Renault clio 1.6 2001 stottert stationair en slaat af

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Jeck

Renault clio 1.6 2001 stottert stationair en slaat af

Bericht door Jeck »

Beste mensen,

Ik ben de trotse eigenaar van een stukje Franse techniek, de Renault Clio 1.6 uit 2001. De kilometerstand is nu net iets over de 150.000
Sinds een aantal weken stottert de motor iets bij stationair toerental, bij warme motor. Nou heb ik uiteraard online gekeken wat dit zou kunnen zijn, en ik kom toch regelmatig bij het gasklephuis uit, of de stappenmotor ( Nulregelklep ) Het gasklephuis heb ik inmiddels al ge ( de ) monteert en schoongemaakt, dit mocht helaas niet baten. Nou lees ik ook veel dat deze opnieuw moet ingeleerd worden??? Is iemand hiermee bekend?? Verder zie ik dat de nulregelklep dus nog wel eens voor ellende kan zorgen, Echeter komt dit meer bij de 1.6 Megane voor. Ik kan deze klep ook niet vinden op de clio. Kan iemand mij hiermee helpen?? Mocht dit verder niet het probleem zijn, wat adviseren jullie dan?

Vriendelijke groet,

Jeck :joker:
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Renault clio 1.6 2001 stottert stationair en slaat af

Bericht door Arjan »

Hoi Jeck, welkom :thumbsup:

Inleren gebeurd door er mee te rijden. Duurt soms wel tot 500 km. Je schrijft niet over een storing, maar heb je al een keer laten uitlezen?
Verder, heb je al gekeken naar de injectoren? Ook die kunnen vervuild zijn geraakt. Andere opties: BDP sensor, lekkende vacuüm slang of vuil in je inlaattraject door de carterontluchting.
Jeck

Bericht door Jeck »

Hallo Arjan,

Bedankt voor de snelle reactie! Ik heb de foutcodes nog niet uitgelezen, dat ga ik volgende week doen. De ene keer gaat het motorstoringslampje wel branden, de andere keer niet dus ik denk dat er wel wat foutcodes bij moeten zitten. Er staat mij iets bij dat je zelf ook de foutcodes kan uitlezen via het display, is iemand hiermee bekend?? Verder wat de storing betreft, het komt alleen voor als de motor warm is. Je ziet het toerental dan steeds verder zakken naar beneden tot ongeveer 500 rpm. Dan slaat de motor af, of hij geeft zelf weer gas tot ongeveer 1200 rpm. En zo schommelt het zo nu en dan verder. Mijn vraag is, hoe nu verder met een diagnose stellen???
Bedankt alvast!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Het motorstoringslampje, bedoel je daarmee het oranje motorblokje? Dat is het lampje "Luchtverontreiniging" en betekend dat je Lambda verkeerde waarden meet. Kan meerdere oorzaken hebben, met uitlezen kom je dan vaak niet achter de storing omdat dat lampje tijdens het uitlezen moet branden om aan te geven dat er ook op dat moment een storing is. Zijn je bougies nog wel zuiver? En kijk even naar de nokkenassensor. Ik heb het gehad dat de motor afsloeg wanneer je het gas losliet en toen was die kapot.
Jeck

Bericht door Jeck »

Vandaag de bougies nagekeken. Ik zag er niet veel bijzonders aan. Behalve dan dat eentje een beetje rot was aan de buitenkant ( heeft denk ik water omheen gestaan ) ik heb geprobeerd de penbobines door te meten, maar daar werdt ik niet veel wijzer van. Ik wil proberen volgende week een scoop eraan te hangen om te kijken of alle bobines nog hetzelfde werken. Verder kan ik hier weinig aan controleren toch?? De
Bougies heb ik vanmiddag vervangen, en daarna geen last meer gehad. Maar goed ik heb het idee dat het probleem zich alleen voordoet op een warme dag, dus ik moet het even afwachten. Dinsdag laat ik uhm uitlezen, ik hoop dan meer info te hebben.
Arjan, heb jij er wel eens van gehoord dat je de clio zelf kunt uitlezen via het display??? Het is me wel eens gelukt, maar ik heb geen idee meer welke handeling dat was...

Bedankt alvast!
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Er is wel een zelfdiagnose test maar daar kan je geen foutmeldingen mee opsporen:
https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 103&t=6766
Jeck

Bericht door Jeck »

beste,

Afgelopen Dinsdag de Clio laten uitlezen. er kwamen 3 foutcodes uit, die naar mijn inzien weinig met het probleem te maken hebben. Wellicht kunnen jullie mij hiermee verder helpen?
1.) Cruise control schakelaaar, maar ik heb geen cruise control dus dit vind ik erg vreemd maar heeft naar mijn inzien niks met het probleem te maken.
2.) Snelheidszender. geen idee hoe dit kan, want ik heb hier geen problemen mee. En volgens mij heeft dit niets met het probleem te maken.
3.) Rempedaalschakelaar. Kan iemand mij vertellen of dit zodanig van invloed is op het motormanagement dat de motor hiervan gaat stotteren en zelfs afslaat??

De foutcodes zijn nu gewist, en ik ga terug op het moment dat het probleem zich weer voordoet zodat ik kan kijken welke terug is.

bedankt alvast!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”