Benzine verbruik TCe 90

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Marcoo
beginner
Contacteer:

Re: Benzine verbruik TCe 90

Bericht door Marcoo »

Mijn hoogste verbruik was 1:14,5 en laagste was 1:19. Ik heb er inmiddels 5000 km mee gereden. De laatste tank voornamelijk verbruikt op de snelweg en toen kwam ik uit op 1:16. Ik rij dan wel gewoon de maximale toegestane snelheid (dus op diverse stukken 130 km/h) en niet 100 km/h om maar zuinig aan te doen.
Clio IV TCe 90 Expression | Blanc Glacier | Pack Introduction | 16" Passion Noir | ext. Rouge | int. Elegance
Vicky

Bericht door Vicky »

Hallo,

Ik heb sinds zaterdag 22/2 mijn nieuwe clio grandtour tce90 dynamique. Mijn verbruik ligt momenteel op 7,4/100km. Heb ongeveer 350 km gedaan. Is het normaal dat de wagen meer verbruikt in het begin? En wanneer zou het gestabiliseerd moeten zijn. Want vind het verbruik toch redelijk hoog tov het verbruik in de boekjes.

Grtjs
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

In het begin is het verbruik inderdaad hoger. Ook temperatuur is van invloed.
Het verbruik in de boekjes is erg lastig te halen met die kleine turbo motoren van tegenwoordig, die verbruiken in de praktijk over het algemeen gewoon een stuk meer. Je rijstijl en omstandigheden (hoe snel etc) zijn veel meer van invloed en zorgen er snel voor dat je de fabrieksopgave niet haalt.

Met mijn golf bluemotion die 1 op 33 moet halen rijdt bij normaal snelweg gebruik ook vaak maar 1 op 20. Ga ik 100 rijden op de rechter rijstrook schiet hij zo omhoog naar 1 op 25.
Groet,
Martijn

Afbeelding
66 kW powerrr
forum starter

Bericht door 66 kW powerrr »

Mijn eerste tankbeurt resulteerde in 6,2 l/100 km gemiddeld en mijn tweede in 5,9. Dat vond ik teleurstellend hoog, gezien de fabrieksopgave van 4,5. Mijn vorige auto (Ibiza 1.4 16v 55 kW) verbruikte ongeveer hetzelfde (fabrieksopgave 6,4). Het valt me wel op dat waar die auto zuinig liep (100 km/u) het verbruik van de Clio al aardig begint op te lopen. Dat belooft wat voor 130 op de cc met vakantiebagage.
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Bijna 1 op 17 met een niet ingereden auto. En dat noem jij teleurstellend hoog? Ik zou er voor tekenen.
Auto's met ouderwetse blokken komen nou eenmaal dichterbij de fabrieksopgave. Naar de fabrieksopgave van die kleine turboblokjes moet je niet kijken, dat haal je toch zelden. Die zijn gemeten in de meest gunstige omstandigheden. Zitten die blokjes niet in de meest gunstige omstandigheden moeten ze er (te) hard aan trekken en stijgt het verbruik nou eenmaal.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Jarnoootje
beginner
Contacteer:

Bericht door Jarnoootje »

Sluit me aan bij het bovenstaande. Beter is om gebruiksgegevens van bijvoorbeeld autoweek en/of spritmonitor.de te bekijken om een reëel beeld te krijgen van het daadwerkelijke verbruik.

Blindstaren op fabrieksopgave is überhaupt niet slim. Dit zijn vast gestelde test waarbij de motor nauwelijks echt gebruikt hoeft te worden. Geloof zelfs dat bij constant 80km/h rijden er maar 10 tot 20% van het motor vermogen gevraagd wordt, dan kom je natuurlijk wel aan gunstige cijfers.
66 kW powerrr
forum starter

Nou, met 10 a 20% c.q. 13 pk haal je geen 80 km/u. Daarmee perst een een 125 cc scootertje er 100 km/u uit.
Feit blijft dat de Clio de eerste auto is waarmee ik de fabrieksopgave niet kan halen. Ik ben er wel achter dat heel veel van de chauffeur afhangt. Laatst heb ik een heel stuk 5,5 gemiddeld gereden. En iemand die ik er een stuk in liet rijden reed 7,2, zonder harder te gaan!
Clio Estate TCe 90 Expression [Rouge Flamme lak| Passion Noir wielen | 3 Packs | trekhaak]
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Ik denk dat Jarno niet bedoelt dat je 80 haalt vanuit stilstand met zo weinig pk, maar dat je er weinig nodig hebt zodra je eenmaal constant 80 rijdt. Het klopt dat dan de motor inderdaad weinig te doen heeft. Ik kan de gebruikte pk's op mijn RS via de sportmonitor zien, ik weet het niet uit mijn hoofd, maar bij 80 (constant) staat hij volgens mij idd erg laag. Van de week eens bekijken.
Waren je vorige auto's 'gewone' (dus geen kleine turboblokjes) motoren? Indien dat zo is, is dat niet zo vreemd. Voorheen haalde ik de fabrieksopgave ook (bijna) en sinds ik met turbo blokjes (niet alleen Renault, maar ook VW) rij kom ik er niet meer in de buurt.

Toyota is nu ook aangeklaagd vanwege het niet in de buurt komen van de fabrieksopgave. Ze nemen Toyota omdat bij de hybrides het verschil helemaal groot is, mochten ze slagen kunnen ze andere fabrikanten ook aanklagen.
De fabrikanten en importeurs verweren zich dat zij zich slechts aan de regels houden die er zijn voor het uitvoeren van de fabrieksopgave testen.
http://aftersalesmagazine.nl/nl/blog/it ... chter/4547
Groet,
Martijn

Afbeelding
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Het probleem zit hem alleen niet bij de fabrikant, maar de regels en omstandigheden waaronder de modellen getest worden. Deze tests zijn algemeen vastgesteld en slaan totaal nergens op als je kijkt naar hoe een auto gemiddeld wordt gebruikt.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

Inderdaad. Als de regel is dat je bv van alles met tape af mag plakken ga jij natuurlijk niet als enige fabrikant dat niet doen.
Groet,
Martijn

Afbeelding
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

66 kW powerrr schreef:Nou, met 10 a 20% c.q. 13 pk haal je geen 80 km/u. Daarmee perst een een 125 cc scootertje er 100 km/u uit.
Zojuist even 100 op de cruise gereden en dan naar het aantal gebruikte pk's gekeken. Dat schommelde tussen de 18 en 23 pk. Dat geeft dus wel aan dat het klopt wat Jarno zei.
Groet,
Martijn

Afbeelding
Jarnoootje
beginner
Contacteer:

Heb daar ooit eens een stuk over gelezen, kan het helaas niet meer terug vinden. Hieronder wel een plaatje van wat fabrikanten allemaal kunnen/mogen doen om het test resultaat te beïnvloeden.

Afbeelding

Kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het eraf halen van de spiegels van de Clio (die het formaat van vrachtwagenspiegels hebben) veel meer verschil maakt op het daadwerkelijke gebruik dan het verwijderen van de spiegels van een andere auto uit het zelfde segment.
66 kW powerrr
forum starter

10 a 20% van een RS is wat anders dan van een TCe 90 :argue:
Maar goed, die andere cijfers waren inderdaad met ongeblazen verbrandingsmotoren.
Het is mij bij elke auto die ik heb gereden gelukt om op of onder de fabrieksopgave te blijven, gemiddeld over meerdere jaren.
Dat is dus inclusief jaarlijks 2000 km 130 op de cruisecontrol, met dakkoffer en fietsendrager (ca 50% meerverbruik).
Dat gaat met de Clio nooit lukken helaas. Inmiddels zit ik op 5,6 l/100 km, en dan doe ik rustig aan. :oops:
goos
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door goos »

@66 kw, ik heb het er toch niet over dat 10 a 20 procent van een RS hetzelfde als 10 a 20 procent bij een tce90 is. Ik zei dat hij bij 100 km/uur op 18 a 23 pk (dus geen percentage) zat. Dat is bij een Tce90 inderdaad een hoger percentage, maar dat is ook bij een tce90 nog steeds maar een klein deel. En ik reed 100 terwijl Jarno het zelfs maar over 80 had.
Dus dan klopt het toch dat een auto bij 80 per uur weinig te doen heeft...
Groet,
Martijn

Afbeelding
Jarnoootje
beginner
Contacteer:

Als jij gemiddeld 5,6 liter op de 100km haalt mag je je in je handjes knijpen. Even op spritmonitor.de gekeken, hier houdt ik ook mijn brandstof verbruik bij, leest dat de Clio gemiddeld 6.17 liter op de 100km nodig heeft. Dit is gemeten over 19 auto's dus nog wel redelijk wat.

Spritmonitor.de

Count Fuel: 19
type: Gasoline
min: 5,51
Ø: 6,17
max: 7,49

Tegenwoordig haal ik meestal zo'n 6,0 liter op de 100 km, gemiddeld zit ik nog wat hoger.
Ping

Bericht door Ping »

Laatste een ritje gemaakt van Enschede naar Giethoorn, veel 80/100 kilometerwegen en een klein stukje snelweg. Het gemiddelde verbruik was toen 5,4l/100km :thumbsup: (in ECO stand) . Nou moet ik zeggen dat als ik normaal op de snelweg rij (120/130) plus binnen en buiten de bebouwde kom het verbruik gemiddeld toch wel 6.7l/100 km is.
66 kW powerrr
forum starter

Nou, het is gelukt hoor. Ik heb het normverbruik gehaald! Gegevens:
km-stand: 1004 km
afstand: 43 km (gestart met opgewarmde motor)
weer: 14 gr C, NW2
verkeersomstandigheden: stad en ringweg, weinig verkeer
verbruik: 4,5 l/100 km
:party6:
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Kan het bijna niet geloven was het alleen berg af 43 km lang, want als ik lees hoe de fabriek zoiets doet is het niet te halen door ons.
Alles uit de auto, lege tank naden afplakken enz...
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Carla vE
forum starter
Contacteer:

Bericht door Carla vE »

Van de week de tank weer volgegooid en de tellers op nul gezet. 7,1 km naar huis gereden. Eerste stukje direct na de pomp is 80 km weg, daarna 50 en 60 afwisselend totaan huis. Daarbij dan inderdaad een hoogteverschil van een aantal meters (gok dat de pomp een meter of 8 à 10 hoger ligt dan huis), maar bij thuiskomst stond het gemiddeld verbruik op 3,9 l/100 km.
Ondertussen os dat gemiddeld verbruik met het gewone woon-werk verkeer weer opgelopen naar 5/100, maar in gunstige gevallen kan je de fabrieksopgave dus wel naderen.
Clio IV TCe ECO2 | Expression | Gris Cassiopee
04.12.2019: Clio V | Intens | Bleu Iron | Pack Easy Link Navigatie 9.3"
66 kW powerrr
forum starter

Dat kan ik beamen. Mijn 4,5 is natuurlijk niet lang vol te houden, maar is wel zonder trucs behaald. Ik rijd nog steeds op diezelfde tank en sta nu op 5,1 (over een kleine 400 km). Dat heb ik behaald door rustig te rijden op ca 150 km secundaire wegen, 50 km stad en 200 km snelweg (cc op 100 km/u).
Dimsim
forum starter
Contacteer:

Bericht door Dimsim »

Ik kom echt niet onder 6.5/100km uit, vaak wel autostrade maar nooit 120.
Rustig rijgedrag, lege koffer en achterbanken, geen imperialen.
Ik snap niet zo goed hoe iedereen dan op 5.x/100 komt :o
66 kW powerrr
forum starter

Het enige dat ik doe is anticiperen en meestal bij 2500 tpm opschakelen.
Op die manier zit ik nu op 5,5 l/100 km gemiddeld over de eerste 2000 km.
1 tankbeurt gaf zelfs precies 1:20, maar daarvoor had ik ook mijn best gedaan.
Veel meer zit er niet in, zonder het verkeer op te houden.
Maar ook heb ik al een paar keer flink doorgetrokken, gewoon om te kijken wat 'ie in huis heeft.
Tussen 2500 en 4500 tpm presteert hij uitstekend en klinkt hij vermakelijk ;-)
Carla vE
forum starter
Contacteer:

Bericht door Carla vE »

Ik merk duidelijk dat het warmere weer invloed heeft op het verbruik.
Waar ik van de winter op een gemiddeld gebruik van 5,1/100 zat, zit ik momenteel op 4,6/100.
Clio IV TCe ECO2 | Expression | Gris Cassiopee
04.12.2019: Clio V | Intens | Bleu Iron | Pack Easy Link Navigatie 9.3"
rwou
forum starter
Contacteer:

Bericht door rwou »

ik hoop die cijfers ooit ook te halen. :driving: weet je zeker dat je af en toe niet mee duwt :shocked:
midago

Bericht door midago »

Ik heb na de eerste keer voltanken een verbruik gemeten van 1:17 ( snelweg en 60% stadsverkeer )
Valt mij totaal niet tegen, gezien mijn oude Lancer op 1:9 zat.
Er staat nu 700 kilometer op de teller.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”