Wielbouten stalen velg vs Lichtmetalen velg

Voor alles aan de buitenkant, van frontlip tot achterspoiler
Plaats reactie
Captain Chaos
beginner
Contacteer:

Wielbouten stalen velg vs Lichtmetalen velg

Bericht door Captain Chaos »

Hallo allemaal,

Ik heb nu 15 inch lichtmetalen velgen ( af fabriek ) onder mijn Clio 3 uit 2009.

Nu heb ik een set stalen velgen met winterbanden gekocht.

De dealer zei me dat stalen velgen andere wielbouten hebben dan
de lichtmetalen velgen. Dat zou ook de reden zijn dat er een setje met
4 wielbouten in de kofferbak aanwezig is (reservewiel)

Weet iemand of ik echt andere wielbouten moet kopen of dat het een
commercieel praatje is om wielbouten te verkopen ?

Hoor graag van jullie

Grt

Andy :thumbsup:
goodje
über forummer
Contacteer:

Re: Wielbouten stalen velg vs Lichtmetalen velg

Bericht door goodje »

Volgens mij zijn de wielbouten van stalenvelgen korter als die van aluminium velgen.
Laatst gewijzigd door goodje op 08 aug 2014 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Het kan ook te maken hebben met corrosiewerking van aluminium op stalen bouten. Vandaar het verschil in bouten.
Captain Chaos
beginner
Contacteer:

Dus toch 12 nieuwe wielbouten kopen ..... :dissap:

Grt

Azur91
forum starter
Contacteer:

Bericht door Azur91 »

Door de diepte van het gat heb je langere of kortere bouten nodig. Tevens kan de vorm van de onderkant van de kop verschillen. Je hebt dus altijd nieuwe bouten nodig.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

goodje schreef:Volgens mij zijn de wielbouten van stalenvelgen korter als die van aluminium velgen.
Nope... Dan heb je het over bouten van verschillende automerken. :wink:
Da Freeze schreef:Het kan ook te maken hebben met corrosiewerking van aluminium op stalen bouten. Vandaar het verschil in bouten.
Nope... Goede wielbouten roesten niet (de bouten van stalen velgen wel maar die gebruik je dus niet voor LM :dozey: )
Captain Chaos schreef:Dus toch 12 nieuwe wielbouten kopen .....
Yep... :thumbsup:
Azur91 schreef:Door de diepte van het gat heb je langere of kortere bouten nodig. Tevens kan de vorm van de onderkant van de kop verschillen. Je hebt dus altijd nieuwe bouten nodig.
Nope... Althans, normaal gesproken niet. Vorm kan inderdaad verschillen, dat klopt wel. Je hebt konische en bolkonische wielbouten en/of moeren.

Belangrijkste verschil tussen bouten voor LM velgen en stalen velgen is dat de bouten voor LM niet uit één stuk bestaan maar dat daar een ring op zit. Die beschermt het metaal van de velg (wat gewoon een stuk zachter is) tegen het te vast draaien en daarbij beschadigen van het boutgat. Je kan de bouten voor LM velgen wel gebruiken voor staal maar dan trek je groeven in de ring, beschadiging, waardoor ze daarna niet meer geschikt zijn voor LM.

In enkele gevallen zijn er ook bouten voor LM zónder de ring maar die zijn dan weer herkenbaar aan een merkteken (ringvorm) in de zeskante kop.

Alle info staat overigens op dit forum: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 86&t=14955
Weliswaar bij de Clio 2 maar gaat ook op voor de Clio 3 :sneaky:
Azur91
forum starter
Contacteer:

Bericht door Azur91 »

Mijn vriendin had een lekke band met haar Prius (jaja, blabla, heerlijke auto). LM velgen eronder en een stalen reservewiel en die bouten paste mooi niet hoor!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

In dat geval behoren er bij het reserve wiel bouten meegeleverd te zijn waarmee het reserve wiel gemonteerd wordt.
Dat is ook altijd het geval wanneer de bouten dezelfde lengte hebben maar de auto is geleverd met LM velgen en een stalen reservewiel.

De standaard velgen van Renault hebben tot nu toe nog altijd dezelfde lengte bij staal en LM. Je moet ook opletten dat je bouten van de juiste lengte bijkoopt. Te kort en je velg zit niet goed vast, te lang en je kan remschijven of remtrommels vernielen.
Captain Chaos
beginner
Contacteer:

foutje...

(deze post kan verwijderd worden... )
Laatst gewijzigd door Captain Chaos op 08 aug 2014 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Captain Chaos
beginner
Contacteer:

Ik heb verschillende (merken en typen) auto's gereden.. Met lichtmetaal en zonder. Ook met zomer lichtmetaal en winterstaal maar eigenlijk nog nooit andere bouten gebruikt. :huh:

Overigens wel altijd netjes een momentsleutel gebruikt :-)

Goed dat ik het weet.

Bedankt ! :thumbsup:

Grt

goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

goodje schreef:Volgens mij zijn de wielbouten van stalenvelgen korter als die van aluminium velgen.
Wist dat er verschil in zat maar niet precies wat, kon alleen maar mijn winter versie bekijken en dacht echt dat ze langer waren omdat het aluminium dikker is als het staal bij de bout. Whahahaha
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Da Freeze
forum starter
Contacteer:

Bericht door Da Freeze »

Arjan schreef:
Da Freeze schreef:Het kan ook te maken hebben met corrosiewerking van aluminium op stalen bouten. Vandaar het verschil in bouten.
Nope... Goede wielbouten roesten niet (de bouten van stalen velgen wel maar die gebruik je dus niet voor LM :dozey: )
Arjan, het gaat niet om de corrosie veroorzaakt door zuurstof (roest), maar om galvanische corrosie. Dus het vergaan van een metaal door contact met een minder edel metaal. Zou je aluminium velgen met stalen bouten vastdraaien, dan corrodeert het aluminium rondom de bout en wordt het gat steeds groter tot de velg van de bout afvalt :)

Dit effect zie je nog wel eens bij aluminium pannen, deze zitten vaak aan de steel gemonteerd met een stalen boutje. Op een dag staat de pan nog op het vuur en heb je de steel in je handen. :lol:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Ow, dat bedoel je :smile:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Exterieur (vraag & antwoord)”