Solderen draden pedalen

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
SanderB

Solderen draden pedalen

Bericht door SanderB »

Hallo,

Ik zie hier overal op t forum dat er mensen zijn die hetzelfde probleem hebben als dat ik heb. Storingslampje/Noodloop/tot 3000rpm/Gaspedaal reageert nauwelijks etc.

Mijn vraag is alleen; heeft iemand ook foto of zou iemand foto's kunnen maken van de doorgesoldeerde draden onder bij de pedalen zodat ik enig idee heb wat ik moet doen, voordat ik draden ga solderen waar ik beter niet aan kan komen?

:thanks:

Sander
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Solderen draden pedalen

Bericht door Arjan »

Hoi Sander, allereerst welkom. Ik heb het idee dat je twee dingen door elkaar haalt. Doorsolderen van draden, ofwel verwijderen van stekkers, wordt gedaan bij problemen met het lampje van de airbag waarbij onder de stoel de draden uit de stekker(s) van de airbags/gordelspanner worden gesoldeerd.

Noodloop, in combinatie met het lampje "elektronische storing" wordt regelmatig veroorzaakt door een niet goed functionerende gaspedaalsensor. Een sensor kan je met solderen niet vervangen. De stekker ervan zou je wel kunnen proberen maar dat is dan simpel. De draadjes kan je niet missen.

Zorg er overigens bij solderen wel altijd voor dat je de soldeerverbinding van twee naast elkaar liggende draden niet op dezelfde hoogte maakt maar dat deze een stukje verspringen. Zeker als je de bundel in gaat tapen.
SanderB

Bericht door SanderB »

Ok duidelijk...

Danku!
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Hoi Sander,

Hierbij antwoord op je vraag:

http://www.cliors-concept.com/t39337-Su ... rateur.htm

Het is in het Frans, dus als je geen Frans leest misschien lastig, maar er staan wel wat foto's bij van de procedure. Met name de draden van de stekker die je gaat solderen.
Na deze modificatie hebben veel mensen geen laat meer van het probleem maar het kan ook zijn dat de potmeter in t gaspedaal niet meer helemaal goed werkt. Er zijn er twee, eentje die van 0-100% Throttle input meet en de ander is andersom, van 100 naar 0%.

Maar goed, als je het gaspedaal vervangt dan vervang je automatisch beide. In ieder geval eerst het solderen proberen, misschien los je daarmee je probleem op! Succes!
172 / 2.0 16V
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Heb je trouwens de fouten ook uitgelezen? Oftewel, weet je zeker dat je noodloop als oorzaak t gaspedaal heeft?
172 / 2.0 16V
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

uitlezen geeft geen garantie. Hetzelfde lampje ging bij mij ook branden. Uitlezen gaf als oplossing gasklephuis vervangen. Uiteindelijk bleek het een lekkende bougiekabel te zijn... Ofwel, uitlezen geeft een richting. Daarna moet je ook nog onderzoeken en diagnose stellen ;)
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Klopt, net als de meeste antwoorden hier op t forum ook alleen maar een richting geven. En vaak dan ook nog de verkeerde richting. Of ze zijn zo algemeen dat ze geeneens een richting hebben...
172 / 2.0 16V
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Ezra,
Vraag mij af wat je hier dan doet, als het toch allemaal maar onzin is wat hier geschreven wordt..
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Jos,
Ik ook.
172 / 2.0 16V
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Vinnie »

Wat lief zijn jullie weer voor elkaar, voel gewoon de liefde hier :roll: :blabla:
We waardeerden ieder zijn input, We zijn tenslotte op het forum om elkaar te helpen.

En nu maar weer terug on topic.
Groeten, Vincent.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”