dci schreef:Bij normale toerentallen kost het je vermogen. Bij hoge toerentallen win je (fractioneel) vermogen omdat de weerstand lager is.
Een 1.6 liter benzinemotor zuigt bij 6000 tpm onder vollast (even natte vinger werk & hoofdrekenen) ~2 gram lucht aan per omwenteling.
Bij 6000 tpm en kamertemperatuur is dat zo'n 12 kuub (!) per minuut, zeker bij een snel accelererende auto heeft de lucht dan niet meer voldoende tijd om significant opgewarmd te worden door de omgeving (m.a.w je motorblok). Althans, ik kan het me niet voorstellen (en heb ook nooit durven banken met de koelventilator uit).
Dus als ik even kort een conclusie hieruit zou moeten verbinden, betekend het, dat je een minimale winst hebt bij bijna max toerental en je verder dus alleen maar kan spreken over verlies van vermogen in bijna elke andere situatie.
Rond 2000, reed ik in een Clio 1 16V en begon ik te knoeien met het vermogen van het ding. Het moest sneller en beter. Ik als leek toen dacht dus dat elke weerstand in de aanvoer en afvoer zoveel mogelijk moest worden verwijderd. Vele discussie gehad op het RTC forum en uiteindelijk, maar naar een vermogensbank gegaan om diverse set ups te testen. Van standaard filter naar een pipercross openlucht filter, was er een verlies meetbaar op de bank van 2,5 kw, over bijna het gehele toeren bereik. Bij het vervangen van het standaard filter naar een K&N inleg filter, was de winst nog geen 0,05kw vanaf 5500 toeren. Conclusie was toen dat het standaard filter (aanzienlijk goedkoper als K&N) beter met regelmaat vervangen diende te worden, als het kijken naar andere mogelijkheden. Nu is er hier wel een kant tekening te maken, namelijk het filterhuis (kap om het filter), had een bepaalde vorm die zorgde voor een werveling en dat was juist hetgeen het grote verlies gaf op moment van het verwijderen ervan en de overstap op een open filter.
Ik blijf bij de stelling, openluchtfilter is leuk indien op een plek geplaatst waar ie alleen koude lucht kan aanzuigen, bij clio 1 dus voor het voorwiel achter de bumper. Verbouw je de boel niet en zet je hem in de motorruimte heb je er niets aan op de klank na....