wat is een goed adres
Gebruikersavatar
Vinnie
Oud-beheerder
Berichten: 2377
Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
Locatie: Houten (UT)
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door Vinnie »

Ik had een RS172 (Ph2) met 40 mm apex veren.
Prachtig om te zien maar drempels was een nachtmerrie.
Niet de drempel zelf maar het kleine verhoginkje van de overgang van weg naar drempel.

Zie links en rechts naast de drempel
Afbeelding

Van een 1.2-1.6 zijn de dempers minder stug dus valt het allemaal weer mee.
Groeten, Vincent.
Gebruikersavatar
nd-photo.nl
forum starter
Berichten: 235
Lid geworden op: 11 mei 2015 10:32
Locatie: Vught
Contacteer:

Re: Meest stugge verlagingsveren

Bericht door nd-photo.nl »

Ik heb rode verlagingsveren van een goedkoop merk (denk ik, merk kan ik niet vinden) die van mij is aardig stug te noemen. Zullen wel non-progressieve veren zijn die eronder zitten. Ik denk dat je met alle goedkopere veren / vering stug rondrijdt.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”