elektronica interieur

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Chiel
beginner
Contacteer:

elektronica interieur

Bericht door Chiel »

Beste forumleden,

Ik rij een Clio II phase 2 RS uit 2002. De vorige eigenaar heeft professorisch een parrot ingebouwd. De microfoon werkte niet lekker dus radio eruit gehaald, bekerhouder eruit, microfoonstekker teruggeduwd in de blue box (zat niet goed) en de boel werkt weer. Bij het wegwerken (weinig ruimte) van de bekabeling is er iets vreemds gebeurd, ik weet niet wat maar ik heb de volgende defecten:
- schermpje radio/klokje/buitentemperatuur werkt niet meer
- climate control, schermpje licht wel op maar geeft geen cijfers weer, ik niets instellen
- lampje dat er portieren openstaan blijft branden
- leeslampje werkt niet
- electrische spiegels werken niet meer

Opvallend genoeg werkt de sigarettenaansteker wel, volgens mij zou die gezamelijk op een zekering met bovenstaande moeten zitten. Ik heb de zekeringen gechecked, daar is niets vreemds aan te zien, andere zekeringen geeft geen verschil.

Net weer alles opengehaald en zie ik een blauw los draadje dat van achter de stuurkolom komt, loshangen, is dit de boosdoener?

Het gaat om dit draadje:
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd of hier iemand is die mij kan helpen.

groeten Chiel
Laatst gewijzigd door Chiel op 23 jun 2014 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: elektronica interieur

Bericht door Arjan »

Welkom Chiel :thumbsup:

Kan je een foto van de blauwe draad posten?

Er komt namelijk ook een blauwe draad van de radio zelf die voor aansturing van een antenne e.d. is.

Mogelijk heb je bij het terugplaatsen een andere stekker losgetrokken.
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Welkom, het moet eigenlijk wel iets in de trend zijn dat je iets anders heb losgetrokken of kabel breuk.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Chiel
beginner
Contacteer:

Bericht door Chiel »

Bedankt voor de reacties en het welkom

Het blauwe loshangende kabeltje dat onder de stuurkolom vandaan komt is vrij dun, er zit een stekkertje op (mannetje) maar ik zie geen loshangend vrouwtje. Het stekkertje is waarschijnlijk één van de knutselpraktijken van de vorige eigenaar. Ik heb net alles weer op z'n plaats zitten, ik zal morgen even een foto plaatsen dan is het misschien makkelijker na te gaan waar het voor dient.

Ik ben geneigd om over anderhalve week de auto bij de dealer (VKV Alexander) neer te 'knallen', dit soort uitzoekdingen zijn vaak prijzig. Heeft iemand een beter adres dan de dealer in de omgeving van Rotterdam?
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

over het algemeen is het zoeken in verbanden (geen wet, maar doe ik meestal). Als je iets ingebouwd hebt
en daarna functioneerd het niet meer is er iets niet juist (tot zover de open deur :grin: )
Trek er gewoon wat tijd vooruit, desnoods met een spiegeltje en lampje en kijken of je een afgetrokken draad o.i.d. ziet.
Zoals je zelf aangeeft kan het bij een garage een prijzig geheel worden...
Begin desnoods met ALLE zekeringen en zo stap voor stap alles uitsluiten.
Chiel
beginner
Contacteer:

Bericht door Chiel »

Probleem is opgelost, ik had al de meest voor de hand liggende zekeringen nagekeken. De omschrijvingen van de zekeringen in het instructieboekje zijn vrij sumier. De omschrijvingen in dialogys is een stuk beter en daardoor kon ik zo de zekering eruit pikken die de boosdoener was. Gelukkig werkt alles weer.

Vraag die blijft staan, weet iemand waar het loshangende blauwe draadje voor dient?
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

mooi zo!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Hmm. aan de foto te zien gok ik er op dat wanneer je de draad gaat volgen dat deze nergens in een kabelbundel van de auto uitkomt maar ergens onder je dash net zo abrupt ook weer eindigt óf het is een aftakking is van een "+ na contact". Dan zou het wel de veroorzaker kunnen zijn van de storing die je had.
Chiel
beginner
Contacteer:

Bericht door Chiel »

ik ga er een stukje tape omheen draaien zodat het in ieder geval geen contact meer kan maken met iets anders. Dankjewel!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”