Krom fusee huis RS182?
- mitkrov13
- forum starter
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 12 okt 2011 21:24
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Krom fusee huis RS182?
Clubleden,
Ik heb mijn clio van een nieuwe schoefset voorzien omdat de oude schokbrekers versleten waren.
Na een tijdje twijfelen is het de set van K-tec geworden maar wel i.c.m. K-tec solid top mounts, veerpootbrug en whiteline ARB.
meer daarover binnenkort op mijn project pagina!
Maar nu bij het uitlijnen stuit ik op een probleem. ik kan links niet genoeg negatieve camber creëren. (+1.33 graden)
k-tec is al zo vriendelijk geweest om een nieuwe veerpoot te leveren maar dit mag niet baten.
Vandaag bij de 2e poging (uitlijnen) met nieuwe veerpoot hebben we ook geprobeerd het subframe naar links te verschuiven maar hij zit muurvast
en wil niet van zijn plaats. de draagarmen hebben we ook nagemeten en zijn exact hetzelfde.
Nu krijg ik te horen dat waarschijnlijk of vrijwel zeker dat het fuseehuis krom is. de auto heeft dus ergens in zijn leven een flinke tik van links gehad.
en zou dus de veerpoot en het fuseehuis krom hebben gemaakt. vandaar dat ik nu met rechte vering problemen heb.
Is iemand bekend met kromme fuseehuizen e.d? of een andere oplossing. gietijzer gaat niet zo gauw krom en breekt snel dusss..
Ohja camber bouten hebben geen zin want zie zitten bij k-tec ingebouwd!
Bij voorbaat dank!
Ik heb mijn clio van een nieuwe schoefset voorzien omdat de oude schokbrekers versleten waren.
Na een tijdje twijfelen is het de set van K-tec geworden maar wel i.c.m. K-tec solid top mounts, veerpootbrug en whiteline ARB.
meer daarover binnenkort op mijn project pagina!
Maar nu bij het uitlijnen stuit ik op een probleem. ik kan links niet genoeg negatieve camber creëren. (+1.33 graden)
k-tec is al zo vriendelijk geweest om een nieuwe veerpoot te leveren maar dit mag niet baten.
Vandaag bij de 2e poging (uitlijnen) met nieuwe veerpoot hebben we ook geprobeerd het subframe naar links te verschuiven maar hij zit muurvast
en wil niet van zijn plaats. de draagarmen hebben we ook nagemeten en zijn exact hetzelfde.
Nu krijg ik te horen dat waarschijnlijk of vrijwel zeker dat het fuseehuis krom is. de auto heeft dus ergens in zijn leven een flinke tik van links gehad.
en zou dus de veerpoot en het fuseehuis krom hebben gemaakt. vandaar dat ik nu met rechte vering problemen heb.
Is iemand bekend met kromme fuseehuizen e.d? of een andere oplossing. gietijzer gaat niet zo gauw krom en breekt snel dusss..
Ohja camber bouten hebben geen zin want zie zitten bij k-tec ingebouwd!
Bij voorbaat dank!
als het niet lukt? Pur en Kit!
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Krom fusee huis RS182?
Zelf nooit van gehoord, meestal buigt eerst de schokdemper, kan mij ook alleen bedenken dat hij ooit een stoepje heeft geraakt.
Ik kan me 3 opties bedenken, 1 je boort de gaten van de schroefset wat uit, nu kan je een betere camber krijgen.
2. Nieuw fusee plaatsen, deze zijn redelijk kostbaar maar dan is hij zoals het hoort
3. Camberplaten bovenop de veerpoot plaatsen
Ik kan me 3 opties bedenken, 1 je boort de gaten van de schroefset wat uit, nu kan je een betere camber krijgen.
2. Nieuw fusee plaatsen, deze zijn redelijk kostbaar maar dan is hij zoals het hoort
3. Camberplaten bovenop de veerpoot plaatsen
Groeten, Vincent.
- mitkrov13
- forum starter
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 12 okt 2011 21:24
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: Krom fusee huis RS182?
Als ik er iets aan ga doen dan doe ik het zoals het hoort. nieuwe fusee dus maar dit is zoals je al zegt vrij prijzig want je kunt dan net zo goed ook je wiellager vervangen.
Maar is er een manier om makkelijk te meten of het daadwerkelijk ook krom is?
Het is natuurlijk wel makkelijk zeggen dat iets krom is als je hem niet uitgelijnd kan krijgen.
Maar is er een manier om makkelijk te meten of het daadwerkelijk ook krom is?
Het is natuurlijk wel makkelijk zeggen dat iets krom is als je hem niet uitgelijnd kan krijgen.
als het niet lukt? Pur en Kit!
Re: Krom fusee huis RS182?
Mijn ervaring is dat gietstaal wel degelijk krom kan worden.
Ik heb ooit wegens gebrek aan een pers een achterwiellager in een remtrommel vervangen met een 3-benige poelietrekker en ondanks dat dat vrij makkelijk ging was de trommel daarna krom. Heb toen van het remvlak 3 gelijke hobbels van 0.3 mm af moeten draaien.
Nu is een fusee wat robuuster dan een remtrommel, maar een stoeprand is ook robuuster dan een poelietrekker
Ik heb ooit wegens gebrek aan een pers een achterwiellager in een remtrommel vervangen met een 3-benige poelietrekker en ondanks dat dat vrij makkelijk ging was de trommel daarna krom. Heb toen van het remvlak 3 gelijke hobbels van 0.3 mm af moeten draaien.
Nu is een fusee wat robuuster dan een remtrommel, maar een stoeprand is ook robuuster dan een poelietrekker

2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Re: Krom fusee huis RS182?
Dan moet er niet alleen een knik zitten in de fusee (waarschijnlijk bij de rode pijl), ook je oude veerpoot zal krom zijn (ergens bij de groene pijl). Op een (letterlijk) zodanig "kromme" manier dat het camber daardoor geen afwijking had.

Wanneer het lager niet extra hard is gaan slijten zal die dus niet vervangen hoeven worden ware het niet dat die in de fusee zit en dus sowieso mee vervangen gaat worden. Het zal tenminste niet aan de wielnaaf (blauwe pijl) liggen neem ik aan.

Waar je dan nog tegenaan kan lopen is dat daarna ook de draagarm, subframe en stuurstang een misschien een afwijking kunnen hebben.

Wanneer het lager niet extra hard is gaan slijten zal die dus niet vervangen hoeven worden ware het niet dat die in de fusee zit en dus sowieso mee vervangen gaat worden. Het zal tenminste niet aan de wielnaaf (blauwe pijl) liggen neem ik aan.

Waar je dan nog tegenaan kan lopen is dat daarna ook de draagarm, subframe en stuurstang een misschien een afwijking kunnen hebben.
- mitkrov13
- forum starter
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 12 okt 2011 21:24
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: Krom fusee huis RS182?
Bedankt voor de reacties,
Ik hoop vandaag nog tijd te hebben om de oude veerpoten met elkaar te vergelijken om te kijken of er 1 krom is.
Als dat zo is zou de fusee ook krom kunnen zijn.
de draagarmen zijn al nagemeten en zijn niet krom. wel is het subframe wat naar rechts verschoven maar deze kregen we niet terug naar links.
(alle bouten van frame los en met giga koevoet hem proberen naar links te duwen)
Is het misschien ook een oplossing om camber bouten te gebruiken in het onderste gat van de fusee?
Het is misschien een beetje beun maar als ik daarmee op een acceptabele camber uitkom ben ik tevreden!
Of is dit een absolute no go?
Bij voorbaat dank,
Mitkrov
Edit:
Zoals dit:
http://www.redshiftmotorsports.com/RedS ... ltTech.htm
de bovenste blijft zoals origineel en onder gebruik ik dan camber bouten om de onderkant v.d. fusee naar buiten te duwen voor max camber.
Ik hoop vandaag nog tijd te hebben om de oude veerpoten met elkaar te vergelijken om te kijken of er 1 krom is.
Als dat zo is zou de fusee ook krom kunnen zijn.
de draagarmen zijn al nagemeten en zijn niet krom. wel is het subframe wat naar rechts verschoven maar deze kregen we niet terug naar links.
(alle bouten van frame los en met giga koevoet hem proberen naar links te duwen)
Is het misschien ook een oplossing om camber bouten te gebruiken in het onderste gat van de fusee?
Het is misschien een beetje beun maar als ik daarmee op een acceptabele camber uitkom ben ik tevreden!
Of is dit een absolute no go?
Bij voorbaat dank,
Mitkrov
Edit:
Zoals dit:
http://www.redshiftmotorsports.com/RedS ... ltTech.htm
de bovenste blijft zoals origineel en onder gebruik ik dan camber bouten om de onderkant v.d. fusee naar buiten te duwen voor max camber.
als het niet lukt? Pur en Kit!
Re: Krom fusee huis RS182?
Je probleem zou indd wel eens de fusee kunnen zijn, bij de cup clios wel vaker krommen exemplaren gezien
Je subframe kun je indd niet verplaatsen want dat valt met een pasbus in de carroserie, daarbij komt je dan aan de anderekant aan het corrigeren, lijkt mij niet de juiste oplossing.
Heb je cup fusees of normaal rs?

Je subframe kun je indd niet verplaatsen want dat valt met een pasbus in de carroserie, daarbij komt je dan aan de anderekant aan het corrigeren, lijkt mij niet de juiste oplossing.
Heb je cup fusees of normaal rs?
- mitkrov13
- forum starter
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 12 okt 2011 21:24
- Locatie: Geldrop
- Contacteer:
Re: Krom fusee huis RS182?
Ik denk dat ik eerst ga proberen om de onderste bouten te vervangen door camber bouten en als ik daarmee op goede camber uitkom vind ik het goed.
misschien niet de netste oplossing maar als het werkt dan werkt het.
het gaat hier om cup fusees
misschien niet de netste oplossing maar als het werkt dan werkt het.
het gaat hier om cup fusees

als het niet lukt? Pur en Kit!
Re: Krom fusee huis RS182?
Mocht het niet lukken heb ik nog wel cup fusees voor je 
