Chippen TCE motor

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
NLLEONL
forum starter
Contacteer:

Chippen TCE motor

Bericht door NLLEONL »

Ik wil na het inrijden (en het uberhaupt afgeleverd krijgen) van de Clio deze laten chippen.
Vermogenswinsten zouden van 90pk/135nm naar circa 108-110pk/160/170nm gaan.
Op topsnelheid.nl kan je de verschillen bekijken qua acceleratie e.d. en zou de 0-100 van 11,7 naar 10,1... Dit is dan met een berekening van de 90/135 naar 105pk/155nm (dus lager dan verwacht)

Kunnen deze verschillen kloppen? 1,6s op de 100 is best veel, daarvan uitgaande dat ik nog een x aantal pk erbij zou krijgen en mogelijk nog 15nm!
Clio Gris Cassiopée GTI-Style!
Bart646

Re: Chippen TCE motor

Bericht door Bart646 »

Ik weet het niet of dat klopt in heb wel eens een auto gechipt leverd wel meer vermogen op in de tussen acceleratie. Mijn ervaring zegt dat voor al de schakeltijden te lang duren merk je b. V goed met 1.5dci en de topsnelheid maar minimaal veranderd!
pmeister

Bericht door pmeister »

Zelf ben ik benieuwd naar de chipresultaten van de 1.5dci 90pk, ZIPtuning heeft het over 112pk.
Ben wel huiverig voor de risico's omdat het een leasebak is..
PlannedObsol

Bericht door PlannedObsol »

@pmeister: zijn er bij een leasebak andere risico's dan bij een privé-auto? Veel meer dan verlies van fabrieksgarantie op de motor, versnellingsbak en aandrijflijn zal het toch niet zijn. Verzekeringsmaatschappij zal bij ongeval ook wel (terecht) moeilijk doen (meer vermogen en topsnelheid) en eigenlijk zou je alsnog BPM en MRB moeten betalen (en meer bijtelling i.g.v. lease?) omdat de (weliswaar fictieve) norm niet meer wordt gehaald.

M.b.t. de dCi: die zal vast wel 112 pk halen met chiptuning. In Duitsland is de Megane met 1.5 dCi leverbaar als 90 pk/200 Nm of 110 pk/240 Nm. De eerste heeft een 5-bak, de laatste echter een 6-bak. Waarom, kan de 5-bak die 40 Nm extra niet aan? In de Twingo dCi is/was de 5-bak geschikt tot max. 280 Nm (ooit een keer opgezocht uit interesse).

Groeten, Hendrik.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Persoonlijk zou ik gaan naar een tuner met eigen rollenbank en die hun software zelf maken.
Bijv. Onze sponsor: unlimited tuning.
http://clioclub.info/viewtopic.php?f=225&t=16364

Ikzelf ben bij hun geweest en ze hebben al mijn wensen gehoord en daarop software geschreven.
Zelfs een keer of 8 op de bank geweest todat zij (en ik) ook tevreden waren.
Ook blijven zij in de marges die de motor en aandrijflijn aan kan.

Let wel op, chiptuning is altijd zichtbaar voor een echte merk garage.
Ze kunnen meer uitlezen en andere dingen dan een universele garage.
Of een verzekering dit kan en doet, geen idee.
Ze moeten computers en software hebben van elk merk dus lijkt me sterk dat dit gebeurd.

Succes met jullie keuze :thumbsup:
Groeten, Vincent.
barchibando
forum starter
Contacteer:

Bericht door barchibando »

Allo

Ik heb een tijdje terug een offerte aangevraagd voor Chiptunen van de 0.9 TCE bij Vtune in Huizen. In de mail stond dat de clio in aanmerking komt voor een 'Piggyback module' dit is een soort externe module die ze "met pasklare stekkers" tussen de kabelboom plaatsen waardoor ze niet in de orginele ECU hoeven te zitten. Hiermee zou fabrieksgarantie behouden blijven.

uit de mail:
Vervalt mijn Fabrieks-garantie?

Deze vraag horen wij meerdere keren per dag, het antwoord is eenvoudig. Dat ligt aan de manier waarop tuning uit wordt gevoerd. Zo lang er bij chiptuning geen ECU wordt open gemaakt is er geen rede voor paniek. Dus als u uw auto of bus wil laten chippen met behoud Fabrieksgarantie blijven er twee opties over:
Tuning via de Diagnose poort, of te wel OBD-Tuning. vaak niet mogelijk bij benzine motoren!

Tuning via een Externe module voorzien van software op maat.

Deze Externe modules zijn er voor de Benzine motoren, de "PiggyBack"en voor de Diesel motoren de "Digi-Chip"

Als die module geplaatst is kan deze naar eigen smaak worden geprogrammeerd voor jou auto. Voor de clio beloven ze na de tuning dat het vermogen van 90 naar 108 pk gaat en het koppel van 135 naar 172 Nm

dit alles voor een prijs van normaal €299,- en in de maand mei hadden ze hem aangeboden voor €250,-

Ik weet zelf nog niet of ik het laat doen. Ik ga de auto zodra ik hem heb eerst eens inrijden en kijken hoe het bevalt. Ik rij nu een Twingo Gordini GT met 100 pk en dat gaat als een raketje dus ik wil wel een beetje gang blijven houden haha

voor meer info heb ik nog wat links geplaatst uit de mail:
http://www.vtune.nl/tags/vermogenstestb ... m_content=

http://www.vtune.nl/tags/vtune-qpiggyba ... m_content=
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Ok maar dan hebben wij het hier over een powerbox die de waarde beinvloed van de ecu.
Ik kan daar heel kort over zijn, het is bij lange na zeker niet goed.

Deze manier van tunen is compleet niet nauwkeurig echter word veel gedaan op lease auto's met als reden,
Het is goedkoop, de auto gaat toch maar 3 jaar mee en onderhoud is toch voor de lease maatschappij.

Enige tip van mij is, ga naar een bedrijf wat verstand van zaken heeft en echt custom chippen.
Er word met de motor gespeeld en je wil gewoon dat dit goed gaat.
Standaard chiptuning programma is bijna net zo slecht als een powerbox.

Ik ben medere keren bij een rollenbank met chiptuning geweest, en heb bestwel wat info opgedaan voordat ik mijn auto heb laten chippen.
Groeten, Vincent.
barchibando
forum starter
Contacteer:

Okey, maar ze zeggen dat ze de module aan de auto koppelen en hem dan pas gaan instellen en aanpassen naar jou wensen. Het is dus wat ik begrijp geen vooraf ingestelde marktplaats box. Ook word er een proefrit met je gemaakt om te zien hoe het bevalt en of er nog wat veranderd moet worden. Dit doen ze inderdaad ook bij 'gewone' chiptuning en dus lijkt me deze manier zeker het overwegen waard.

Daarbij komt dat ik denk dat het steeds moeilijker word om in nieuwe auto's de ouderwetse manier van chiptuning toe te passen omdat de ecu's steeds gecompliceerder worden. Als dit met een externe module te omzeilen is...

Wat zijn volgens jullie de gevaren van een externe module dan ten opzichte van een interne chip?

Groeten bart
clio4driver

Bericht door clio4driver »

Er was al een topic over dit onderwerp onder projecten clio IV, tunen.
En voor die mensen die huiverig zijn, gewoon niet aan beginnen.
Ik ben er niet huiverig voor, mits het door een goed bedrijf gebeurd.
barchibando
forum starter
Contacteer:

Clio4driver,

Dat topic gaat in principe over de Dci en de te behalen resultaten daarmee, in dit topic gaat het over de Tce en zijn we inmiddels aan het kwekken over de voors en tegens van een externe module ten opzichte van de reguliere methode.

Groeten Bart
clio4driver

Bericht door clio4driver »

Het ging daar o.a. ook over de Tce90, en deze topic begon ook over het chippen.
Ik zou niet voor een externe module gaan, vindt het laten chippen beter.
Alles wordt hierbij nauwkeurig afgesteld, zoals Vinnie_86 ook al zei.

TCe90, was 90pk/135nm nu 102pk/159nm.
NLLEONL
forum starter
Contacteer:

Bericht door NLLEONL »

Ik heb zelf de gedachte om dit inderdaad bij 'Unlimited Tuning' te laten doen, daar waar daar de prijs gunstig is en er ook nog 'motorgarantie' bij zit. (Ook al zijn er over dergelijke garanties genoeg verhalen)
Clio Gris Cassiopée GTI-Style!
Draat83

Bericht door Draat83 »

Heeft er ondertussen iemand ervaring met het chippen van de 0.9tce. Ben zelf ook aan het rondkijken en kwam uit bij unlimited tuning, mensen hier ervaring mee ?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Unlimited Tuning is hier wel bekend ja...
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 25&t=16365 ;)
peterweter
beginner
Contacteer:

Bericht door peterweter »

Ik heb op Ebay voor onder de 200 euries een piggyback module bestelt en de auto rijd gewoon beter!
Heb al een paar keer geswitched maar je merkt het direct.
Ik was ook huiverig, dacht probeer het gewoon, maar bevalt prima.
En ga ik naar de dealer dan haal ik hem eraf....ongeveer 25 seconden werk :)

Op de teller kom ik nu op 186 km/h ..... gewoon in zijn 5e versnelling....

http://www.ebay.nl/itm/Chiptuning-Renau ... 20e50561c1

Afbeelding
klmklmklmklm
spammer
Contacteer:

Bericht door klmklmklmklm »

Op de site zelf zijn ze nog goedkoper zie ik.
renault clio IV Dynamique Cassiopeia 90DCI met RLINK
Afbeelding
Ping

Bericht door Ping »

@peterweter
Wel off-topic maar ik heb een vraag omtrent je foto.
Waarom brand dat oranje lichtje (die balk) onder je snelheidsmeter? Ik heb dat bij mijn Clio nog nooit gezien.
Manutan
forum starter
Contacteer:

Bericht door Manutan »

Ping schreef:@peterweter
Wel off-topic maar ik heb een vraag omtrent je foto.
Waarom brand dat oranje lichtje (die balk) onder je snelheidsmeter? Ik heb dat bij mijn Clio nog nooit gezien.
Dat is je verbruiksmeter. Als je zuinig rijdt is ie groen en rij je onzuinig dan wordt ie oranje. Je kan de functie aan/uitzetten via je R-link. Het verbaast me overigens dat ie bij jou standaard kennelijk uitgeschakeld is. Of zijn er uitvoeringen die deze verbruiksmeter niet hebben? Ik heb een 90 TCe Dynamique.
Ping

Bericht door Ping »

Ah ik heb geen R-Link :), dat verklaart het.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”