wel of geen cup-chassis

Wielen, banden, remmen, veren en schroefsets, kortom alles over wegligging
Plaats reactie
Roffel

wel of geen cup-chassis

Bericht door Roffel »

hoi beste mensen,
ik ben sedert een 2-tal weken aan het rondkijken om een clio rs te kopen. Ik zie er te koop staan mét en zonder cup-chassis. Is er iemand die het juiste verschil tussen de 2 kan uitleggen ? Zijn dit enkel kortere veren of is het chassis van de wagen grondig verschillend ?
Kan je een 'gewone' (nu ja gewone ;-) rs later nog aanpassen zodat hij als één met cup-chassis rijdt of is dat onmogelijk ? Misschien zijn er nog andere verschillen buiten de veren ?
Bedankt alvast voor jullie reacties

bart - rs rijder in wording :-)
Roffel

Re: wel of geen cup-chassis

Bericht door Roffel »

en hoe kan je controleren of een clio rs een cup chassis heeft of niet ? staat dat ergens op de papieren van de wagen of zo ? of kan je dat meten ?
zinitzio

Bericht door zinitzio »

Ik rijd een RS met cup chassis. Verschil: Zwarte velgen 18", rode remklauwen en iets verlaagd met stugge vering. Heb je geen cup chassis dan heb je ook geen rode remklauwen. Wil je geen cup chassis maar wel 18" velgen dan is de meerprijs €495,-. Je krijgt dan zilverkleurige velgen. In principe betaal je dan €500,- voor de verlaging met veren en de rode remklauwen. Ik zou het zeker doen als je budget het aankan. Ga je voor een gebruikte RS dan raad ik ook het R-Link systeem aan in plaats van het standaard systeem.

Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Alleen ging de vraag niet over een Clio 4 maar over de Clio 3... ;)
zinitzio

Bericht door zinitzio »

Dat zag ik nergens staan. Maar dat maakt niet uit. Zo wordt iedereen wijzer. :-)
Contacteer:

Bericht door Age »

@zinitzio, Misschien omdat hij onder Clio 3 staat... lijkt me duidelijk toch?

Maar volgens mij is een cup chassis toch stugger en een paar mm lager als ik het goed heb.....
Groet, Age
zinitzio

Bericht door zinitzio »

In de titel zag ik het niet daarom reageerde ik. Later wel bovenaan. Je merkt echt wel dat de schokbrekers minder inveren. Ik vind het niet overdreven. Het hoort wel bij een sportieve auto.
Roffel

Bericht door Roffel »

zouden het dan enkel de veren zijn die korter en stugger zijn ? Of ook chassis onderdelen of delen van de ophanging/stuurinrichting die anders zijn.... de clio 3 cup is in ieder geval een goede 30 kg lichter
Roy.Ginkel
beginner
Contacteer:

Bericht door Roy.Ginkel »

Nee het zijn niet alleen de veren die anders zijn, de hele wielophanging voor is anders. De veerpoot draait niet wat deze bij een gewoon onderstel wel doet als je stuurt,
bij een cup onderstel draait een deel van het fusee als je stuurt.
Ook heeft dit onderstel 3 (fusee) kogels per kant om het zo maar even te noemen 2 waar het fusee mee kan bewegen/scharnieren als je stuurt en 1 van de onderste draagarm.
Contacteer:

Bericht door Age »

Weet je dat zeker? Volgens mij heeft de "gewone" RS dat ook namelijk.
Groet, Age
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Age schreef:Weet je dat zeker? Volgens mij heeft de "gewone" RS dat ook namelijk.
Klopt wat je zegt Age, hebben beiden deze ophanging:
Afbeelding
derbimarcel
forum starter
Contacteer:

Bericht door derbimarcel »

verschil tussen cup en gewoon RS

alleen andere schokdempers en iets lagere en zwaardere veren.

is evt later om te bouwen maar zou altijd voor cup gaan, zo veel betere wegligging alleen wel vrij hard.
martll
forum member
Contacteer:

Bericht door martll »

Ik zou bij de ph1 nooit voor cup gaan. Veel te kaal uitgevoerd. Geen cruise control, ongespoten strips etc.
derbimarcel
forum starter
Contacteer:

Bericht door derbimarcel »

martll schreef:Ik zou bij de ph1 nooit voor cup gaan. Veel te kaal uitgevoerd. Geen cruise control, ongespoten strips etc.
Te kaal uitgevoerd? alle opties waren gewoon mogelijk op een cup dus valt weinig over te zeggen.

Enigste wat een cup altijd heeft zijn ongespoten strips/spiegels en geen elektrische buitenspiegels.
(wat bij wit en groen gewoon veel beter staat imo)
rupke72
forum starter
Contacteer:

Bericht door rupke72 »

Hoe controleer je nu als koper of je echt te maken hebt met een cup uitvoering? Ik had begrepen dat de cup lichter is maar als ik verschillende kentekens van de Clio 3.2 RS invoer bij de RDW geven die allemaal 1179 kilo aan.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Onderstel/wegligging (vraag & antwoord)”