Motor slaat af - auto start niet - tank halfvol

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Pewima

Motor slaat af - auto start niet - tank halfvol

Bericht door Pewima »

Goedenavond,

Om maar met de deur in huis te vallen: ik baal als een stekker :furious3:.

Mijn vriendin was opzoek naar een leuke tweedehands-auto, en na uren zoekwerk kwam ik terecht bij een Clio 1.2 uit 2001 met zo'n 120k op de teller. Verkoper (bedrijfje) leek betrouwbaar, nieuwe APK bij aflevering, nieuwe banden, remschijven, etc.

Auto vandaag opgehaald - we draaien de snelweg op, en: de motor slaat af. Op de vluchtstrook naar de snelweg wil de auto ook niet meer starten. Verkoper gebeld - die zei dat de tank wel leeg zou zijn - en hij is langs gereden met een jerrycan benzine. Ik vond dit toen vreemd, omdat de benzine-meter aangaf dat de tank nog voor 25% gevuld was, maar dacht: de meter zal wel fout zijn.

Hoe dan ook, met de Jerrycan bijgevuld en toen startte de auto weer zonder problemen. Vervolgens bij het eerste tankstation gestopt, en toen kon ik de tank nog maar met 18 liter vullen. Kortom: het kan nooit zo zijn dat de tank leeg was (inhoud is volgens mij 50l), en de auto sloeg dus af en startte ook niet meer toen de tank half-vol was (er moet nog zo'n 25 liter in de tank gezeten hebben: 50 liter tank - 18 liter getankt - 5 liter uit jerrycan).

Ik heb zojuist de verkoper gelijk gebeld, maar hij neemt niet op. Ik blijf dit uiteraard proberen, maar in de tussentijd: wat zou dit probleem kunnen zijn?
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Re: Motor slaat af - auto start niet - tank halfvol

Bericht door dopestuff »

clio's hebben zoizo een 40 liter tank, met 5 reserve
Pewima

Bericht door Pewima »

Thanks. Maar dan zat er dus nog steeds 45-18-5 = meer dan 20 liter in de tank?
terb
beginner
Contacteer:

Bericht door terb »

Wanneer de auto niet start, brand het rode ronde lampje dan ook van de startonderbreking?

btw, heb nog meerdere malen 50l weten te tanken..
Pewima

Bericht door Pewima »

Hi Terb, het roode lampje knipperde op dat moment.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Tank inhouden van de verschillende bouwjaren en types kan verschillen, maar de Clio's van 2001 hebben allemaal een 50 liter tank. Van de 1.2 RN t/m de 1.9 D ;)
Nu is het sowieso vreemd dat de meter nog 1/4 aangeeft als de tank nog ongeveer 1/2 vol is. Meter is dan niet zuiver maar dat zijn er wel meer, alleen dan vaak andersom. ze geven 1/2 aan bij 1/4.

Ik ben wel benieuwd of het niet willen starten zich blijft voordoen.
Kan ook met de uitlaat, katalysator te maken hebben. Zeker wanneer het alleen met een warme motor / uitlaat gebeurd.
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Heb je enige vorm van garantie op je factuur staan?
Hoop het wel voor jou, want weet ook niet wat het probleem kan wezen kan erg veel zijn..
Laatst gewijzigd door goodje op 13 apr 2014 08:27, 1 keer totaal gewijzigd.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
terb
beginner
Contacteer:

Bericht door terb »

Ik heb zelf het gevoel dat het iets met je startonderbreker is, weet alleen niet of die ook de motor uit gooit wanneer die al draait. Mocht je een reserve sleutel hebben moet je zeker proberen of je nog het probleem hebt met de andere sleutel.
Kijk ook of alle stekkers in het UCH (linksonder je dashboard, linksboven je koppelingsbedaal) er goed in zitten. Deze regelt namelijk de startonderbreker.

Het zou ook heel wat anders kunnen zijn hoor, maar dan heb je het makkelijkste iig uitgesloten ;)
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”