Elektrische ramen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Eric92
forum member
Contacteer:

Elektrische ramen

Bericht door Eric92 »

Hoi,

Nu het lekkere weer er meer aan zit te komen en ik geen airco heb vind ik het fijn met de raampjes open te rijden. Deze moet ik echter aanzwengelen. Dit vind ik eigenlijk maar vervelend en heb ze dus liever elektrisch. Nu is mijn vraag, is mijn auto hierop voorbereid of niet?
Ik heb het deurpaneel eraf gehad en daar lagen geen kabels. Enkel 1 voor de speakers en 1 die naar het slot ging.
Toen binnenin de auto gekeken, in het boekje staat de zekering voor de ramen aangegeven. Hier zijn er echter 2 van te vinden in de zekeringkast. 1 is leeg en 1 zit een zekering van 30A in. Hier komt dan ook 1 draadje uit (blauw/paars geloof ik).
Kijk ik naar de stekker die naar de deur toegaat, dan zitten daar een heleboel draden aan. Waar die vandaan komen weet ik niet.

Ik heb dus maar een foto genomen van de stekker in het dashboard, en van de stekker uit de deur.

Dashboard richting deur:

Afbeelding
Afbeelding

Deur richting auto:
Afbeelding

De stekker in de auto heeft een boel pinnetjes maar wat dat zegt weet ik niet. De stekker van de deur heeft er veel minder.

Dus mijn vraag: wie weet of de auto is voorbereid op elektrische ramen?
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Eric92
forum member
Contacteer:

Re: Elektrische ramen

Bericht door Eric92 »

Vanmiddag op de sloop in een Clio gekeken met elektrische ramen en handbediende spiegels.
Daar zag de stekker richting de deur er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Hier is elke pin in gebruik lijkt het. Komt er dus op neer dat de auto niet is voorbereid? :(
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Iemand enig idee?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Wat er wel en niet bij jou in de kabelbundel zit....

Over die stekker gaat:
Elektrische Raambediening (links en rechts, bij 5 deurs ook nog achter met een kindervergrendeling)
Centrale portier vergrendeling
Elektrische bediening spiegels links en rechts
Verwarming spiegels
Speakers in de voordeuren
Verlichting (Initiale)
Temperatuursensor bij het rechterportier

Als je dan gaat tellen dat er meestal 3 contacten per onderdeel zitten (voor de spiegelverstelling volgens mij zelfs 5 - massa, omhoog, omlaag, naar links, naar rechts)...
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Oke, is er dan nog achter te komen welke pin wat aanstuurt?
De slopers hadden ook allemaal een kabeltje lopen ter hoogte van het vergrendelknopje in de deur met aan het uiteinde een soort metalen cilindertje. Ik denk dat dat voor de waarschuwing van openstaande deur is? Ik heb die kabel namelijk niet.
En als je ongeveer 3 pinnetjes moet tellen per onderdeel dan klopt dat toch niet helemaal? De stekker die van mijn deur komt zitten 4 pinnetjes in (toch?). Ik heb enkel centrale vergrendeling en de speakers, dan zou je op 2 pinnetjes uitkomen per onderdeel.

Is er niet een simpele manier om te testen of de auto voorbereid is of niet?
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ik ga het hele mechanisme, dus motor en kabelboom in de deur, uit een sloper halen en simpelweg de stekker die daaraan vastzit op mijn auto klikken. Dan schakelaartje erop en kijken of het werkt.

Nu liep ik echter tegen het volgende aan.

Dit is de binnenkant van een deur met elektrische ramen.
Afbeelding

En deze van een deur met mechanische ramen.
Afbeelding

Hoe kan ik dit oplossen? Gewoon nieuwe gaten boren op de plekken waar voor elektrische bediening?
Gaat dus om de bevestigingspunten B en C.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Volgens mij is het plaatwerk hetzelfde en hoef je niet te boren. De onderste 2 van B zijn de bovenste van C.

Of kijk ik verkeerd...
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Hmm zou kunnen. Nou ja, op zich een zorg voor later. Eerst maar eens kijken of ik de boel überhaupt werkend krijg.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Even omhoog.
Ik denk dat ik donderdag of vrijdag even naar de sloop ga om daar een mechanisme en kabelboom te testen. Maar wat heb ik precies allemaal nodig?
- De motor
- Het raammechaniek
- Kabelboom in de deur
- Schakelaar

En verder nog iets? Een zekering? Een relais? Mocht de auto toch enigszins voorbereid zijn hierop, wat zal er dan al in de auto zitten?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

ja, goeie. Check even of je een UCH hebt of dat je nog gewone relais hebt. De UCH is een platte zwrte doos van ongeveer 12 cm breed, 18 cm lang en 3 á 4 cm hoog. Die zit onder de zekeringkast links in het dashboard. Heb je een UCH dan moet je weten of die geschikt is voor elektrische ramen:

Afbeelding

Dat zwarte ding tegen de middenconsole...
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ik heb nog geen UCH. Nog gewoon de oude relais.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Verder iemand enig idee? Wil morgen of overmorgen graag de boel controleren dus wil graag zeker weten dat ik alle benodigdheden heb voor ik misschien te snel de conclusie trek dat hij niet voorbereid is.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Nou vanmiddag even bij de sloop langs geweest. Daar was net een Clio binnen gekomen met elektrische ramen. Dit heb ik uitgebouwd (wat een enorm gekut zeg om dat klemmetje die het raam vasthoudt eraf te krijgen) samen met de kabelboom.
Daarna eens gekeken bij mijn auto en de sloper en daar zag ik dat de sloper een relais heeft waar ik geen heb. Dus die er ook maar ingedrukt. Schakelaartje op de stekker, kabelboom op mijn auto en testen maar..
Niks..
Nu was het een tegenvaller dat de stekker van de motor er niet meer op zat en het 1 en ander met kabelschoentjes vastzat. Dus de 2 draadjes omgewisseld (was vergeten hoe ze erop zaten) en nog eens testen. Weer niks. Toen de schakelaar goed op de stekker gedrukt en ik hoorde ineens een geluid. Dus ik kijk naaf het mechanisme en druk nog eens stevig op de schakelaar en ja hoor hij doet het.

Nu was dit motortje of de kabelboom niet meer helemaal fris omdat hij erg haperde maar dit project gaat dus door. Gelukkig hebben ze hier genoeg Clio's staan met elektrische ramen.
Alleen moet ik denk ik ook het hele deurpaneel ook vervangen geloof ik omdat de houder van de schakelaars daarop vastgelijmt zit en je dat dus nooit goed vast gaat krijgen als je dat zelf gaat lijmen. Daarnaast is de doorvoering in de speaker voor de stekkers van de ramen bij mij dicht.

To be continued..
Marcel.S

Bericht door Marcel.S »

ik zou gewoon 2 deuren kopen , alles over zetten en alles uit jouw Clio weer terug er in, en dan op Mp te koop zetten .
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Waarom? Is alleen maar lastiger om mee te nemen en weer kwijt te raken. Denk dat het simpeler is gewoon losse motoren en kabelbomen te kopen. Als het ik zelf nog uit een sloper moet halen vind im het ook niet zo erg. Krijg ik tenminste goed onder de knie hoe ik het er ook weer in moet zetten.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Praktijkmannetje ;)

Goed bezig :thumbsup:
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Zit er nog verschil in de motor aan de bestuurderskant? Heb je bijvoorbeeld varianten met en zonder comfortfunctie? Of hebben ze allemaal dat 1x aantikken is helemaal omhoog of omlaag?
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Inmiddels heb ik via het forum een mechanisme voor de bijrijdeskant en kabelbomen gehaald.
Het vreemde is echter, dat het mechanisme niet reageert op de schakelaar. De verlichting werkt van de schakelaar wel.
Kan het komen dat de kabelboom van een Clio komt met alle elektrische toebehoren? Op de sloop lukte het wel aan de bestuurderskant. Die Clio had ook alleen elektrische ramen en verder niet.
Of is er nog een apart relais voor de bijrijderskant? Ik snap er even helemaal niks meer van..

Misschien helpvol, een foto van de kabels die naar mij bijrijdersdeur lopen:
Afbeelding

Foto van de kabels die uit de stekker van de kabelboom komen:
Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Hmm, enige wat ik er van weet is dat de raambediening massa gestuurd is. Lastig meten dus. Wat gebeurd er wanneer je losse draden, rechtstreeks de schakelaar op motor aangesloten, gebruikt.

Volgens mij ben je de pionier hiermee.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Hoe moet ik dat precies doen?
Motor is overigens wel van te voren getest op werking.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Het is gelukkig opgelost. Achteraf was het natuurlijk weer stukken simpeler dan gedacht.
Men neme 2 kabelbomen, bestuurders en bijrijderskant.
Men sluit beide kabelbomen aan.
Men drukt de stekker in de motor van het mechanisme.
Men sluit de schakelaar aan.
Met drukt op de schakelaar.
Men heeft succes.

Beide kabelbomen moeten gewoon aangesloten zijn om de bijrijderskant te laten werken :thumbsup:
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Op zich logies omdat het een doorschakeling is en je beide zijden kunt bedienen..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Tja ben nogal een leek met elektronica dus was er niet zo opgekomen. Ik dacht dat het misschien aan de schakelaar o.i.d. lag dus probeerde ik het maar vanaf de bestuurderskant.
MarijnRS
forum starter
Contacteer:

Bericht door MarijnRS »

Leuk man dat je het werkend hebt gekregen, top :thumbsup:
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Maar wat me wel opvalt is dat het dingetje op het mechanisme maar een centimeter of 3 beweegt. Hij zou toch gewoon op en neer over de hele rail moeten gaan?

Edit: ook alweer opgelost. Dat dingetje wat moet schuiven zat blijkbaar over een ander stukje plastic heen waar hij onder hoort te gaan. Na 600 keer op en neer gaan schoot ie los en gaat ie mooi weer de hele rail af. Ook gelijk maar even al het zand van de rail afgehaald.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”