Hallo allemaal,
Een aantal maanden geleden voor mijn vrouw een clio gekocht (ph2 1.4 16V automaat). Van in het begin schommelde het stationair toerental bij koude start (rond 500 toeren) en schokte hij een beetje bij het vertrekken, eens hij warm had geen enkel probleem meer. Geen erg, dacht ik. Even op internet gezocht en oorzaak blijkt waarschijnlijk een vervuild gasklephuis. 2 Weken geleden starte hij ineens niet meer. Startmotor draaide, maar motor sloeg niet aan. Terug forums afgezocht... Accu afgekoppeld, relais benzinepomp bekeken, ondertussen het gasklephuis maar gekuist, accu terug aangesloten en hij startte weer. Dezelfde dag er nog 2 kleine ritjes mee gedaan en reed zonder problemen. Stationair toerental schommelde rond de 1000.
2 Dagen later wil mijn vrouw er mee wegrijden, maar ze geraakte niet vooruit. Ik gaan kijken en het lampje van elektronische storing brand, gaspedaal reageert totaal niet. Dus naar huis gebold en weer de forums afschuimen. Accu afgekoppeld, alle zekeringen en relais onder de motorkap gereinigd met contactspray. Kabel van gaspedaal nagekeken, maar kabels en connectors zitten goed vast. Accu terug aangesloten, eens mee gereden en hij reed terug normaal. Maar nu brand het lampje van de luchtverontreiniging.
Terug het accu-verhaal, testrit, maar het lapje brand nog steeds. Onderweg springt ineens lampje van elektronische storing terug op en reageert het gaspedaal niet meer. Naar huis proberen te bollen (tegen 15km/u), maar bergop kwam hij tot stilstand. Achteruit gebold om hem op een parking te zetten.
Iemand een idee waar ik de oorzaak van mijn problemen nog kan zoeken, lijkt mij nogal raar als er geen verband tussen dit alles is.
Elektronische storingen
Re: Elektronische storingen
Je kunt de auto het beste even laten uitlezen bij een Renault garage. Dan kunnen ze je precies vertellen waar de storing zit.
Brengt natuurlijk wel wat kosten met zich mee.
Brengt natuurlijk wel wat kosten met zich mee.
Lekkende vucuümslang, kapotte lambda?
Hoe dan ook is het mengsel voor de ontbranding niet goed. Uitlezen geeft een zoekrichting, niet altijd de oorzaak
Hoe dan ook is het mengsel voor de ontbranding niet goed. Uitlezen geeft een zoekrichting, niet altijd de oorzaak

Door omstandigheden heeft het even geduurd, maar heb de auto ondertussen een aantal keer laten uitlezen. Rempedaalschakelaar is vervangen en de kabels van de gaspedaal zijn aan elkaar gesoldeerd. Auto geeft nu nog volgende storingen:
2304 Inlaatbuis druksensor
Onderbreking/kortsluiting
2826 Gaspedaal-positiesensor 2
Storing
Storing
5516 Rempedaalschakelaar
Functionerings-storing
5516 Rempedaalschakelaar
Functionerings-storing
4116 Voedingsspanning van de sensoren
Functionerings-storing
Functionerings-storing
3204 Gasklepstelmotor
5517 Rempedaalschakelaar
Plausibiliteit
5517 Rempedaalschakelaar
Plausibiliteit
Verder is het mij opgevallen dat er een slang bovenop het gasklephuis nogal los staat, volgens de garage geen probleem aangezien er een dichtingsring tussen staat. Toch hoor ik lucht ontsnappen als de motor draait en je de slang beweegt. De garage ziet als enige oplossing heel het gasklephuis vervangen. Of dit het probleem gaat verhelpen weten ze zelf ook niet. Iemand ervaring met dit probleem?
2304 Inlaatbuis druksensor
Storing
Storing
5516 Rempedaalschakelaar
Functionerings-storing
5516 Rempedaalschakelaar
Functionerings-storing
Functionerings-storing
Functionerings-storing
3204 Gasklepstelmotor
5517 Rempedaalschakelaar
Plausibiliteit
5517 Rempedaalschakelaar
Plausibiliteit
Verder is het mij opgevallen dat er een slang bovenop het gasklephuis nogal los staat, volgens de garage geen probleem aangezien er een dichtingsring tussen staat. Toch hoor ik lucht ontsnappen als de motor draait en je de slang beweegt. De garage ziet als enige oplossing heel het gasklephuis vervangen. Of dit het probleem gaat verhelpen weten ze zelf ook niet. Iemand ervaring met dit probleem?