goodje schreef:Volgens mij zijn de wielbouten van stalenvelgen korter als die van aluminium velgen.
Nope... Dan heb je het over bouten van verschillende automerken.
Da Freeze schreef:Het kan ook te maken hebben met corrosiewerking van aluminium op stalen bouten. Vandaar het verschil in bouten.
Nope... Goede wielbouten roesten niet (de bouten van stalen velgen wel maar die gebruik je dus niet voor LM

)
Captain Chaos schreef:Dus toch 12 nieuwe wielbouten kopen .....
Yep...
Azur91 schreef:Door de diepte van het gat heb je langere of kortere bouten nodig. Tevens kan de vorm van de onderkant van de kop verschillen. Je hebt dus altijd nieuwe bouten nodig.
Nope... Althans, normaal gesproken niet. Vorm kan inderdaad verschillen, dat klopt wel. Je hebt konische en bolkonische wielbouten en/of moeren.
Belangrijkste verschil tussen bouten voor LM velgen en stalen velgen is dat de bouten voor LM niet uit één stuk bestaan maar dat daar een ring op zit. Die beschermt het metaal van de velg (wat gewoon een stuk zachter is) tegen het te vast draaien en daarbij beschadigen van het boutgat. Je kan de bouten voor LM velgen wel gebruiken voor staal maar dan trek je groeven in de ring, beschadiging, waardoor ze daarna niet meer geschikt zijn voor LM.
In enkele gevallen zijn er ook bouten voor LM zónder de ring maar die zijn dan weer herkenbaar aan een merkteken (ringvorm) in de zeskante kop.
Alle info staat overigens op dit forum:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 86&t=14955
Weliswaar bij de Clio 2 maar gaat ook op voor de Clio 3
