Meest stugge verlagingsveren
Meest stugge verlagingsveren
Hey
Weet iemand welk merk verlagingsveren het meest stug zijn? (of in ieder geval flink stug!) Gewoon echt lekker stuiteren dus!
En wat is jullie ervaring ermee?
Bij voorbaat bedankt!
Weet iemand welk merk verlagingsveren het meest stug zijn? (of in ieder geval flink stug!) Gewoon echt lekker stuiteren dus!
En wat is jullie ervaring ermee?
Bij voorbaat bedankt!
- CLIO2PH1
- forum member
- Contacteer:
Re: Meest stugge verlagingsveren
Denk dat je met de "A" merken wel goed zit toch?
Heb zelf 30mm verlagingsveren van eibach eronder zitten en dat stuitert een beetje.
Hoe laag wil je gaan eigenlijk?
Heb zelf 30mm verlagingsveren van eibach eronder zitten en dat stuitert een beetje.
Hoe laag wil je gaan eigenlijk?
Met de veren bepaal je de hoogte van de auto en verkort je de veerweg van je demper, waardoor hij iets stugger lijkt.
De dempers zijn de bepalende factor en als het dus echt stug moet zijn, zul je dus ook je dempers moeten vervangen.
Geen idee of de merken nog leveren, maar op de clio 1 waren bilstein cup dempers, de stugste die er toen te krijgen waren. Goede 2e was Koni (geel). Bilstein op de orginele veren was al genoeg om last van je nieren te krijgen....
Beter investeren in goede dempers en daarna pas verlagen als het optisch "mooier" moet.
De dempers zijn de bepalende factor en als het dus echt stug moet zijn, zul je dus ook je dempers moeten vervangen.
Geen idee of de merken nog leveren, maar op de clio 1 waren bilstein cup dempers, de stugste die er toen te krijgen waren. Goede 2e was Koni (geel). Bilstein op de orginele veren was al genoeg om last van je nieren te krijgen....
Beter investeren in goede dempers en daarna pas verlagen als het optisch "mooier" moet.
Niet helemaal - de veren bepalen naast de wagenhoogte ook absoluut de stugheid; het is de combinatie van demper en veer die een auto stug maakt of niet (VW heeft standaard bv hele slappe veren maar stugge dempers - dus het voelt wel stevig, maar als je hard de bocht om wil kras je de lak van je spiegels...).
Ik heb onder m'n 106 GTi ook een set H&R veren gehad - die verlaagden nauwelijks maar waren erg stijf (te stijf bleek - de torsiestaven achter waren duidelijk niet in balans met de schroefveren voor). Later heb ik die vervangen door Eibach Sportlines, die waren wat zachter (let wel, nog steeds stevig!) en pasten heel erg goed bij de Bilstein dempers (die had ook met de H&R veren) en de achter ophanging. Een kennis rally coureur was onder de indruk van de wegligging :-)
Ik heb onder m'n 106 GTi ook een set H&R veren gehad - die verlaagden nauwelijks maar waren erg stijf (te stijf bleek - de torsiestaven achter waren duidelijk niet in balans met de schroefveren voor). Later heb ik die vervangen door Eibach Sportlines, die waren wat zachter (let wel, nog steeds stevig!) en pasten heel erg goed bij de Bilstein dempers (die had ook met de H&R veren) en de achter ophanging. Een kennis rally coureur was onder de indruk van de wegligging :-)
Ik snap topic starter niet. Je wilt stug en toch stuiteren?
Als je echt stug gaat klap je alleen maar, het is immers zo hard afgeveerd dat je geen rebound hobbel de hobbel krijgt.
Wil je stuiteren gewoon low budget vmax ta technics en van de andere goedkope setjes zoeken.
@ Mick:
Bilstein cups op clio 1 met originele veren?? dan zal je alleen op de demper hebben gereden, die veren waren zo slap. Bij de cup bilsteins of de decarbon cup dempers hoorde hele dikke veren van 160+ kilo.
dit is dan ook circuit spul niet te vergelijken met een koni straat setje:
Verschil clio 1 koni/bilstein:

Veren zijn wel degelijk heel bepalend voor de stugheid, voor de clio 2 cup onderstellen heb je verschillende kilogram veren om je onderstel aan te passen naar bepaald circuit wens.
Als je echt stug gaat klap je alleen maar, het is immers zo hard afgeveerd dat je geen rebound hobbel de hobbel krijgt.
Wil je stuiteren gewoon low budget vmax ta technics en van de andere goedkope setjes zoeken.
@ Mick:
Bilstein cups op clio 1 met originele veren?? dan zal je alleen op de demper hebben gereden, die veren waren zo slap. Bij de cup bilsteins of de decarbon cup dempers hoorde hele dikke veren van 160+ kilo.
dit is dan ook circuit spul niet te vergelijken met een koni straat setje:
Verschil clio 1 koni/bilstein:

Veren zijn wel degelijk heel bepalend voor de stugheid, voor de clio 2 cup onderstellen heb je verschillende kilogram veren om je onderstel aan te passen naar bepaald circuit wens.
Ik heb gisteren in mijn foto's zitten zoeken omdat ik eigenlijk ook twijfelde na mijn reactie. Helaas kon ik de 1e setup met de bilstein niet meer vinden.... Wel latere foto's met de op maat gemaakte Merwede veren. Het is voor mij ondertussen meer dat 10 jaar geleden, dus kan best zijn dat ik sommige details fout heb.
Weet wel dat ik de cup setup op straat geen succes vond, te hard. Vond de koni dan wel weer prettiger.
De standaard veren was niet veel bijzonders en de goedkope aftermarket veren, waren ook alles behalve wat ik wenste. Ik wilde de hoogte niet te laag hebben (ivm vele drempels waar ik woonde). Uiteindelijk heeft een kennis van mij berekend wat ik moest hebben en heb ik ze op maat laten maken. Typisch genoeg was dat niet eens zoveel duurder als het spul wat verkrijgbaar was.
Maar goed ik zou iig eerst de dempers aanpakken en daarna de veren.
Weet wel dat ik de cup setup op straat geen succes vond, te hard. Vond de koni dan wel weer prettiger.
De standaard veren was niet veel bijzonders en de goedkope aftermarket veren, waren ook alles behalve wat ik wenste. Ik wilde de hoogte niet te laag hebben (ivm vele drempels waar ik woonde). Uiteindelijk heeft een kennis van mij berekend wat ik moest hebben en heb ik ze op maat laten maken. Typisch genoeg was dat niet eens zoveel duurder als het spul wat verkrijgbaar was.
Maar goed ik zou iig eerst de dempers aanpakken en daarna de veren.
Danku voor de reacties,
Ik wil alleen verlagingsveren! en met stuiteren bedoel ik, zo stug dat je gaat stuiteren;)
Ik wil alleen verlagingsveren! en met stuiteren bedoel ik, zo stug dat je gaat stuiteren;)
hou je er rekening mee dat als je te stugge veren neemt je sneller grip verliest? het grensgebied wordt smaller en om dan nog de boel te redden...
(en koop vast een ratel set om alle bouten regelmatig weer vast te draaien, lol)
(en koop vast een ratel set om alle bouten regelmatig weer vast te draaien, lol)
-
- forum starter
- Contacteer:
Toegegeven; verlaagd oogt mooier maar man wat ben ik blij dat ze er niet meer onder zitten...
Nu zal er best verschil zitten in de verschillende set-ups en op de gewone weg was het nog wel te doen totdat je op een slechtere weg kwam, hierop kreeg het onderstel zulke klappen dat ik vreesde voor de verschillende ondersteldelen.
Laat je dus goed adviseren over de verschillende mogelijkheden zodat je achteraf geen spijt krijgt van de investering.
Nu zal er best verschil zitten in de verschillende set-ups en op de gewone weg was het nog wel te doen totdat je op een slechtere weg kwam, hierop kreeg het onderstel zulke klappen dat ik vreesde voor de verschillende ondersteldelen.
Laat je dus goed adviseren over de verschillende mogelijkheden zodat je achteraf geen spijt krijgt van de investering.
maak je geen zorgen:P
heb met me vorige autos ook vlink laag gereden.
en ik vind t heerlijk, ik heb n hekel aan geen stugge auto en overhellen
wilde alleenv vragen of jullie wisten welke verlagingsveren vlink stug waren!
heb met me vorige autos ook vlink laag gereden.
en ik vind t heerlijk, ik heb n hekel aan geen stugge auto en overhellen

wilde alleenv vragen of jullie wisten welke verlagingsveren vlink stug waren!
-
- beginner
- Contacteer:
Nou ik heb een R182, en vraag me af of er uberhaubt wel veren onder zitten, staat leuk idd maar de kiezen rammelen uit je mond.
Zou eigenlijk wel iets fatsoenlijks willen, kost zoiets eigenlijk set veren dempers en monteren, en wat is een goed adres
Zou eigenlijk wel iets fatsoenlijks willen, kost zoiets eigenlijk set veren dempers en monteren, en wat is een goed adres
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Contacteer:
Ik had een RS172 (Ph2) met 40 mm apex veren.
Prachtig om te zien maar drempels was een nachtmerrie.
Niet de drempel zelf maar het kleine verhoginkje van de overgang van weg naar drempel.
Zie links en rechts naast de drempel

Van een 1.2-1.6 zijn de dempers minder stug dus valt het allemaal weer mee.
Prachtig om te zien maar drempels was een nachtmerrie.
Niet de drempel zelf maar het kleine verhoginkje van de overgang van weg naar drempel.
Zie links en rechts naast de drempel
Van een 1.2-1.6 zijn de dempers minder stug dus valt het allemaal weer mee.
Groeten, Vincent.
- nd-photo.nl
- forum starter
- Contacteer:
Ik heb rode verlagingsveren van een goedkoop merk (denk ik, merk kan ik niet vinden) die van mij is aardig stug te noemen. Zullen wel non-progressieve veren zijn die eronder zitten. Ik denk dat je met alle goedkopere veren / vering stug rondrijdt.