Dansende koplampen...

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
FCZZ

Dansende koplampen...

Bericht door FCZZ »

Het klinkt een beetje vreemd maar als ik op de weg rij en ik verstel mijn koplamen naar stand 5 zodat ze normaal ver schijnen dan beginnen ze spontaan synchroon op en neer te gaan. Het schijnsel op de weg veranderd dan steeds van ver naar dichtbij en weer terug, alsof mijn lampen aan het dansen zijn.

Nu is dit zo alleen als ik aan het rijden ben. Sta ik stil of geef ik gas in z'n vrij dan gebeurd er niks. Alles doorgemeten en ook niks kunnen vinden en al rijdend kan ik natuurlijk niks doormeten of bekijken.

Nu rij ik al een tijdje op stand 3 (stand 4 is ook hopeloos) waardoor ik maar een meter of 20 ver schijn en mij bij regen helemaal onveilig voel wat betreft verlichting. Met de stand op 5 word ik knettergek van het licht dat steed op en neer springt en lijkt het voor anderen alsof ik met groot licht aan het seinen ben. Dit heb ik gebrobeerd door achter een kameraad te rijden om te kijken hoe hij het ervaarde.

Wat zou het probleem kunnen zijn? Al mijn zekeringen zijn goed, die heb ik al gecontroleerd. Stelmotoren misschien?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Dansende koplampen...

Bericht door Arjan »

Die knop voor hoogteverstelling van je koplampen zit er om te compenseren voor zware lading in je kofferbak. Ligt de auto achter laag dan schijnen de koplampen verder en moet je de knop naar 1,2,3 etc draaien om ze naar beneden (dichter bij dus) bij te stellen, hoe zwaarder je lading, hoe hoger het getal. 0 is de stand dat ze het verst zouden moeten schijnen maar uit jouw verhaal maak ik op dat dit juist andersom is?

Wat het op en neer gaan betreft zou je inderdaad naar de stelmotoren moeten kijken. Dan is de draad waarschijnlijk versleten.
FCZZ

Bericht door FCZZ »

Ik heb het even nagekeken en 0 is inderdaad de neutrale stand, ook bij mijn Clio.

Vandaag gereden op stand 0 en hij stotterde maar 1 keer. Ik blijf het vreemd vinden dat hij soms dat de hele weg doet en nu weer niet.
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

contactjes opschuren, waarschijnlijk corrosie op de contactpunten.
Groeten, Vincent.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”