regen- en lichtsensor

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Schaapje82

regen- en lichtsensor

Bericht door Schaapje82 »

Goedemorgen allen,

Wij hebben afgelopen weekend een Clio 3 aangeschaft (2006). Volgens de verkoper heeft de auto regen- en lichtsensoren. Wij hebben hier weinig van gemerkt tijdens de proefrit en het is ook geen dealbreker, dus whatever. Maar we zijn nu achteraf wel benieuwd of het nu zo is of niet. We kunnen het nog niet zelf uittesten omdat de auto nog op kenteken moet worden gezet en we hem dus pas over een dag of wat kunnen ophalen. We hebben wel wat foto's waar de pookjes van verlichting en ruitenwisser enigszins op staan. Kunnen we daar aan zien of hij wel of geen sensoren heeft of zien die er altijd hetzelfde uit? (In de handleiding zie ik wel een knopje op het linkerpookje waar je dan op moet drukken om het aan/uit te zetten, maar misschien zit dat er wel standaard?)
Het is gewoon om onze nieuwsgierigheid te bevredigen. Over een week of 2 kunnen we het zelf uitvogelen. ;)
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: regen- en lichtsensor

Bericht door sj0ertum »

De sensor zit altijd ten hoogte van de binnenspiegel op de ruit. Van buitenaf kun je dat wel zien :wink: Als de verkoper zegt dat de auto het heeft, dan kan hij het wellicht even laten zien.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Schaapje82

sj0ertum schreef:De sensor zit altijd ten hoogte van de binnenspiegel op de ruit. Van buitenaf kun je dat wel zien :wink: Als de verkoper zegt dat de auto het heeft, dan kan hij het wellicht even laten zien.
Bedankt. Ik ga de foto van de voorkant even bestuderen kijken of het daarop te zien is.
Ja, we hebben er niet aan gedacht om het even te vragen daar en het is bijna 1,5 uur rijden, dus we gaan ook niet even heen en weer nu om te kijken. ;)
Tomasvs
Sponsor/aanbieder
Contacteer:

Bericht door Tomasvs »

Het knopje aan de zijkant van de knipperlicht hendel (geen idee hoe het officieel heet) met daarop de tekst "auto" of iets in die richting zit alleen op de versies met een lichtsensor. Dit geldt het zelfde voor de hendel van de ruitenwissers.
Schaapje82

Tomasvs schreef:Het knopje aan de zijkant van de knipperlicht hendel (geen idee hoe het officieel heet) met daarop de tekst "auto" of iets in die richting zit alleen op de versies met een lichtsensor. Dit geldt het zelfde voor de hendel van de ruitenwissers.
Top. Volgens mij kan ik op die van de verlichting inderdaad iets onderscheiden. De ruitenwisser staat toch niet goed genoeg op de foto. Dat wordt dus gewoon afwachten. Handig hoor, die snelle reacties van jullie. :)
rdi
forum starter
Contacteer:

Bericht door rdi »

Als je dat knopje ("auto") indrukt en even ingedrukt houdt, dan komt er in het centrale display te staan of de lichtautomaat geactiveerd is of niet. Bij mijn auto zit op de ruitenwisserhendel geen knopje met daarop de tekst "auto". Volgens mij is het zo dat wanneer het geactiveerd is, de licht en de regensensor beide geactiveerd zijn.
De ruitenwisserstand moet je van stand nul (helemaal bovenin) 1 klikje naar beneden geven, dan gaat die automatisch wissen bij regenval anders blijft die gewoon uit. Met de draaiknop op die ruitenwisserhendel kan je de gevoeligheid instellen.

Heeft de auto ook clima-control of alleen airco? Want als ik mij niet vergis hebben uitvoeringen met airco deze optie niet.
Laatst gewijzigd door rdi op 12 mei 2014 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Renault Clio III ph2 dCi
Collection met pack-comfort + carminat live
Schaapje82

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik kan er weinig van maken.
Guus
forum starter
Contacteer:

Bericht door Guus »

Het lijkt alsof de autoknop inderdaad op de lichtschakelaar er zit, bij ons werkt deze voor het licht en de wissers.
Schaapje82

Hij heeft climate control.
En ik dacht ook dat ik inderdaad iets zie op het puntje van de hendel. We gaan het zien. Ik vind het op zich wel fijn dat de verkoper dan dus niet gelogen zal hebben daarover. Soms lees je toch van die rare verhalen. Maar deze man kwam oke over, dus ik heb wel vertrouwen in hem.

Goed om te weten dat het 'auto'-knopje voor beide functies werkt. Anders had ik me een ongeluk gezocht naar hoe de andere functie aan moest, denk ik. Mijn man had 'vroeger' een Williams, maar ik denk dat er sindsdien toch al weer aardig wat veranderd is, dus hij weet ook niet alles. ;)
tvrman
beginner
Contacteer:

Bericht door tvrman »

Aan de foto te zien zit de unit bij de binnenspiegel die alleen bij modellen met regensensor is.
En de tekst auto zit op je richtingaanwijzer. Dus het zou er op moeten zitten.
Heb het zelf ook beide, lekker makkelijk.

Veel rijplezier met jullie Clio!
:driving:
** Clio TCe 125 / 20th Ann. (2010) **
Schaapje82

Nou, heb inmiddels de auto in huis (of voor de deur eigenlijk) en er staat helaas toch geen auto op de schakelaar. Zijn er nog modellen gemaakt zonder die tekst voor zover iemand weet?
Ik kan er ook op drukken wat ik wil, krijg geen melding dat het is in- of uitgeschakeld. Ik zie ook geen grijs vlekje bij de binnenspiegel zoals op een foto ergens hierboven, dus de regensensor kan ik denk sowieso vergeten. Is regen en licht 1 sensor? Dan gaan we maar 's wat geld terugvragen denk ik...
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Ik zou de verkoper er op aangesproken hebben van je verkoop mij gebakken lucht, zit er niet op wat je wel hebt verteld als verkoop praatje..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
rdi
forum starter
Contacteer:

Bericht door rdi »

Dat is wel jammer. De licht- en regensensor zit in 1 behuizing achter de binnenspiegel.
Beide worden door dezelfde knop (auto) geactiveerd die op de linker verlichtingshendel zit.
Ga er dus maar vanuit dat het er niet op zit.
Renault Clio III ph2 dCi
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

In het zwarte deel van de voorruit waar de spiegel zit zie ik op je foto geen opening zoals bij de Clio van Laantje wel zichtbaar is. Daar zit de sensor voor licht en regen achter.
Schaapje82

Mja, geen sensor dus. Er is bij de binnenspiegel inderdaad niks te zien. Heb gisteren nog even goed gecheckt bij de binnenspiegel, gebruik gemaakt van de regen en gekeken of er automatisch gewist wordt en de auto nog even in het donker gestart (en tussendoor secondenlang op het knopje drukken om te checken of het echt niks doet) maar zonder resultaat. Verkoper is inmiddels gebeld en kan zich niet voorstellen dat hij heeft geadverteerd met opties die er niet op zitten. Hij stelt voor om langs te komen, maar ja, het is 1,5 uur rijden, dus dat doe je ook niet even snel.
Nu is er ook nog een probleempje met starten waar we even naar moeten laten kijken, dus we hebben zo'n beetje afgesproken dat de rekening daarvan voor rekening van de verkoper komt, dus dat lijkt me dan een prima oplossing.
Bedankt voor jullie informatie in ieder geval! Ik vind die handleiding niet heel duidelijk over hoe het precies werkt.
Schaapje82

https://lh3.googleusercontent.com/-OBD_ ... t/Auto+-+1
https://lh4.googleusercontent.com/-ok_V ... t/Auto+-+2

Iemand een idee waar de 'dingen' op bovenstaande foto's voor zijn? Het zijn een kabeltje en een blauw puntje.

Lukt op mn telefoon even niet om de plaatjes hier te zetten, dus vandaar links.
rdi
forum starter
Contacteer:

Bericht door rdi »

Dat heeft te maken met je clima-control.
Foto 1, daar loopt het signaalkabeltje door en foto 2 (dat blauwe puntje) is de temp-sensor.
Renault Clio III ph2 dCi
Schaapje82

Thanks!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”