Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilterkit?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
robin1234
beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 sep 2014 14:07
Contacteer:

Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilterkit?

Bericht door robin1234 »

Ik ben in het bezit van een Clio 1.6 16v uit 2004 en heb een tijdje geleden een K&N luchtfilter erin gezet. Het geluid bij de hoge toren is redelijk goed te horen en naar mijn gevoel zit er wel een klein verschil in met optrekken vergeleken met een standaard filter.
Nu zag ik deze filterkit voorbij komen van Pipercross. Omdat ik geen andere uitlaat op mijn auto wil zetten, maar toch een mooi geluid, wil ik misschien zo'n kit kopen.

Ik heb daarom een paar vraagjes:
1. Is zo'n kit slecht voor de motor?
2. Zit er een groot verschil in qua geluid en acceleratie vergeleken met de K&N filter?

Als iemand dezelfde kit in zijn auto heeft zitten ben ik benieuwd naar hun ervaring tijdens het rijden. Andere suggesties in dezelfde prijsklasse voor zo'n kit zijn ook welkom.

Ik hoor het graag! :wink:
Renault Clio 1.6 16v Dynamique Luxe 2004
robin1234
beginner
Berichten: 21
Lid geworden op: 13 sep 2014 14:07
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door robin1234 »

Niemand?
Renault Clio 1.6 16v Dynamique Luxe 2004
hostler

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door hostler »

Het verschil weet ik niet, maar het is in ieder geval niet slecht voor je motor.
Mick
forum starter
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 jun 2014 11:10
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door Mick »

Openluchtfilter is leuk voor het geluid, maar kost je in vele gevallen vermogen, omdat je motor warme lucht gaat aanzuigen ipv koude.
dci
beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 dec 2014 23:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door dci »

Bij normale toerentallen kost het je vermogen. Bij hoge toerentallen win je (fractioneel) vermogen omdat de weerstand lager is.
Een 1.6 liter benzinemotor zuigt bij 6000 tpm onder vollast (even natte vinger werk & hoofdrekenen) ~2 gram lucht aan per omwenteling.
Bij 6000 tpm en kamertemperatuur is dat zo'n 12 kuub (!) per minuut, zeker bij een snel accelererende auto heeft de lucht dan niet meer voldoende tijd om significant opgewarmd te worden door de omgeving (m.a.w je motorblok). Althans, ik kan het me niet voorstellen (en heb ook nooit durven banken met de koelventilator uit).
dci
beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 dec 2014 23:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door dci »

Herman12 schreef:Dus in de zomer heeft jouw auto net zoveel vermogen als in de winter?
Ongeveer, zeker. Ondanks dat ik nu met een turbomotor rijd. Kan jij het verschil meetbaar maken dan?
Gebruikersavatar
L.J
forum starter
Berichten: 185
Lid geworden op: 24 jul 2013 20:18
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door L.J »

Ik heb een K&N openlucht filter in mijn GT zitten pracht van een geluid :thumbsup:
Renault Clio III 2 GT 1.6 141 57i
Mick
forum starter
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 jun 2014 11:10
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door Mick »

dci schreef:Bij normale toerentallen kost het je vermogen. Bij hoge toerentallen win je (fractioneel) vermogen omdat de weerstand lager is.
Een 1.6 liter benzinemotor zuigt bij 6000 tpm onder vollast (even natte vinger werk & hoofdrekenen) ~2 gram lucht aan per omwenteling.
Bij 6000 tpm en kamertemperatuur is dat zo'n 12 kuub (!) per minuut, zeker bij een snel accelererende auto heeft de lucht dan niet meer voldoende tijd om significant opgewarmd te worden door de omgeving (m.a.w je motorblok). Althans, ik kan het me niet voorstellen (en heb ook nooit durven banken met de koelventilator uit).
Dus als ik even kort een conclusie hieruit zou moeten verbinden, betekend het, dat je een minimale winst hebt bij bijna max toerental en je verder dus alleen maar kan spreken over verlies van vermogen in bijna elke andere situatie.

Rond 2000, reed ik in een Clio 1 16V en begon ik te knoeien met het vermogen van het ding. Het moest sneller en beter. Ik als leek toen dacht dus dat elke weerstand in de aanvoer en afvoer zoveel mogelijk moest worden verwijderd. Vele discussie gehad op het RTC forum en uiteindelijk, maar naar een vermogensbank gegaan om diverse set ups te testen. Van standaard filter naar een pipercross openlucht filter, was er een verlies meetbaar op de bank van 2,5 kw, over bijna het gehele toeren bereik. Bij het vervangen van het standaard filter naar een K&N inleg filter, was de winst nog geen 0,05kw vanaf 5500 toeren. Conclusie was toen dat het standaard filter (aanzienlijk goedkoper als K&N) beter met regelmaat vervangen diende te worden, als het kijken naar andere mogelijkheden. Nu is er hier wel een kant tekening te maken, namelijk het filterhuis (kap om het filter), had een bepaalde vorm die zorgde voor een werveling en dat was juist hetgeen het grote verlies gaf op moment van het verwijderen ervan en de overstap op een open filter.

Ik blijf bij de stelling, openluchtfilter is leuk indien op een plek geplaatst waar ie alleen koude lucht kan aanzuigen, bij clio 1 dus voor het voorwiel achter de bumper. Verbouw je de boel niet en zet je hem in de motorruimte heb je er niets aan op de klank na....
dci
beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 dec 2014 23:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door dci »

Mick schreef:Ik blijf bij de stelling, openluchtfilter is leuk indien op een plek geplaatst waar ie alleen koude lucht kan aanzuigen, bij clio 1 dus voor het voorwiel achter de bumper. Verbouw je de boel niet en zet je hem in de motorruimte heb je er niets aan op de klank na....
Vorm van het luchtfilterhuis kan inderdaad ook nog behoorlijk wat voordelen hebben (dat is bij de Clio dan blijkbaar trouwens wel héél netjes ontworpen), en inderdaad, geluid en snelheidsbeleving zijn vaak de grootste voordelen van zo'n open filter.
Wat je hier vertelt geldt overigens vooral bij motoren zonder drukvulling. Een turbomotor is echt gebaat bij zo min mogelijk weerstand in zowel inlaat als uitlaat.
Mick
forum starter
Berichten: 50
Lid geworden op: 17 jun 2014 11:10
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door Mick »

Herman12 schreef:Waarom heeft is een clio IV cup dan NIET voorzien van een openluchtfilter maar een soort gelijk systeem als bij een Clio I Gr A, dus geheel gesloten en koude lucht wordt gehaald bij het voorraam?
Er word gekeken naar wat het beste resultaat geeft en de minste risico's geeft. De kans dat je bij een open filter een bak water opzuigt is groot, dus is een filterbox veiliger. Ook heeft die groep à box een bepaalde vorm waardoor nog een effect plaats vind (werveling van lucht) en mogelijk heeft de 4 dat ook...

Filterbox kan overigens ook minimaal weerstand geven en dus net zo effectief zijn als een open filter.
dci
beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 dec 2014 23:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door dci »

Daarnaast krijg je bij een goed ontworpen airbox met luchtinlaat bij de voorruit koudere lucht en overdruk op de luchtinlaat bij hoge snelheden. Overdruk verhoogt de turbodruk niet maar maakt opspannen van de turbo wel makkelijker. Lijkt me dat dat de reden is.
dci
beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 dec 2014 23:22
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Verschil tussen K&N luchtfilter en Pipercross openfilter

Bericht door dci »

Opspinnen dus.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”