Koppeling probleem

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Koppeling probleem

Bericht door dopestuff »

Ik heb dus een probleem met mijn koppeling.
Hij begint dus echt al enkele millimeters van de bodem te pakken (auto begint te rollen) en halverwege is hij pas volledig gekoppeld.
Gisteren had ik dus zelfs even dat hij niet volledig wou ontkoppelen (bleef zachtjes rollen in de versnelling).
Is dit een gevalletje koppelingskabel vervangen of iets anders? ongeveer een jaar geleden is namelijk mijn koppeling zelf vervangen
cliobro

Re: Koppeling probleem

Bericht door cliobro »

Je hebt er neem ik aan een goede kwaliteit koppeling in (gezet) laten zetten? Bij een b kwaliteit koppeling willen de vingers van de drukgroep soms snel te slap worden, waardoor de koppeling niet geheel vrijkomt. Mogelijk werkt het zelf stellend mechanisme bij je koppelingspedaal niet helemaal goed. Als je bij je pedaal kijkt dan zie je aan de bovenkant een zwart kunststof half tandwiel zitten. Wanneer je deze iets draait en tegenhoud terwijl je het koppelingspedaal indrukt en op laat komen dan kan je deze handmatig strakker stellen. Je moet even doorhebben hoe, maar gaat zeker lukken. Ik Zou steeds 1 tandje (tikje) verder gaan en niet ineens te ver gaan en tussendoor proberen of de koppeling nu wel goed vrijkomt. Als je deze toch te strak hebt gezet dan kabel geheel van de bak losmaken en dan kan je deze bij de pedaal weer terug stellen.
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Ik geloof gewoon een valeo.
Maar top ik ga het proberen!
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Jij hebt de koppeling erin gezet henny ;)
als het 15000 is is het veel
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

aardig aangeboden maar het is bijna 1,5 uur enkele reis, dus als het lukt kijk ik er zelf even naar of mijn lokale garage
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Volgens mij is hij bij mij uitgesteld
Ik krijg hem namelijk niet verder geduwd (maakt niet uit welke helft ik duw) en hij lijkt (wat je niet echt kan zien) op het eind van zijn tanden te staan?
Kan dat en zo ja hoe moeilijk is de kabel vervangen?
cliobro

Bericht door cliobro »

Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze helemaal is uitgesteld, eigenlijk onmogelijk met platen van 1 jaar oud., ik denk dat hij eerder aan het begin staat. Bij mij viel het de eerste keer ook tegen om deze te verstellen en er moet best wel kracht voor worden gezet, zoveel dat t tandwiel pijn aan je vingers kan doen, even een handschoen aan of doek ertussen. Dan het pedaal met de ene hand indrukken, dan druk je het tandwiel met de andere hand met veel kracht naar je toe terwijl je het pedaal op laat komen, als het goed is hoor je dan 1 of meerdere klikjes. Je kan de handeling herhalen tot je 3 a 4 klikjes hebt gehoord, dan uitproberen en indien nodig nog een paar klikjes erbij. Als het helemaal niet lukt dan eerst proberen terug te stellen. Dat doe je door het uiteinde van de koppelingskabel bij de versnellingsbak los te maken, die trek je naar voren terwijl je de hendel iets
induwt. De kabel zou zich nu moeten terugstellen, maar je kan dat ook handmatig doen terwijl de kabel los is, als dit niet vanzelf gaat. De kabel vervangen is niet zo moeilijk, het uiteinde bij de bak weer losmaken, en het rubber bij de bak die de kabel vasthoud eruit duwen. Dan de kabel aan de pendaalzijde losmaken, en de kabel door de carrosserie naar buiten trekken. Het gemakkelijkste via de onderkant. Plaats de nieuwe kabel wel op dezelfde plaats in de motorruimte terug anders kan het zijn dat deze niet soepel loopt. Bij het pedaal is het even prutsen om het uiteinde erin te plaatsen, maar geduld word beloond ;) Ik zou in eerste instantie toch proberen het stel mechanisme op te spannen.
succes !
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Ok ik ga binnenkort nog een keer kijken.
En ja met jonge koppelingsplaten zou dat zo moeten zijn, maar als de kabel al de autoduur oud is?
cliobro

Bericht door cliobro »

Op zich hoeft de leeftijd van jouw koppelingskabel geen probleem te zijn, maar het kan dat deze wat is uitgerekt en niet meer soepel loop.
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Ik heb vandaag nog eens geprobeerd en flink geduwd (tot aan een deuk in mijn vingers) maar er zit geen beweging in
Hij staat op dit moment in de volgende stand, en in mijn redenatie staat hij ook nog best ver ontspannen en dan moet je tegen het "bovenste deel" dieper duwen?
Afbeelding
cliobro

Bericht door cliobro »

Eerst het pedaal induwen en dan het bovenste (getande) deel inderdaad naar je toe duwen terwijl je het pedaal weer rustig op laat komen. Had je de kabel al een keer terug gesteld?
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Ik ga het nog een keer proberen dan, en nee maar dat is denk ik bij de koppeling vervangen gebeurd?
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Ik heb nog eens goed gekeken en snap nu eindelijk het mechanisme!
Alleen jammer genoeg staat hij aan het einde van zijn verstelling, dus ik vrees dat ik een nieuwe kabel moet gaan monteren
Ben alleen benieuwd hoe je dat in vredesnaam gemonteerd krijgt aan je pedaal waar je niet bijkomt of wat ziet
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

Na een nieuwe kabel is nog steeds het probleem niet echt opgelost.
Het lijkt ietsjes beter maar het gekke is ook dat het per keer verschilt (de eene keer goed de andere niet echt)
Iemand nog een idee?
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Ik begrijp dat het een eindje rijden is naar Henny, woon zelf in Zeeland dus meestal moet ik ook ver rijden rijden maar zoals Henny aangeeft wil hij er even naar kijken en heb je waarschijnlijk gelijk een diagnose. Die paar uur die je kwijt bent met rijden zou ik dus daarvoor gebruiken in plaats van zelf dingen uitsluiten toch?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”