autoradio

Van tweeter tot Woofer
Plaats reactie
orangeaerox
beginner
Contacteer:

autoradio

Bericht door orangeaerox »

Hallo,
Ik heb een clio 2 (2001) gekregen van mijn oma en die is eigenlijk nog helemaal orgineel, zo ook de autoradio (alleen cassette) en bijbehorende boxen.
Omdat ik graag mijn eigen muziek wilde luisteren heb ik een cassette adapter gekocht waardoor ik mijn eige muziek via mijn telefoon kon beluisteren.
Maar nu vind ik dit geluid niet echt mooi, bovendien kan die niet hard/helder genoeg voor mij.
Ik dacht er dus aan om van marktplaats een nieuwe autoradio te kopen (het liefst met bluetooth waardoor ik draadloos met mijn mobiel muziek af kan spelen).
Maar moet ik bij het kopen nog ergens rekening mee houden of kan je gewoon elke willekeurig radio kopen en inbouwen?
Daarbij moet ik nog uitgoochelen hoe ik dit allemaal aan wil gaan sluiten.
P.S. ik heb al boxen die ik in mijn hoedenplak wil gaan bouwen.

Ik weet dat dit misschien een stomme vraag is, maar je zou me er erg mee helpen.
P.S. ik heb al wel een beetje verstand van boxen en dergelijke, maar dan bij het inbouwen op mijn scooter.

Alvast bedankt,
:thumbsup:
Renault Clio 1.4 RN 4-deurs bj 2001
gunner1001
forum starter
Contacteer:

Re: autoradio

Bericht door gunner1001 »

Beste,

houw er rekening mee dat de stekkers achterop waarschijnlijk niet passen , dus check ff de connectors van de draadbundel die er nu zit.

ik heb persoonlijk een pioneer DEH-1500UB radio.

aangezien jij speakers in je hoedeplank wil bouwen ( en eventueel een subwoofer ? ) moet je bij je keuze erg houden dat er een audio Uitgang op de unit zit ( 2 als het kan ) .

dan ben je voor een naversterker voor je speakers in je hoedeplank alvast voorbereid. en als je later ook nog een subwoofer wil kan je die ook nog appart uitbedraden naar de kofferbak ruimte.

het is wel een takke klus om de kabels van buiten het dashboard in je radio te vissen.

ik heb de audio kabels van onder de passasiers kant met een visdraadje richting de ruimte voor je stereo weten te vissen en zo de kabels weg gewerkt.

stroomkabels eventueel voor de naversterker moet je vanaf je accu ( met glaszekering in de geschikte stroomkabel zo dicht mogenlijk op de + pool van je accu ) en dan door een rubbertje ( bij mij met het rubbertje waar ook de motorkapopener kabel loopt ) doorleggen naar achteren.
de massa kabel heb ik bij mij van versterker naar achterbank beugel bout gedaan.

dan heb je ook nog voor een versterker een schakeldraad nodig , die zit meestal in je draadboom van je headunit , en die heet meestal +remote.

deze geeft 12+ volt op het draadje wanneer de stereo aangezet wordt, en die schakelt dan de verstekers in.

ook kan ik aanraden om de orginele renault speakers te vervangen voor degelijke speakers.
scheelt ook een berg kwaliteit :) .

Groetjes

Gunner1001
orangeaerox
beginner
Contacteer:

Ik heb mijn radio (Blaupunkt uit 1990 met 2 uitgangen voor speakers, 1 voor de accu, en een voor de antenne) eruit gehaald en heb foto's gemaakt van de aansluitingen zoals het nu aangesloten is: Afbeelding Afbeelding

Ik wil nu dus een betere kwaliteit geluid van de radio, en wil met mijn telefoon muziek kunnen afspelen. Maar welke past er precies in mijn clio? Deze lijkt me goed: http://www.marktplaats.nl/a/auto-divers ... ousPage=lr

Hoe zou ik deze bijvoorbeeld aan kunnen sluiten? gewoon plug&play? :o

Bedankt voor jullie hulp
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Als het goed is is het plug en play ja, en met die aux ingang op de voorkant kan jij met een 3,5mm->3,5mm (oordopjes mannetje naar mannetje) ja telefoon erop aansluiten.
Alleen zie ik dat nu goed, is jou huidige radia aangesloten met een paar draden naar de stekkers toe?
Dat vind ik erg onveilig (als er een uit trilt en wat verkeerds raakt).
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Valt in dit geval wel mee Bert, enige draad waar problemen mee kunnen komen is de voeding (rode) en als die los raakt staat er geen spanning meer op. ;)
Overigens klemmen deze stekkertjes erg goed, raakt niet zo maar los.
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Ja ok Arjan dat kan wel zo zijn, maar hij kan ook omlaag schieten en wat anders raken maar je snapt mijn punt het is al een Franse auto zorg dan dat de elektronica niet mee gezooid is
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ik zou het voor de zekerheid ook ingetaped hebben maar goed.

Vraag was of deze stekkers plug & play zijn op een andere radio. Ja dus en in het onverhoopte geval dat er toch een verschil is zijn daar tegenwoordig keurige verloopjes voor. Aan elkaar knutselen zoals op de foto is verkeerde zuinigheid. (Daar is Bert het ook wel mee eens ;) )
orangeaerox
beginner
Contacteer:

Er is ruim 10 jaar zo mee rond gereden en nooit iets aan de hand geweest hiermee. Ik heb nu een JVC radio met succes aangesloten en inmiddels ook al een subwoofer er extra speakers in de clio gebouwd.

Ik heb alleen nog 1 vraag. Als ik met mijn telefoon op de aux aansluit van mijn radio met een kabeltje doet alleen de uitgang van de speaker van de deur het (de uitgang waar op de foto bij de witte stekker de 2 kabeltjes inzitten. Hoe komt dit? bij radio en cd werken wel gewoon alle uitgangen.

Dit is jammer want juist bij mijn eigen muziek is het fijn als er een subwoofer is

Alvast bedankt voor jullie hulp :thumbsup:
gunner1001
forum starter
Contacteer:

Bericht door gunner1001 »

dat klinkt als een instellings dingetje .

aangezien alles gewoon goed aangesloten is .

je hebt je normale menu in je unit , maar ook nog meestal een '' verborgen menu '' deze kan je met de pioneer bereiken door de unit op stand by te zetten , en dan op een bepaalde knop ( volgens mij de search ) te drukken voor een paar seconden , zo kon ik diverse dingen nog instellen , misschien dat er bij jouw ook het 1 en ander in te stellen valt waardoor je wel goed geluid krijgt .

probeer voor de zekerheid ook eens een ander apparaat aan te sluiten op de aux en kijk wat het er dan doet.

Succes en goed om te horen dat je al stappen maakt :)

Groetjes

Peter.
hostler

Bericht door hostler »

Ik heb datzelfde gehad met een kapotte aux kabel.
Plaats reactie

Terug naar “In Car Entertainment / ICE (vraag & antwoord)”