Sleutelwerk aan 1.6 16v

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Sean

Sleutelwerk aan 1.6 16v

Bericht door Sean »

Beste forum leden,

Ik ben nieuw op het forum sinds kort in het bezit van een leuke Clio II 1.6 uit 2005.
Er staat nu 95.000 km op de teller en ik ben van plan om deze een volledige onderhoudsbeurt te geven.
-Olie+filter
-luchtfilter
-bougies
-koelvloeistof
-remvloeistof
-brandstoffilter

Nu mijn vraag, binnenkort moet ook de distributieriem/rollers vervangen worden.
Gezien de bewegingsruimte minimaal is, wil ik dat samen met de apk "laten" uitvoeren rond oktober.
Deze is vermoedelijk bij 64.000 km vervangen echter wel 4 jaar geleden.
Moet voor het vervangen dan ook de koelvloeistof eruit ivm de waterpomp?
Zonde om dit dan al uit te voeren namelijk.

Ook heb ik wat beweging in de versnellingpook bij het gas geven of loslaten. Geen rare geluiden of dat soort dingen. Waar moet ik dit zoeken?

En tot slot ik heb wat verschillende verhalen gelezen over de brandstoffilter. Buiten de tank of rechts naast de tank. Iemand enig idee uit zijn hoofd waar ze die bij dit model hebben verstopt?

Alvast bedankt!
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Sleutelwerk aan 1.6 16v

Bericht door Arjan »

Hoi Sean, welkom :thumbsup:

Onderhoud is altijd goed maar onnodig onderhoud is zonde van je geld. Heb je het boekje er bij met onderhoud dat gedaan is?

Olie + filter, lucht- en interieurfilter kan je gewoon doen. De distributieriem moet om de 120.000 km maar in jouw geval om de 5 jaar. En ja, als de waterpomp dan vervangen wordt gaat er nieuwe KVS in. Maar daar zou ik nog een jaartje mee wachten. Is best wel een dure bij de 1.6. Remolie moet volgens voorschrift om de twee jaar maar dat wordt nog wel eens vergeten. Bougies gaan 60.000 km mee. Die zouden ook nog goed moeten zijn.

Heb je airco? Onderhoud daaraan is vaak de sluitpost in de begroting. Een keertje laten controleren en nieuw koudemiddel en olie geeft een lekker koele auto. :wink:

Het schudden van de pook kan normaal zijn. Renault hangt de motor niet zo stijf in de steunen als de Duitse fabrikanten omwille van comfort. Is het wel ernstig vervang dan de onderste motorsteun, het "hondebotje". Die heet zo omdat het daar op lijkt en is in 99% van de gevallen de veroorzaker.
Sean

Re: Sleutelwerk aan 1.6 16v

Bericht door Sean »

Hoi Arjan,
Bedankt voor de reactie, de airco moet ik inderdaad ook naar kijken.
Die zogenaamde hondenbot is die makkelijk zelf te vervangen?
En waar zit die precies?

mvg sean
KillaZ
forum starter
Berichten: 81
Lid geworden op: 03 sep 2010 11:15
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Sleutelwerk aan 1.6 16v

Bericht door KillaZ »

Zit bij je versnellingsbak en is relatief simpel te vervangen :)

Het hondenbot:

Afbeelding

De plaats op een Dci 80 pk:

Afbeelding

Plaatje komt misschien niet 100% overeen met je Clio II, maar het hondenbot is simpel te herkennen.
Sean

Re: Sleutelwerk aan 1.6 16v

Bericht door Sean »

Kijk plaatjes maken alles duidelijker!
Zal deze ook meenemen in het onderhoud.

Thanks!
Gebruikersavatar
dopestuff
über forummer
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: Sleutelwerk aan 1.6 16v

Bericht door dopestuff »

let wel dat als je er zo een geupgrade (Poly urethaan) set in stopt dat je wel meer vibraties en dus geluid door de auto krijgt
Sean

Re: Sleutelwerk aan 1.6 16v

Bericht door Sean »

Enig idee waar ik die upgrade kan halen danwel bestellen?
Zijn het dan enkel de rubbes of de gehele motorsteun.
Had al op sites zoals misterauto en winparts gekeken maar daar word ik niet veel wijzer uit.

Nogmaals bedankt mensen
Gebruikersavatar
dopestuff
über forummer
Berichten: 752
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:02
Locatie: Leiderdorp
Contacteer:

Re: Sleutelwerk aan 1.6 16v

Bericht door dopestuff »

dat zijn dan alleen de rubbers
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”