lichtschakelaar vervangen clio 3 2011 Dci fap 1.5

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
dtjiang
beginner
Contacteer:

lichtschakelaar vervangen clio 3 2011 Dci fap 1.5

Bericht door dtjiang »

Hallo,

Gelukkig vanwege mijn technische achtergrond ben ik erachter waarom de ruitenwissers niet goed werkte en mijn lichten na het uitschakelen van de auto opeens weer aangingen als ik de deur dichtdeed.
De schakelaar heeft een connector kabel die doorgelust is naar de ruitenwisser unit. Deze kabel is aan de linkerkant vrij strak gelust waardoor bij elke richtingaanwijzer actie de kabel een stuk gerekt wordt waardoor de 2 uiterste polen langzaam gingen slijten. maar doordat alles vast zat zaten deze eigenlijk als 2 draadjes tegen elkaar waarbij elke gerommel er wel "kortsluiting"kreeg. Vandaar dat bij het uitschakelen van de motor het licht toch nog geactiveerd kan worden.

Ik ben nu zover dat ik gewoon VEEL geld wil besparen door alleen deze kabel te vervangen, ik kan deze uiteindelijk wel fixen maar dan moet ik de rest kabel verwijderen van de groene connector, maar dat is het laatste wat ik ga doen als ik voor deze week geen alternatief kan vinden. De complete unit bij de dealer is maar liefst 241 euro !

Mijn vraag is dus of iemand weet of die kabels compatible met elkaar zijn (99%) zodat ik een goedkoper unit uit die reeks bij een sloop kan halen waar het kabel nog goed is.

Ik heb het model 88102002141 en er zijn vele units te vinden in de clio 3 klasse maar dan met een ander nummer zoals 88102002090 en deze zijn wel veel te vinden.
Als iemand ervaring heeft en hetzelfde misschien heeft gedaan laat het me weten :)
Anders hak ik de knoop morgen of overmorgen door, want ik heb nu geen groot licht en alleen de handmatige sproeierstand werkt :)

En zal ik de post updaten met de bevindingen, in ieder geval bedankt :)
PapasClio
beginner
Contacteer:

Re: lichtschakelaar vervangen clio 3 2011 Dci fap 1.5

Bericht door PapasClio »

Dtjiang,

Lees het draadje (toepasselijk voor dit probleem :wink: ) maar eens op de volgende locatie:
Verlichtingschakelaar probleem
https://www.clioclub.info/forum/viewtopic.php?t=16303

HowTo de- en montage lichtschakelaar
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 04&t=16416

Oh ja, ik heb een schakelaar met een ander nummer gemonteerd, er zit op de kopse kant van de richting aanwijzerschakelaar een drukknopje (net als de ruitenwisschakelaar) echter deze functie heeft mijn auto niet, Dit levert geen probleem.

grtz PapasClio

Met bovenstaande informatie moet het zeker lukken, na het vervangen van de lichtschakelaar heb ik de defecte schakelaar open geklikt, en het draadje dat los zat met een soldeer station opnieuw gesoldeerd (dus reserve op voorraad).
dtjiang
beginner
Contacteer:

Bericht door dtjiang »

dtjiang
beginner
Contacteer:

Bericht door dtjiang »

vanochtend lichtschakelaar gescored van 50euro, maar goed had er een van 25 euro maar die was verloren gegaan in de zending en ik moet toch goed rijden in het slechte weer ! handmatig telkens de sproeier aan is ook niet echt lekker :p

unit vervangen en alles doet het weer perfect, bedankt allemaal voor de tips.

Schandalig wat de dealer overigens rekent.
240 euro unit + vervangen
145 euro unit...
Mourelet82390
beginner
Contacteer:

Bericht door Mourelet82390 »

Ik heb ook een lichtschakelaar vervangen besteld bij Amazon. Is identiek aan de originele. Echter na vervanging blijft het licht branden en doen de knipperlichten zowel links als rechts niet meer. Oude unit terug gezet die vertoont het zelfde probleem nu. Terwijl deze eerst alleen een probleem had met linker knipperlicht. Iemand een idee hoe dit op te lossen?
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”