Ploffen uit uitlaat clio 4 RS minder als bij demo auto

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Ploffen uit uitlaat clio 4 RS minder als bij demo auto

Bericht door goos »

Voordat ik mijn clio 4 RS kocht heb ik een proefrit gemaakt in een clio 4 RS. In mijn herinnering waren de ploffen uit de uitlaat bij gas los harder dan als ik dat doe. In het begin dacht ik dat het kwam omdat mijn auto nog niet in was gereden en de demo auto zo'n 5000 km op de teller had staan. Nu zit ik inmiddels zelf op 8500 km en volgens mij waren de ploffen uit de uitlaat toen dus harder. Ik moet nu echt de radio uit hebben en dan goed luisteren en in mijn herinnering was dit toen niet zo.
Iemand een idee waardoor dit kan komen en of daar iets aan gedaan kan worden?
Groet,
Martijn

Afbeelding
Bas1975
forum member
Contacteer:

Re: Ploffen uit uitlaat clio 4 RS minder als bij demo auto

Bericht door Bas1975 »

RS knop?
Clio Estate DCI90 Dynamique-> Rouge flamme, lumiere, city extra, comfort extra, R-link, res.wiel.
Mick
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mick »

Ik neem aan dat jij anders rijd als mensen die een demo auto ff lekker uitproberen. Daardoor kan het dus zijn dat de jouwe nog steeds niet goed is ingebrand.

Ook maakt het erg uit op welke stand je rijd, in sport of race modus, ploft ie lijkt harder als in de standaard mode.

Ik heb ondertussen 12K gereden met mijn RS (in 4 maanden) en rij veel in de race mode en hoor de ploffen toch echt wel als de radio niet al te hard staat. Daarbij moet ik wel zeggen dat ik een vrij lompe en harde rijder ben (verbruik 11L/100km), dus rij niet bepaald rustig met de auto.

Geluid kun je ook beinvloeden door dempers weg te halen, maar of je dat moet willen.....

[edit] Ook buiten temperatuur kan van invloed zijn. Vind altijd dat als het buiten kouder is en na een lang stuk te hebben gereden (+100km) de uitlaat harder klinkt als bij korte stukjes met warm weer.
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Uiteraard gebruik ik de RS knop. Ik heb het zowel in sport als race stand geprobeerd en de radio moet echt wel heel erg zacht staan wil ik ze horen.
Ik kan me voorstellen dat een demo auto inderdaad meer uit wordt geprobeerd, aan de andere kant heb ik er ook een hele dag op het circuit mee gereden en haal ik veel door (op de snelweg niet continue). Alhoewel mijn verbruik wel een stuk gunstiger is, ik zit onder de 9L/100km :shocked: (volgens de boardcomputer).
Groet,
Martijn

Afbeelding
zinitzio

Bericht door zinitzio »

Nadat ik een K-Tec inlegfilter had gemonteerd, hoorde ik de plof geluiden beter. Een aanrader voor weinig geld.
Mick
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mick »

goos schreef:Uiteraard gebruik ik de RS knop. Ik heb het zowel in sport als race stand geprobeerd en de radio moet echt wel heel erg zacht staan wil ik ze horen.
Ik kan me voorstellen dat een demo auto inderdaad meer uit wordt geprobeerd, aan de andere kant heb ik er ook een hele dag op het circuit mee gereden en haal ik veel door (op de snelweg niet continue). Alhoewel mijn verbruik wel een stuk gunstiger is, ik zit onder de 9L/100km :shocked: (volgens de boardcomputer).
9/100 :shock: ik ben nog nooit onder de 9,6/100 gekomen....., maar goed ik rij dan ook zelden onder de 140.

Is er niet een meeting binnenkort ofzo? (hoewel dat voor mij erg lastig is ivm mijn kinderen en de voetbal). Dan zou je bv ff bij mij kunnen instappen om te kijken of er verschil te horen is.

Zinitzio, is dat filter ook in NL te krijgen, vind hem alleen in de UK (helaas niet dichtbij waar ik volgende week moet zijn voor me werk..)
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

De laatste meeting is net afgelopen weekend geweest. Waar woon je, afhankelijk van de afstand kan langsrijden misschien ook een optie zijn...
Groet,
Martijn

Afbeelding
Mick
forum starter
Contacteer:

Bericht door Mick »

Ik woon in Hardinxveld, niet bepaald om de hoek.
zinitzio

Bericht door zinitzio »

Online bestellen met een creditcard is een makkie. Moet je er wel een hebben.
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Komen steeds meer uitlaten op de markt voor een 4 RS!
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Wat dat betreft ben ik echt een leek (helaas) op technisch gebied. Wat veroorzaakt eigenlijk die ploffen bij gas los?
Groet,
Martijn

Afbeelding
Sp33dFr34k
forum member
Contacteer:

Bericht door Sp33dFr34k »

Slechte verbranding?
zinitzio

Bericht door zinitzio »

Tegenwoordig is ploffen en geroffel een trend en is kunstmatig gemaakt. Bij de RS versie is een Soundpipe die dat veroorzaakt in de sport en race stand.

"Een leuke gimmick maar de meest opvallende (en hilarische) setting is die van het R-Sound effect, ook een optie van het luxere mediasysteem. In de Clio R.S. is een pijp gemonteerd met een membraan dat het motorgeluid direct naar de cabine leidt, een idee dat we al kenden van bijvoorbeeld de Ford Focus ST. Naast de Renault R.S. Soundpipe wordt het geluid echter ook via de stereo versterkt, Renault geeft dit geintje alleen wel een heel nieuwe dimensie".
Sp33dFr34k
forum member
Contacteer:

Bericht door Sp33dFr34k »

Hahaha, dat had ik dan weer niet verwacht, grappig om te weten. Haalt de fun er wel meteen een heel end uit als je het weet, wellicht even tussen spoiler tags plaatsen? Haha :grin:
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

De Mini Cooper S heeft deze feature ook, maar ik vindt het maar kansloos. Toen ik in de Cooper S van m'n broertje zat, vroeg ik me af wat dat irritante geluidje was. Pas toen hij het vertelde en ik er op ging letten, was het wel grappig. Ik zou me er niet druk om maken....
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

zinitzio schreef:Tegenwoordig is ploffen en geroffel een trend en is kunstmatig gemaakt. Bij de RS versie is een Soundpipe die dat veroorzaakt in de sport en race stand.
Maar hoe werkt deze soundpipe dan precies? Als ik begrijp hoe het werkt kan ik kan ik wellicht ook verklaren waarom het bij de ene RS dan duidelijker aanwezig is dan bij een ander.
Groet,
Martijn

Afbeelding
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

sj0ertum schreef:De Mini Cooper S heeft deze feature ook, maar ik vindt het maar kansloos. Toen ik in de Cooper S van m'n broertje zat, vroeg ik me af wat dat irritante geluidje was. Pas toen hij het vertelde en ik er op ging letten, was het wel grappig. Ik zou me er niet druk om maken....
Bij een Cooper S vind ik het juist heel goed klinken, want die ploft ook echt uit de uitlaat dus hoor je het ook aan de buitenkant.
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Klopt dat hoor je heel goed. Het is wel geinig als je het weet :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Marcus
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Marcus »

goos schreef:
zinitzio schreef:Tegenwoordig is ploffen en geroffel een trend en is kunstmatig gemaakt. Bij de RS versie is een Soundpipe die dat veroorzaakt in de sport en race stand.
Maar hoe werkt deze soundpipe dan precies? Als ik begrijp hoe het werkt kan ik kan ik wellicht ook verklaren waarom het bij de ene RS dan duidelijker aanwezig is dan bij een ander.
Het ploffen wordt niet kunstmatig gemaakt.
In de Sport en Race stand wordt er bij gaslossen/terugschakelen bij 2 van de 4 cilinders een kleine hoeveelheid brandstof ingespoten en ontstoken, dat geeft die klappen. :wink:
Met raam open in een tunnel hoor je hem duidelijk klappen uit de uitlaat.
Renault Clio IV RS 200 EDC
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Dat is dus kunstmatig. :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
Marcus
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Marcus »

Doelde meer op het feit dat het geluid niet via een soundpipe komt, en dus niet "fake" is. :wink:
Renault Clio IV RS 200 EDC
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”