Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Ik heb een probleem, waar ik dacht makkelijk een oplossing voor te hebben.
Hij startte slecht en soms wel, soms niet.
Dus ik dacht BDP sensor vervangen en opgelost.
Eerst alleen de sensor, dat kon want er zat er een met een blauwe connector.
Geen oplossing...
Dus gisteren ook de kabel erbij vervangen, nu start hij helemaal niet meer.
Dus ik dacht, het is de kabel, kabel terug gezet, gesoldeerd uiteraard, maar geen resultaat, de clio start niet meer.
Ik ben zelf elektronicus, niet autotechniek maar ander vakgebied maar kan zelf dus wel een en ander uitzoeken.
Uitgezocht op welke contacten de kabel/sensor zit aangesloten op de computer, contact 24 en 54.
Doorgemeten, 225 ohm, geen probleem. (Oude sensor 290 ohm)
Start nog steeds niet, nieuwe kabel aangelegd en weer proberen, geen resultaat.
Oude sensor erin, geen resultaat.
Verder zoeken, inlaat eraf en kijken en starten, wel verstuiving dus wel benzine, is ook te ruiken want het meurt goed naar benzine uit de inlaat. (en uitlaat)
Verder zoeken, bougie eruit en op het chassis gelegd, geen vonk...
Connector op de verdeler eraf gehaald en gemeten, niks, geen spanning....
Hier moet ik toch spanning op hebben tijdens het starten maar ik weet niet hoeveel, weet iemand dit?
Startonderbreker gaat er wel af, op contact en lampje gaat uit op het dashboard. Ook bij versnellingspook gaat de led gewoon uit via cv/afstandsbediening.
Massakabel heb ik al los gehad, opgeschuurd en nagemeten 1,5 ohm, tijdens starten en in rust, dus dat is goed. Ik start nu met starthulp, 13V continue die niet verder zakt dan 12,2V.
Zekeringen en relais nagelopen in motorruimte, deze meten goed en weinig weerstand.
Vanavond heb ik ook het gasklephuis schoongemaakt, deze was redelijk vettig en nu weer mooi schoon. Ook de inlaat was olie achtig en deze heb ik ook weer schoon gemaakt.
Wat ik wel merk, dat ik afentoe een misfire heb in de uitlaat, dus ik toch n vonk hebben maar slechte timing... Vreemd.
Heeft er ook iemand n elektrisch schema van het injectie gedeelte?
Hebben jullie nog ideën waar ik zou kunnen zoeken, want ik weet het niet meer....
Hij startte slecht en soms wel, soms niet.
Dus ik dacht BDP sensor vervangen en opgelost.
Eerst alleen de sensor, dat kon want er zat er een met een blauwe connector.
Geen oplossing...
Dus gisteren ook de kabel erbij vervangen, nu start hij helemaal niet meer.
Dus ik dacht, het is de kabel, kabel terug gezet, gesoldeerd uiteraard, maar geen resultaat, de clio start niet meer.
Ik ben zelf elektronicus, niet autotechniek maar ander vakgebied maar kan zelf dus wel een en ander uitzoeken.
Uitgezocht op welke contacten de kabel/sensor zit aangesloten op de computer, contact 24 en 54.
Doorgemeten, 225 ohm, geen probleem. (Oude sensor 290 ohm)
Start nog steeds niet, nieuwe kabel aangelegd en weer proberen, geen resultaat.
Oude sensor erin, geen resultaat.
Verder zoeken, inlaat eraf en kijken en starten, wel verstuiving dus wel benzine, is ook te ruiken want het meurt goed naar benzine uit de inlaat. (en uitlaat)
Verder zoeken, bougie eruit en op het chassis gelegd, geen vonk...
Connector op de verdeler eraf gehaald en gemeten, niks, geen spanning....
Hier moet ik toch spanning op hebben tijdens het starten maar ik weet niet hoeveel, weet iemand dit?
Startonderbreker gaat er wel af, op contact en lampje gaat uit op het dashboard. Ook bij versnellingspook gaat de led gewoon uit via cv/afstandsbediening.
Massakabel heb ik al los gehad, opgeschuurd en nagemeten 1,5 ohm, tijdens starten en in rust, dus dat is goed. Ik start nu met starthulp, 13V continue die niet verder zakt dan 12,2V.
Zekeringen en relais nagelopen in motorruimte, deze meten goed en weinig weerstand.
Vanavond heb ik ook het gasklephuis schoongemaakt, deze was redelijk vettig en nu weer mooi schoon. Ook de inlaat was olie achtig en deze heb ik ook weer schoon gemaakt.
Wat ik wel merk, dat ik afentoe een misfire heb in de uitlaat, dus ik toch n vonk hebben maar slechte timing... Vreemd.
Heeft er ook iemand n elektrisch schema van het injectie gedeelte?
Hebben jullie nog ideën waar ik zou kunnen zoeken, want ik weet het niet meer....
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Oja, de sleutel heb ik al open gehad, opnieuw gesoldeerd en ook geen verandering.
2de sleutel, idem, maar startonderbreker gaat er wel gewoon vanaf.
Ledje gaat gewoon uit en knippert nooit snel.
2de sleutel, idem, maar startonderbreker gaat er wel gewoon vanaf.
Ledje gaat gewoon uit en knippert nooit snel.
-
- forum starter
- Berichten: 217
- Lid geworden op: 04 jun 2014 21:45
- Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
- Contacteer:
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
de bougies nagekeken? Bij mij zaten er de verkeerde in en deze waren helemaal weggebrand.
Na vervangen was het probleem weg.
Na vervangen was het probleem weg.
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Goede bougies zitten erin, NGK pfr6e-10
Net even complete inlaat eraf gehaald, alle bougies eruit gehaald en inlaat er terug op gezet.
Kabels en bougies aangesloten, direct op het chassis en 2 met een losse kabel naar de accu, geen vonk...
Oftewel, ergens gaat iets mis maar waar. Ik heb met een obd uitlezer geen code eruit kunnen halen.
Geeft bijvoorbeeld de bdp sensor een melding als deze niet gezien word?
Net even complete inlaat eraf gehaald, alle bougies eruit gehaald en inlaat er terug op gezet.
Kabels en bougies aangesloten, direct op het chassis en 2 met een losse kabel naar de accu, geen vonk...
Oftewel, ergens gaat iets mis maar waar. Ik heb met een obd uitlezer geen code eruit kunnen halen.
Geeft bijvoorbeeld de bdp sensor een melding als deze niet gezien word?
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Ik heb recent ook startproblemen met mijn RS gehad. Misschien kun je hier iets mee?
Ik denk het eigenlijk niet, maar toch.
http://clioclub.nl/viewtopic.php?f=81&t=21249
Ik denk het eigenlijk niet, maar toch.
http://clioclub.nl/viewtopic.php?f=81&t=21249
Clio RS 172
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Bedankt voor je reactie, ik had jou topic ook al meerdere malen gelezen maar mijn startmotor draait wel altijd....
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Bobine kapot?
Misschien op cliosport.net, die Engelsen weten ook een hele hoop!
Misschien op cliosport.net, die Engelsen weten ook een hele hoop!
Clio RS 172
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Kan je op de connector van de bobine iets meten?
Die 4 polige zwarte connector bovenop het blok, waarvan er 3 zijn aangesloten.
Die 4 polige zwarte connector bovenop het blok, waarvan er 3 zijn aangesloten.
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Zou 1 12V moeten zijn en de andere 2 signaal uit je ECU
Clio RS 172
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Ok thanks, ga ik straks ff doormeten!
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Zo net alles gemeten.
Op de 3 contacten heb ik op 2 totaal niets kunnen meten, dit zal dus het signaal van de ecu zijn.
Op het eerste contact heb ik 11 volt tijdens het starten, na het starten naar 12v om daarna weer naar 0 te gaan.
dit is niet het eerste maar het derde contact
Is mijn redenatie goed, dat de bobine defect is, of kloppen deze voltages ook niet en is de 11V te laag misschien.
Op de 3 contacten heb ik op 2 totaal niets kunnen meten, dit zal dus het signaal van de ecu zijn.
Op het eerste contact heb ik 11 volt tijdens het starten, na het starten naar 12v om daarna weer naar 0 te gaan.
dit is niet het eerste maar het derde contact
Is mijn redenatie goed, dat de bobine defect is, of kloppen deze voltages ook niet en is de 11V te laag misschien.
Laatst gewijzigd door Stan op 13 sep 2014 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Net weer even bezig geweest.
Ik heb de (blok)bobine eraf gehaald en deze door gemeten.
Primair heb ik 2 ohm en secundair tussen de spoelen heb ik 7K ohm ongeveer, lijkt mij goed.
Nu heb ik de stekker nogeens gepakt bij het starten, contact 3 heeft 11-12V richting massa.
Nu krijg ik op de andere contacten geen enkel iets naar massa toe en onderling geen spanning.
Oké logisch want het is een signaal uit de ecu maar ook geen wisselspanning, want het is een pulserend signaal dus zou deze wel iets moeten laten zien, deze blijft dus strak op 0 staan.
Oftewel heb ik geen signaal vanaf mijn ecu.
Ben er wel achter dat contact 3 normaal massa is maar deze schakelde naar positief als je start, deze schakelt samen met de benzinepomp.
Lijkt mij dat dit is om de bobine te ontladen als de motor wordt uitgezet.....
Heeft er iemand een elektrisch schema van een RS uit 2000?
Als ik deze heb kan ik verder zoeken maar nu is het een spelt in een hooiberg.
Ik heb al veel online gezocht maar ik kan deze schema's niet vinden.
Ik heb de (blok)bobine eraf gehaald en deze door gemeten.
Primair heb ik 2 ohm en secundair tussen de spoelen heb ik 7K ohm ongeveer, lijkt mij goed.
Nu heb ik de stekker nogeens gepakt bij het starten, contact 3 heeft 11-12V richting massa.
Nu krijg ik op de andere contacten geen enkel iets naar massa toe en onderling geen spanning.
Oké logisch want het is een signaal uit de ecu maar ook geen wisselspanning, want het is een pulserend signaal dus zou deze wel iets moeten laten zien, deze blijft dus strak op 0 staan.
Oftewel heb ik geen signaal vanaf mijn ecu.
Ben er wel achter dat contact 3 normaal massa is maar deze schakelde naar positief als je start, deze schakelt samen met de benzinepomp.
Lijkt mij dat dit is om de bobine te ontladen als de motor wordt uitgezet.....
Heeft er iemand een elektrisch schema van een RS uit 2000?
Als ik deze heb kan ik verder zoeken maar nu is het een spelt in een hooiberg.
Ik heb al veel online gezocht maar ik kan deze schema's niet vinden.
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Na een hele middag weer op zoek geweest nogsteeds niet gestart kunnen krijgen.
Zekeringen allemaal doorgemeten en beetje opgeruwd, relais allemaal getrokken en nagekeken.
Toch blijft mijn bobine verdacht vind ik, soms heb ik weleens een backfire, maar nooit als ik aan het testen ben zonder de stekker op de bobine, wat dus zou zeggen dat hij toch weleens iets doorlaat met de stekker aangesloten.
Meestal gebeurd de backfire net als ik de sleutel loslaat.
Ik heb vanmiddag ook nog even getest net een soort van start piloot, alias remmenreiniger, om toch er zeker van te zijn dat ik wel brandstof heb in de cilinders.
Ook hierbij een backfire...
Vanmiddag ook nog het startblokkeringssysteem gestest, zekering eruit, op contact en jahoor het ledje ging snel knipperen, dus zo te zien hier geen problemen mee.
Ik zat ook nog aan de contactring, zeg ik dat goed, te denken, vandaar de test met de zekering maar dit lijkt me dus gewoon in orde.
Nu heb ik zitten zoeken op het doormeten van een bobine, maar daar is dus niets mee te zeggen of deze goed of slecht is merk ik bij verschillende sites.
Ik ga dus denk ik een nieuwe bobine aanschaffen, hebben jullie nog adviezen hierin, je ziet er van 50 euro maar ook van over de 100 euro. Maakt dit nog iets uit of gewoon origineel, maar ik weet niet wat deze kosten.... Iemand een idee?
Of hebben jullie nog ideën waar ik ergens zou moeten zoeken.
Ik ben trouwens wel een redelijk uitgebreide Nederlands handleiding al tegen gekomen, helaas zonder elektrische schema's. Wellicht kan ik hier ook mensen mee blij maken.
Ik ben ook nog een Engelse handleiding tegengekomen voor de f4r 730 motor, maar de elektrische schema die hierinstaan kloppen niet... Zijn hier nog verschillende van???
Zekeringen allemaal doorgemeten en beetje opgeruwd, relais allemaal getrokken en nagekeken.
Toch blijft mijn bobine verdacht vind ik, soms heb ik weleens een backfire, maar nooit als ik aan het testen ben zonder de stekker op de bobine, wat dus zou zeggen dat hij toch weleens iets doorlaat met de stekker aangesloten.
Meestal gebeurd de backfire net als ik de sleutel loslaat.
Ik heb vanmiddag ook nog even getest net een soort van start piloot, alias remmenreiniger, om toch er zeker van te zijn dat ik wel brandstof heb in de cilinders.
Ook hierbij een backfire...
Vanmiddag ook nog het startblokkeringssysteem gestest, zekering eruit, op contact en jahoor het ledje ging snel knipperen, dus zo te zien hier geen problemen mee.
Ik zat ook nog aan de contactring, zeg ik dat goed, te denken, vandaar de test met de zekering maar dit lijkt me dus gewoon in orde.
Nu heb ik zitten zoeken op het doormeten van een bobine, maar daar is dus niets mee te zeggen of deze goed of slecht is merk ik bij verschillende sites.
Ik ga dus denk ik een nieuwe bobine aanschaffen, hebben jullie nog adviezen hierin, je ziet er van 50 euro maar ook van over de 100 euro. Maakt dit nog iets uit of gewoon origineel, maar ik weet niet wat deze kosten.... Iemand een idee?
Of hebben jullie nog ideën waar ik ergens zou moeten zoeken.
Ik ben trouwens wel een redelijk uitgebreide Nederlands handleiding al tegen gekomen, helaas zonder elektrische schema's. Wellicht kan ik hier ook mensen mee blij maken.
Ik ben ook nog een Engelse handleiding tegengekomen voor de f4r 730 motor, maar de elektrische schema die hierinstaan kloppen niet... Zijn hier nog verschillende van???
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Vandaag de bobine gewisseld, origineel Renault.
Geen verschil, hij start nogsteeds niet.
Ook de ECU eruit gehaald en open gemaakt, alles ziet er normaal uit, en de banen nagemeten.
Ik heb de krukas sensor en de contacten naar de bobine doormeten, deze zijn normaal, geen breuk of iets te bekennen.
Hebben jullie nog ideeën?
Ik ga nu nog de nokkenassensor vervangen, als ik dit nummer zoek op internet komt er ook oliedruksensor naar boven... Klopt dit?
Ik heb er een foto van gemaakt.
Kan ik hier iets aan doormeten? Nakijken? Ik heb de zegering los gehaald en dan komt een pijpje net gaten en sleuven uit, en een veertje wat het geheel naar buiten drukt. Ziet eigenlijk allemaal goed uit.
Er zat wel wat olie in de connector toen ik deze los haalde.
http://www.mijnalbum.nl/Album=Z3KYWJE4
Geen verschil, hij start nogsteeds niet.
Ook de ECU eruit gehaald en open gemaakt, alles ziet er normaal uit, en de banen nagemeten.
Ik heb de krukas sensor en de contacten naar de bobine doormeten, deze zijn normaal, geen breuk of iets te bekennen.
Hebben jullie nog ideeën?
Ik ga nu nog de nokkenassensor vervangen, als ik dit nummer zoek op internet komt er ook oliedruksensor naar boven... Klopt dit?
Ik heb er een foto van gemaakt.
Kan ik hier iets aan doormeten? Nakijken? Ik heb de zegering los gehaald en dan komt een pijpje net gaten en sleuven uit, en een veertje wat het geheel naar buiten drukt. Ziet eigenlijk allemaal goed uit.
Er zat wel wat olie in de connector toen ik deze los haalde.
http://www.mijnalbum.nl/Album=Z3KYWJE4
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Ik heb hetzelfde probleem met mijn Clio 1.2 uit 2004.
Aanduwen werkt niet.
Bobine vervangen
Startmotor vervangen
BDP sensor vervangen
Uitgelezen op een computer en gaf vliegwiel sensor storing aan terwijl deze is vervangen. Dus storing handmatig verwijderd.
1 dag mee gereden en de dag erna start die weer niet... motor draait rond maar slaat niet aan. Dag daarna start die als een zonnetje... Na een dag rijden start deze de dag erna weer niet. Ik sta op het punt om een moker te pakken en heel deze franse tyfus auto in elkaar te klappen.
Ik stroggel inmiddels al een maand met dit probleem. Vervloekte franse rothokken zijn het.
Mocht je het probleem oplossen laat me aub even weten wat jij eraan gedaan hebt zodat ik dat ook nog kan proberen. Ik denk namelijk dat wij hetzelfde probleem hebben.
Succes met het probleem.
Groetjes.
Aanduwen werkt niet.
Bobine vervangen
Startmotor vervangen
BDP sensor vervangen
Uitgelezen op een computer en gaf vliegwiel sensor storing aan terwijl deze is vervangen. Dus storing handmatig verwijderd.
1 dag mee gereden en de dag erna start die weer niet... motor draait rond maar slaat niet aan. Dag daarna start die als een zonnetje... Na een dag rijden start deze de dag erna weer niet. Ik sta op het punt om een moker te pakken en heel deze franse tyfus auto in elkaar te klappen.
Ik stroggel inmiddels al een maand met dit probleem. Vervloekte franse rothokken zijn het.
Mocht je het probleem oplossen laat me aub even weten wat jij eraan gedaan hebt zodat ik dat ook nog kan proberen. Ik denk namelijk dat wij hetzelfde probleem hebben.
Succes met het probleem.
Groetjes.
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Razil,
Ik begrijp je frustratie, maar let een beetje op je taal gebruik.
Ik begrijp je frustratie, maar let een beetje op je taal gebruik.
Groeten, Vincent.
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Nieuwe sleutel laten maten probleem opgelost.
2.0 16v RS
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Sorry voor mn taalgebruik,
@ hakan,
Ik heb 2 sleutels, kan toch niet zo zijn dat ze alle 2 verrot zijn? heb ze beide geprobeerd.
@ hakan,
Ik heb 2 sleutels, kan toch niet zo zijn dat ze alle 2 verrot zijn? heb ze beide geprobeerd.
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Bij mijn deden ze het allebei slecht soms wel soms niet , soms na 10 x proberen , nieuwe sleutel laten maken en ingeleerd voor 80 euro, nu nooit meer last van slecht starten , start meteen . Ik zou zeggen proberen , als je bijna alles vervangen hebt en nog niet werkt dan blijft de sleutel over.
2.0 16v RS
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
@ hakan
De startonderbreker gaat er gewoon vanaf, lampje gaat aan bij contact, gaat uit na een paar seconde.
Lijkt mij normaal... Of had jij dit ook?
De startonderbreker gaat er gewoon vanaf, lampje gaat aan bij contact, gaat uit na een paar seconde.
Lijkt mij normaal... Of had jij dit ook?
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Probleem is eindelijk opgelost....
Uiteindelijk heb ik een nieuwe kabel vanaf de krukassensor naar de ECU gelegd ondanks dat degene in de kabelboom wel goed meet.
Nieuwe losse kabel en hij slaat in 1 keer aan.
Alles netjes gemaakt.
Vreemd maar hij start nu perfect.
Ik ben hierop gekomen omdat ik eerst de sensor heb vervangen zonder verbetering, toe heb ik nog een nieuwe connector geplaatst en daarna was het helemaal mis.
Toen ik de oude kabel terug had gezet was t nog niks maar dat bracht me vanavond wel op het idee om de totale kabel eens omzeilen en voila, dit was de oplossing.
Ik ben blij dat ik erachter ben wat het want mijn opties raakte ver op moet ik zeggen.
Bedankt allen voor t meedenken!
Uiteindelijk heb ik een nieuwe kabel vanaf de krukassensor naar de ECU gelegd ondanks dat degene in de kabelboom wel goed meet.
Nieuwe losse kabel en hij slaat in 1 keer aan.
Alles netjes gemaakt.
Vreemd maar hij start nu perfect.
Ik ben hierop gekomen omdat ik eerst de sensor heb vervangen zonder verbetering, toe heb ik nog een nieuwe connector geplaatst en daarna was het helemaal mis.
Toen ik de oude kabel terug had gezet was t nog niks maar dat bracht me vanavond wel op het idee om de totale kabel eens omzeilen en voila, dit was de oplossing.
Ik ben blij dat ik erachter ben wat het want mijn opties raakte ver op moet ik zeggen.
Bedankt allen voor t meedenken!
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Mooi dat je het probleem hebt kunnen oplossen!
Soms moet je er even op broeden en kom je zomaar ergens op.
Een ingeving zeggen we dan maar.
Soms moet je er even op broeden en kom je zomaar ergens op.
Een ingeving zeggen we dan maar.
Clio Initiale 2003 Gris Hologramme
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Captur Edition One 2017 Orange Atacama / Noir Etiole ( EPY / GNE )
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Wow, dat er nog Clio's zijn waar dit nog niet is (was) gebeurd. De bypass van de kabelboom. Een paar jaar geleden was dat een vaak gehoorde oplossing die Renault ook zelf gebruikte.
Re: Clio RS, start niet, moeilijk probleem...
Echt ja Arjan.
Ik heb het toch nog niet gelezen ergens hier op het forum, maarja ik heb dan ook niet gezocht op draadbreuk of bypass ofzo...
Naja ik ben heeel blij dat het opgelost is en dat ik het zelf gevonden heb.
Ik wil niet weten wat dit geintje bij een garage had gekost

Ik heb het toch nog niet gelezen ergens hier op het forum, maarja ik heb dan ook niet gezocht op draadbreuk of bypass ofzo...
Naja ik ben heeel blij dat het opgelost is en dat ik het zelf gevonden heb.
Ik wil niet weten wat dit geintje bij een garage had gekost

