CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
Als ik in de overzichten kijk naar de technische gegevens van de Clio 4 dCi 90 (handgeschakeld) dan zie ik in de Nederlandse overzichten staan dat deze Clio 83 g/km CO2 uitstoot. Ik heb onlangs in Belgie een Clio 4 dCi 90 besteld en volgens mijn Renault verdeler heeft deze een CO2 uitstoot van 90 g/km. Ik neem niet aan dat dit andere motoren zijn, maar waardoor wordt dan wel dit verschil verklaard? Voorlopig kan ik deze auto met een Belgisch kenteken rijden, maar stel dat ik deze auto op korte termijn zou willen/moeten invoeren welke CO2 uitstoot is dan bepalend voor de BPM berekening?
Re: CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
Hmm apart. Ik denk dat de Nederlandse 83 g/km dan aangehouden wordt, daar importeer je de auto's immers naar toe. De dCi 90 zonder Energy heeft zelfs 95 g/km.
Re: CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
In België heb je de Energy dCi 90 en de Energy dCi 90e. En nog twee diesel motoren. 4 keuzes waar er in Nederland maar twee geleverd worden.
De Energy dCi 90 heeft een co2 uitstoot van 90 gr/km
De Energy dCi 90e heeft een co2 uitstoot van 83 gr/km, maar kost wel € 250,- meer.
In Nederland wordt de Energy dCi 90 S&S ECO2 gebruikt wat dus dezelfde is als de Belgische Energy dCi 90e.
Ga je dus een Clio met Energy dCi 90 blok naar Nederland halen blijf je de co2 uitstoot van 90 gr/km houden.
De Energy dCi 90 heeft een co2 uitstoot van 90 gr/km
De Energy dCi 90e heeft een co2 uitstoot van 83 gr/km, maar kost wel € 250,- meer.
In Nederland wordt de Energy dCi 90 S&S ECO2 gebruikt wat dus dezelfde is als de Belgische Energy dCi 90e.
Ga je dus een Clio met Energy dCi 90 blok naar Nederland halen blijf je de co2 uitstoot van 90 gr/km houden.
Re: CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
En waar dat verschil in zit? Standaard geen reservewiel in NL, geen 17" velgen mogelijk, en zo zijn er nog wat concessies gedaan om aan de norm te komen.
Re: CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
En de Energy dCi 90 en de Energy dCi 90e zijn ook verschillende motoren. 
Waarschijnlijk omdat Nederland het braafste jongetje van de klas wil zijn als het gaat om milieu eisen die door "Brussel" (
) worden opgesteld. 

Waarschijnlijk omdat Nederland het braafste jongetje van de klas wil zijn als het gaat om milieu eisen die door "Brussel" (



Re: CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
Ik heb ook iemand horen zeggen dat er verschillende manieren van berekenen worden gebruikt en dat er echt maar 1 motor is. CEE 93/116 in Nederland en in Belgie de NEDC Cyclus. Als dat zo is dan zou de CEE 93/116 een andere waarde kunnen opleveren dan de NEDC Cyclus. Maar wat wordt er dan gehanteerd bij de BPM aangifte bij invoeren van de auto?
Re: CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
Zojuist enige duidelijke informatie ontvangen van een Nederlandse Renault dealer:
Voor geheel Europa word op de zelfde manier de Co2 van een auto bepaald, enkel heeft niet ieder land de zelfde specificatie motor.
Van de Renault Clio 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy bestaan in het totaal drie verschillende varianten.
Te weten:
· De 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy zonder Eco programma, deze stoot 93 gram Co2 per kilometer uit. Deze motor komt zo ver ik weet enkel voor in Spanje.
· De 1.5 dCi 90 Start & StopEnergy Eco met 90 gram Co2 dit is de motor zoals door Renault ontwikkeld voor geheel Europa, dit is ook de motor die u heeft.
· De 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy Eco2 dit is een motor met slechts 83 gram CO2 uitstoot, technisch kent deze auto een aantal beperkingen zo heeft deze een ander motor management (is software matig begrenst op enkele snelheden/toerentallen) enkele aerodynamische aanpassingen bv een andere bodemplaat waardoor een reservewiel niet meer mogelijk is en een kunststof achterklep. Deze motor configuratie is enkel gemaakt voor de Nederlandse en zakelijke Franse markt.
Voor geheel Europa word op de zelfde manier de Co2 van een auto bepaald, enkel heeft niet ieder land de zelfde specificatie motor.
Van de Renault Clio 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy bestaan in het totaal drie verschillende varianten.
Te weten:
· De 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy zonder Eco programma, deze stoot 93 gram Co2 per kilometer uit. Deze motor komt zo ver ik weet enkel voor in Spanje.
· De 1.5 dCi 90 Start & StopEnergy Eco met 90 gram Co2 dit is de motor zoals door Renault ontwikkeld voor geheel Europa, dit is ook de motor die u heeft.
· De 1.5 dCi 90 Start & Stop Energy Eco2 dit is een motor met slechts 83 gram CO2 uitstoot, technisch kent deze auto een aantal beperkingen zo heeft deze een ander motor management (is software matig begrenst op enkele snelheden/toerentallen) enkele aerodynamische aanpassingen bv een andere bodemplaat waardoor een reservewiel niet meer mogelijk is en een kunststof achterklep. Deze motor configuratie is enkel gemaakt voor de Nederlandse en zakelijke Franse markt.
Re: CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
In principe dus hetzelfde blok maar de software maakt het verschil.
Re: CO2 uitstoot Clio 4 Energy dCi 90
Inderdaad, zelfde blok, andere software. Kan je volgens mij ook gelijk goed inschatten wat een eventuele tuning doet met een voor de Nederlandse markt bestemde Clio en wat dat eventueel betekent voor de BPM. Een Clio voor de Nederlandse markt kent een BPM van 995, die voor de Europese markt zou in Nederland een BPM hebben van ongeveer het dubbele.