canbus

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Lochnagar

canbus

Bericht door Lochnagar »

Goedemiddag Clio forum leden,

Kan iemand mij laten weten of de Clio GT bouwjaar 2014 voorzien is van een canbus systeem ???

Ik wil zelf een alarm inbouwen en weet niet waar ik 't makkelijkste de geschakelde + draad kan aansluiten.
Is er ook een foefje om het onderhoud (sleuteltje) te resetten. Brandt nu al na 7800 km !!

Antwoorden zie ik gaarne tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Lochnagar
goodje
über forummer
Contacteer:

Re: canbus

Bericht door goodje »

Volgens mij zijn de Clio's nog niet met canbus uitgerust en het onderhoud de melding er uit te halen ging volgens mij als volgt.
De auto kaart er in en NIET starten dan met knopt hoog en dan laag er na toe gaan en bij onderhoud de knop ingedrukt houden gaat knipperen en is weg.(zelfde als bij km stand verwijderen)
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
bart0ving
über forummer
Contacteer:

Bericht door bart0ving »

edit: zie post van Bas1975
Laatst gewijzigd door bart0ving op 12 jan 2015 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Lochnagar

Bericht door Lochnagar »

Bedankt heren,

Voor de snelle reactie.
Met vriendelijke groet,

Lochnagar
Bas1975
forum member
Contacteer:

Bericht door Bas1975 »

Let op: onjuiste aanname in vorig bericht! De Clio IV heeft namelijk 100% zeker weten wel een CAN bus systeem. Zelfs drie snelheden doorelkaar; CAN Vehicule, CAN prive en CAN multimedia.
Bron: mijn eigen Franstalige servicemanual, zie ook: http://clioclub.nl/viewtopic.php?f=137&t=22081 De aanname dat er geen Can Bus in de Clio IV zit komt doordat er geen verlichtingscontrole aanwezig is, dit geschied meestal ook door middel van de CAN bus controller. en komt vaker ter sprake bij ombouw naar Xenon.

Dus zou niet zomaar een universeel alarm inbouwen, geeft ook bij auto;s zonder CAN bus architectuur heel vaak zeer irritante problemen! (spreek uit ervaring :bigcry: Opel verleden)

Tip: bouw een origineel Alarmsyteem in, deze is er in een variant voor auto's met alarm-voorbereiding en een variant voor auto's zonder.

Partnummers: 8201275125 en 8201419370, op http://www.tech-accessoires.renault.com ... cessoires/ kan je de inbouwhandleidingen hiervan inzien.

De bovenstaande tip hoe de onderhoudsmelding te wissen is correct, al is het niet bepaald slim dit te doen zonder dat het onderhoud daadwerkelijk is uitgevoerd. :chinrub:
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
berkens
forum starter
Contacteer:

Bericht door berkens »

De fabrieks-optie Alarm heeft aparte deurschakelaars en bedrading, los van de CAN-bus.
Captur Dynamique TCe 120 EDC Gris Platine (mono-tone), Gris/Gris Tropique bekleding, Pack City, R-Link
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Elektronica (vraag & antwoord)”