Parkeersensoren voor & achter

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Dappie

Parkeersensoren voor & achter

Bericht door Dappie »

Hallo,

Ik heb een nieuwe clio en wilde graag parkeerhulp inbouwen (of het echt nodig is weet ik niet maar het inbouwen alleen is al leuk).

Via ebay vond ik een setje witte sensoren (mooi voor een meegespoten bumper) en nu ik toch bezig was heb ik ook een setje zwarte sensoren besteld om voor in te bouwen (naast de grill).

Het aftekenen van dat soort dingen (voordat je gaat boren) is een precies klusje want een verkeerd geboord gat schiet je niets mee op.
Ik heb de auto waterpas gezet (op een parkeerplaats met betonplaten), een strook plakband op de bumper geplakt.
Met behulp van een een lijn over het plakband getrokken, gaten geboord en natuurlijk het boren het plakband verwijden.

Bijna al die setjes geven het advies om de voeding te halen uit het achteruitrijlicht, maarja daar heb je niet zoveel aan als het gaat over sensoren voor :-(
Ik heb dus een timertje in elkaar gesoldeerd (conrad) en de spoel van een relais aangesloten tussen massa en het achteruitrijlicht.

De timer heeft alleen voeding als het contact aanstaat, als je de auto in zijn achteruit zet en daarna zo'n twee minuten aanblijft (in twee minuten inparkeren moet lukken toch?). Deze schakling wordt overigens geactiveerd bij het inschakelen dat heeft als voordeel dat de parkeersensoren altijd de eerste twee minuten actief zijn na het starten van de motor (zonder dat je de auto in zijn achteruit hoeft te zetten).

Dezelfde schakeling laat ik ook een camera voeden die in de kentekenplaat achter zit (het schermpje zit in de zonneklep weggewerkt.

Afbeelding

In de kasjes van de parkeersensoren zit ook een piepertje, de pieper van de sensor achter heb ik uitgebouwd, het snoer verlengt en achterin de auto tussen het plafond geplaatst zodat de piepjes ook van achter komen.

Het grootste probleem was kabels trekken van het motorcompartiment naar de cabine (immers de sensoren voor moeten ook gevoed worden). Nu had ik op het forum gelezen dat dit wel een probleem is en dat eigenlijk geadviseerd wordt om onder de auto door naar achteren te gaan maar dit leek mij niet de fijnste oplossing.

Ik ben wel een uurtje aan het zoeken geweest en zag dat er ter hoogte van het dasbordkasje ruimte leek te zijn, dus het dasbordkastje uitgebouwd, een 13 millimeter gat geboord, daar een tulle in gemonteerd en mijn doorvoer was een feit.
Afbeelding

Alles bij elkaar een leuke klus. Nu zal je je misschien afvragen waarom ik ga zitten boren en zaken in een hagelnieuwe Clio? Gewoon omdat het leuk is :-)

Wat foto's:
Achteruitrijcamera
Afbeelding

Sensoren achter
Afbeelding

Sensoren voor
Afbeelding

Display(s)
Afbeelding

Beeldschermpje (in zonneklep)
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dappie op 05 mei 2012 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.
tinuske
forum starter
Contacteer:

Re: Parkeersensoren voor & achter

Bericht door tinuske »

ziet er goed uit, mis alleen een foto van het beeldschermpje?
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
Contacteer:

Bericht door Age »

netjes gedaan!!! :thumbsup:
Groet, Age
Dappie

Bericht door Dappie »

tinuske schreef:ziet er goed uit, mis alleen een foto van het beeldschermpje?
Zet ik er nog even bij
Nachtzuster
beginner
Contacteer:

Bericht door Nachtzuster »

Ziet er goed uit, heb je een PB gestuurd ivm aansluiten van de bedrading van de kenteken camera.
.............Renault Clio Estate Tce 90 Night&Day Noir Etoile.............
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Ziet er strak uit, wel ouder draadje maar wel leuk.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”