Om maar met de deur in huis te vallen: ik baal als een stekker

Mijn vriendin was opzoek naar een leuke tweedehands-auto, en na uren zoekwerk kwam ik terecht bij een Clio 1.2 uit 2001 met zo'n 120k op de teller. Verkoper (bedrijfje) leek betrouwbaar, nieuwe APK bij aflevering, nieuwe banden, remschijven, etc.
Auto vandaag opgehaald - we draaien de snelweg op, en: de motor slaat af. Op de vluchtstrook naar de snelweg wil de auto ook niet meer starten. Verkoper gebeld - die zei dat de tank wel leeg zou zijn - en hij is langs gereden met een jerrycan benzine. Ik vond dit toen vreemd, omdat de benzine-meter aangaf dat de tank nog voor 25% gevuld was, maar dacht: de meter zal wel fout zijn.
Hoe dan ook, met de Jerrycan bijgevuld en toen startte de auto weer zonder problemen. Vervolgens bij het eerste tankstation gestopt, en toen kon ik de tank nog maar met 18 liter vullen. Kortom: het kan nooit zo zijn dat de tank leeg was (inhoud is volgens mij 50l), en de auto sloeg dus af en startte ook niet meer toen de tank half-vol was (er moet nog zo'n 25 liter in de tank gezeten hebben: 50 liter tank - 18 liter getankt - 5 liter uit jerrycan).
Ik heb zojuist de verkoper gelijk gebeld, maar hij neemt niet op. Ik blijf dit uiteraard proberen, maar in de tussentijd: wat zou dit probleem kunnen zijn?