Meestal wilt deze niet in de tweede en derde versnelling, maar soms ook in geen enkele versnelling. Wanneer de auto niet in de versnelling wilt hoor ik geen tandenpoetsen behalve als ik op het moment van schakelen de koppeling op laat komen. Als ik niet kon schakelen en de auto tijdens rijden in de vrij stond en ik de koppeling op liet komen hoorde ik vaak een harde bonk, alsof de koppeling vast bleef zitten en losschoot. 2 maanden geleden versnellingsbakolie vervangen en toevoeging erbij gedaan van Wyns, andere schakelstang erop gezet (oude was iets krom) en nieuwe koppelingskabel erop gezet. Het schakelen ging na van alles proberen weer normaal maar ik wist niet waarmee het probleem getakeld was? Toen een paar weken normaal gereden totdat ik in een wolkbreuk terecht kwam en noodgedwongen een paar honderd meter door +/- 40cm water moest rijden, gelijk daarna kon ik weer bijna niet meer schakelen, afwisselend van 1 tot alle versnellingen. Bijna een maand zo gereden, nog wat versteld aan schakelstang en zelf stellend mechanisme maar niets mocht baten. Ik zat tevens aan de synchromesh ringen te denken want ik zag wel een messing metallic gloed door de versnellingsbakolie, maar dat leek mij ook niet logisch omdat ik soms in geen enkele versnelling kon. Toen koppelingsplaten vervangen, 1 veer van het druklager (bevestiging) bleek afgebroken en de plaat naderde langzaam het einde, pri as en vliegwiel zagen er netjes uit, nieuwe set erin, nieuwe olie erop en auto schakelde perfect, koppeling was tevens veel lichter als voorheen. Na anderhalve week probleemloos rijden besloten om mijn auto door de wasstraat te doen, met een bodemreiniging, toen ik de wasstraat uitreed en wegreed begon de ellende weer, wederom moeilijk in de tweede en derde versnelling en vaak geen enkele etc etc... Naar mijn weten kan water geen invloed hebben op de bak en de koppeling ondanks dat het bij de koppeling kan komen? Iemand enig idee
Wilt vaak niet in versnelling?
-
cliobro
Wilt vaak niet in versnelling?
Problemen met schakelen, met mijn Clio 2 1.6 16v. Dan weer tijdje goed dan weer slecht.
Meestal wilt deze niet in de tweede en derde versnelling, maar soms ook in geen enkele versnelling. Wanneer de auto niet in de versnelling wilt hoor ik geen tandenpoetsen behalve als ik op het moment van schakelen de koppeling op laat komen. Als ik niet kon schakelen en de auto tijdens rijden in de vrij stond en ik de koppeling op liet komen hoorde ik vaak een harde bonk, alsof de koppeling vast bleef zitten en losschoot. 2 maanden geleden versnellingsbakolie vervangen en toevoeging erbij gedaan van Wyns, andere schakelstang erop gezet (oude was iets krom) en nieuwe koppelingskabel erop gezet. Het schakelen ging na van alles proberen weer normaal maar ik wist niet waarmee het probleem getakeld was? Toen een paar weken normaal gereden totdat ik in een wolkbreuk terecht kwam en noodgedwongen een paar honderd meter door +/- 40cm water moest rijden, gelijk daarna kon ik weer bijna niet meer schakelen, afwisselend van 1 tot alle versnellingen. Bijna een maand zo gereden, nog wat versteld aan schakelstang en zelf stellend mechanisme maar niets mocht baten. Ik zat tevens aan de synchromesh ringen te denken want ik zag wel een messing metallic gloed door de versnellingsbakolie, maar dat leek mij ook niet logisch omdat ik soms in geen enkele versnelling kon. Toen koppelingsplaten vervangen, 1 veer van het druklager (bevestiging) bleek afgebroken en de plaat naderde langzaam het einde, pri as en vliegwiel zagen er netjes uit, nieuwe set erin, nieuwe olie erop en auto schakelde perfect, koppeling was tevens veel lichter als voorheen. Na anderhalve week probleemloos rijden besloten om mijn auto door de wasstraat te doen, met een bodemreiniging, toen ik de wasstraat uitreed en wegreed begon de ellende weer, wederom moeilijk in de tweede en derde versnelling en vaak geen enkele etc etc... Naar mijn weten kan water geen invloed hebben op de bak en de koppeling ondanks dat het bij de koppeling kan komen? Iemand enig idee
Meestal wilt deze niet in de tweede en derde versnelling, maar soms ook in geen enkele versnelling. Wanneer de auto niet in de versnelling wilt hoor ik geen tandenpoetsen behalve als ik op het moment van schakelen de koppeling op laat komen. Als ik niet kon schakelen en de auto tijdens rijden in de vrij stond en ik de koppeling op liet komen hoorde ik vaak een harde bonk, alsof de koppeling vast bleef zitten en losschoot. 2 maanden geleden versnellingsbakolie vervangen en toevoeging erbij gedaan van Wyns, andere schakelstang erop gezet (oude was iets krom) en nieuwe koppelingskabel erop gezet. Het schakelen ging na van alles proberen weer normaal maar ik wist niet waarmee het probleem getakeld was? Toen een paar weken normaal gereden totdat ik in een wolkbreuk terecht kwam en noodgedwongen een paar honderd meter door +/- 40cm water moest rijden, gelijk daarna kon ik weer bijna niet meer schakelen, afwisselend van 1 tot alle versnellingen. Bijna een maand zo gereden, nog wat versteld aan schakelstang en zelf stellend mechanisme maar niets mocht baten. Ik zat tevens aan de synchromesh ringen te denken want ik zag wel een messing metallic gloed door de versnellingsbakolie, maar dat leek mij ook niet logisch omdat ik soms in geen enkele versnelling kon. Toen koppelingsplaten vervangen, 1 veer van het druklager (bevestiging) bleek afgebroken en de plaat naderde langzaam het einde, pri as en vliegwiel zagen er netjes uit, nieuwe set erin, nieuwe olie erop en auto schakelde perfect, koppeling was tevens veel lichter als voorheen. Na anderhalve week probleemloos rijden besloten om mijn auto door de wasstraat te doen, met een bodemreiniging, toen ik de wasstraat uitreed en wegreed begon de ellende weer, wederom moeilijk in de tweede en derde versnelling en vaak geen enkele etc etc... Naar mijn weten kan water geen invloed hebben op de bak en de koppeling ondanks dat het bij de koppeling kan komen? Iemand enig idee
-
cliobro
Re: Wilt vaak niet in versnelling?
Dank je wel voor je reactie Henny,
De koppeling heb ik niet zelf vervangen maar heb dat laten doen, omdat ik er op straat lastig bij kan.
De bak is er ook niet volledig vanaf geweest maar is 15 cm opgeschoven, ik weet niet of de kering wel of niet is gecontroleerd, alleen vernomen dat het vliegwiel en de pri as er goed uit zagen
Deze richting had ik niet aan gedacht, de platen kunnen natuurlijk ook gaan kleven als deze vettig worden en de temperatuur loopt daar dan flink door op en dat kan weer schade aanrichten.
Vermoedelijk zijn de platen dan door het water gaan plakken, de vraag is alleen waarom dat is mijn geval niet over is gegaan. Ook geprobeerd met remreiniger de koppeling weer een beetje schoon te spuiten, maar dat had helaas geen positief resultaat.
Raad je aan de bak eraf te laten halen en te controleren of de kering lekt?
Zou het ook met het zelf stellende mechanisme te maken kunnen hebben?
De koppeling heb ik niet zelf vervangen maar heb dat laten doen, omdat ik er op straat lastig bij kan.
De bak is er ook niet volledig vanaf geweest maar is 15 cm opgeschoven, ik weet niet of de kering wel of niet is gecontroleerd, alleen vernomen dat het vliegwiel en de pri as er goed uit zagen
Deze richting had ik niet aan gedacht, de platen kunnen natuurlijk ook gaan kleven als deze vettig worden en de temperatuur loopt daar dan flink door op en dat kan weer schade aanrichten.
Vermoedelijk zijn de platen dan door het water gaan plakken, de vraag is alleen waarom dat is mijn geval niet over is gegaan. Ook geprobeerd met remreiniger de koppeling weer een beetje schoon te spuiten, maar dat had helaas geen positief resultaat.
Raad je aan de bak eraf te laten halen en te controleren of de kering lekt?
Zou het ook met het zelf stellende mechanisme te maken kunnen hebben?
-
cliobro
Re: Wilt vaak niet in versnelling?
Ik denk dat ik mijn probleem heb opgelost. Gisteren heb ik eerst het " zelf stellende " mechanisme bij het koppelingspedaal gecontroleerd. Ik had de kabel losgemaakt bij de versnellingsbak om deze terug te stellen, daarna weer vast gemaakt, hopende dat deze automatisch met rijden op de juiste spanning zou komen te staan. Helaas veranderde dat niets aan de problemen en ben de kabel toen bij het mechanisme strakker gaan zetten. Ik deed dat door de koppeling in te drukken en dan het zwarte kunststof halve tandwiel bij het stelmechanisme naar achteren te duwen terwijl je het pedaal weer op laat komen, dat hoor je de kabel door middel van klikjes spannen. Wel voldoende kracht zetten met terugduwen. Tussendoor steeds een eindje gaan rijden om de kabel niet onnodig strak te zetten en te voelen hoe hoog de koppeling oppakt. Op een gegeven moment kon ik weer probleemloos schakelen
en vermoed dat het probleem is opgelost. Natuurlijk wel even afwachten of de auto goed blijft schakelen. In dat geval is het zelf stellende mechanisme defect en kan deze eventueel vervangen worden
-
cliobro
Re: Wilt vaak niet in versnelling?
Inmiddels 8 dagen verder en de Clio schakelt nog steeds perfect. Probleem opgelost
.
- Vinnie
- Oud-beheerder
- Berichten: 2377
- Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
- Locatie: Houten (UT)
- Contacteer:
Re: Wilt vaak niet in versnelling?
Top! komt eigenlijk niet er vaak voor dat een zelfstellende mechanisme kapot gaat.
Nu maar hopen dat het is opgelost.
Nu maar hopen dat het is opgelost.
Groeten, Vincent.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 3682 Weergaves
-
Laatste bericht door orangeaerox
-
- 0 Reacties
- 2432 Weergaves
-
Laatste bericht door Willemluijendijk
-
- 0 Reacties
- 4127 Weergaves
-
Laatste bericht door PeterKrabbe72
-
- 0 Reacties
- 4047 Weergaves
-
Laatste bericht door Serpentoflight
-
- 1 Reacties
- 2757 Weergaves
-
Laatste bericht door martl20