Verschillen in CO2 uitstoot? (zoekende naar een 2ehands dci)

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
tuttivini

Verschillen in CO2 uitstoot? (zoekende naar een 2ehands dci)

Bericht door tuttivini »

Beste forumleden,

Dit wordt mijn eerste post op dit forum.
Mocht ik in het bezit komen van een Clio4 (wat vermoedelijk deze maand gaat gebeuren), dan zal ik mij en mijn voertuig netjes uitgebreid voorstellen.

Ik/wij zijn op zoek naar een jong gebruikte/demo Renault Clio 4, hebben al een aantal dealers bezocht en proefritten gemaakt en zijn érg enthousiast. Helaas nog niet het juiste model (voor de juiste prijs) gevonden.

We zijn op zoek naar een dealerdemo/jong gebruikte Renault Clio dCi, hatchback, 2014, met max 20.000km in de kleur rood, zwart of grijs (excuus dat ik de Renault benamingen voor die kleuren niet weet).
Qua opties willen wij hem zo vol mogelijk.
In ieder geval 'moet' het een Dynamique zijn, met pack Comfort Extra (Climate Control, voor en achter electrische ramen, inklapbare buitenspiegels), zwarte inleg stuur, zwart of rood dashboard, 16" of 17" originele velgen, parkeersensoren, armsteun, extra getint glas, etc.

Wat niet persé 'moet', maar waar ik eigenlijk wel naar zoek is R-link.
Dit omdat het geluid echt veel beter klinkt (ik heb de medianav en de R-link gehoord). Dit komt meen ik door de hogere versterking (4x35watt) en dsp. Het geluid lijkt veel helderder. Komt dit doordat er bij de medianav soms geen tweeters op het dashboard zitten? (Ik zie de roostertjes wel, maar volgens mij zit er bij de medianav niks in?).

Verder zou ik graag de achteruitrijcamera willen, daar dit icm de R-link erg fraai is. Echter geen vereiste, omdat er ook al parkeersensoren op zitten natuurlijk.

In mijn zoektocht heb ik drie mogelijk geschikte kandidaten bij dealers in het land gezien.
De kentekens checkende, zie ik echter drie verschillende uitslagen qua CO2 waarde en verbruik.
Zo zie ik:
- 83 gram/km met 3.2l/100km combi verbruik
- 90 gram/km met 3.4l/100km combi verbruik
- 93 gram/km met 3.6l/100km combi verbruik

Dit terwijl alle drie de voertuigen hetzelfde lijken te wegen (1046kg ledig/1146 rijklaar gewicht) en qua opties en uitvoering en leeftijd hetzelfde zijn. Ook zijn het alle drie origineel Nederlandse Clio's.

Kunnen jullie mij vertellen waar deze verschillen hem in zitten? En wat ga je hier van merken in de praktijk (andere bak/schakelmomenten? Andere gasrespons? Andere topsnelheid? Etc.)?
Ik las iets over een dci 90 en een dci 90e en ook woorden als 'eco2', maar las tegelijkertijd ook dat de 2014 modellen allemaal hetzelfde zouden moeten zijn?

Het verbruik scheelt tussen die uitvoeringen nog al (misschien zijn er nog wel meer uitvoeringen?) en zou graag weten waar ik op moet letten bij mijn aankoop/zoektocht.

Mochten er overigens nog tips zijn naar een Clio die te koop staat en aan mijn wensen voldoet, dan hoor ik het uiteraard ook graag.
Hvan
beginner
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 mar 2014 17:31
Contacteer:

Re: Verschillen in CO2 uitstoot? (zoekende naar een 2ehands

Bericht door Hvan »

Ik zat met dezelfde vraag en ontving deze info van een Nederlandse Renault dealer:

Voor geheel Europa word op de zelfde manier de Co2 van een auto bepaald, enkel heeft niet ieder land de zelfde specificatie motor.

Van de Renault Clio 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy bestaan in het totaal drie verschillende varianten.

Te weten:

· De 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy zonder Eco programma, deze stoot 93 gram Co2 per kilometer uit. Deze motor komt zo ver hij weet enkel voor in Spanje.

· De 1.5 dCi 90 Start & StopEnergy Eco met 90 gram Co2 dit is de motor zoals door Renault ontwikkeld voor geheel Europa.

· De 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy Eco2 dit is een motor met slechts 83 gram CO2 uitstoot, technisch kent deze auto een aantal beperkingen zo heeft deze een ander motor management (is software matig begrenst op enkele snelheden/toerentallen) enkele aerodynamische aanpassingen bv een andere bodemplaat waardoor een reservewiel niet meer mogelijk is en een kunststof achterklep. Deze motor configuratie is enkel gemaakt voor de Nederlandse en zakelijke Franse markt.
tuttivini

Re: Verschillen in CO2 uitstoot? (zoekende naar een 2ehands

Bericht door tuttivini »

Bedankt voor jouw reactie 'Hvan'. Dat brengt al veel duidelijkheid. Daar worden inderdaad de drie uitstoten genoemd die ik zelf toevallig ook bij de voor mij geschikte Clio modellen vond.
Alleen de drie Clio's die ik vond betreffen alle drie origineel Nederlandse auto's die ingezet zijn als demo Clio's bij dealers.
Hoe kan het dan dat daar dus ook zo'n 93 gram Co2 model tussen zit? (die volgens jouw antwoord alleen in Spanje geleverd is).

Wat ga ik in de praktijk merken van het verschil tussen de drie modellen?
Noemenswaardig praktijkverbruik verschil?
Andere schakelmomenten?
Gebruikersavatar
s_jansen66
forum starter
Berichten: 159
Lid geworden op: 07 jul 2014 09:10
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Verschillen in CO2 uitstoot? (zoekende naar een 2ehands

Bericht door s_jansen66 »

tuttivini,

De een lagere CO2 uitstoot is niet altijd direct te linken aan een lager verbruik. Ik heb me tijdens de aanschaf van mijn vorige auto (Fiat Punto Evo) door de dealer toen laten vertellen dat die alleen voor de Nederlandse markt een ander motormanagement programmering had gekregen (en later laten beamen door een andere dealer). Toentertijd was een lagere uitstoot nog handig omdat die resulteerde in het niet hoeven betalen van wegenbelasting.
De reductie in CO2 uitstoot had toen echter als rare bijwerking dat de motor er juist onzuiniger van werd! Echter omdat men in Nederland de regelgeving zo had vastgelegd is die wagen dus onzuiniger afgesteld!

Als je het mij vraagt is het verschil in de genoemde uitvoeringen echt miniem en merk je het niet in het vermogen als je ze niet direct "naast elkaar" zet. Maar goed, doe eens een proefrit. Een beetje verkoper laat je toch wel een rondje rijden!

Als je ze op autoweek opzoekt en naast elkaar zet, dan zie je toch ook de cijfers qua vermogen en verbruik. Hoewel je de geadverteerde cijfers in absolute zin met een korreltje zout moet nemen zou je in de onderlinge verhoudingen wel iets moeten zien.

Als je de kentekens hebt, dan zou je dat toch zo moeten kunnen opzoeken.


Ik ben in ieder geval benieuwd naar wat dit laat zien.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”