Xenon inbouwen i.c.m. originele "lens" koplampen?

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Sanderis

Xenon inbouwen i.c.m. originele "lens" koplampen?

Bericht door Sanderis »

Hallo,

Ik zou graag in mijn pas aangeschafte Clio 3 xenon in willen laten bouwen, maar heb weleens verhalen gehoord over gesmolten koplampunits etc?! Kan iemand mij hier meer uitleg over geven? Ik heb bij mijn vorige auto (Golf 5) ook achteraf xenon in laten bouwen bij xenonlamp.nl (erg tevreden over!) maar hier had ik ook speciale koplampunits voor gekocht.

In mijn Clio zitten al "lens" koplampen waardoor ik die niet wil/hoef te vervangen, dus vandaar mijn vraag of dit zomaar kan?

Afbeelding
Lampie
forum starter
Contacteer:

Re: Xenon inbouwen i.c.m. originele "lens" koplampen?

Bericht door Lampie »

Onzin , spookverhalen....

Ik bouw al 6 jaar Xenon in , bij motoren (vandaar mijn nickname)
Xenon produceert minder warmte dan een halogeenlamp (35W ipv 55W voor een H7)
Ik heb bij motoren nog geen enkele teruggezien waar problemen met de reflector of kunststof lampglas was gekomen.

Er is wel een verschil tussen een reflectorlamp en een projectorlamp.
Die laatste is grandioos, zo'n mooi beeld met minimale verstrooiing van licht.
Bij normale reflectoren heb je veel meer verstrooiing en dat wordt vaak als irritant en verblindend ervaren door andere weggebruikers.
Bij motoren is dat meteen een voordeel... je wordt weer iets eerder gezien / opgemerkt

verstrooiing van Xenonlicht kan nog steeds voorkomen, ook bij projectorlampen, als het kunststof buitenglas verweerd is of putjes heeft door bv hoge kilometerstand (ge-zandstraald)

Dus als je een heldere buitenkap hebt, en de juiste fitting lamp besteld, geeft dat meestal geen probleem.
Behalve de bereikbaarheid van de fitting misschien.

Ik ben redelijk nieuw in de Clio - wereld, en weet niet of jij een zogenaamde canbus auto hebt, dat is zo'n vol-electronisch wonder die bv. via de boordcomputer kan zien welk lampje kapot is.
Die versies kunnen wel eens foutmeldingen geven, want het verbruik is lager dan halogeenlampje.
Hiervoor zijn weer losse adaptertjes te koop.

Over kopen gesproken... je kan natuurlijk het goedkoopste van het goedkoopste kopen, maar dat is soms vragen om moeilijkheden / storingen.
Het allerduurste kopen is evenmin garantie dat alles goed blijft werken.
Middenmoot is prima.
Setje voor een euro of 80 werkt vaak netzogoed als een setje uit een dure doos.
Setjes van 30 euro.... zijn ook te koop, meer zeg ik er niet over . ;-)
Afbeelding75533Afbeelding
coronii
forum starter
Contacteer:

Bericht door coronii »

2 weken geleden nog een setje ingebouwd in de zelfde koplampen als jij hebt bij een vriend van mij

Dit was een setje van pilot 'pro line' met H1 lampen.

Bij t inbouwen heb ik wel de bumper en de koplampen gedemonteerd om t netjes in te kunnen bouwen!!

Lichtbeeld is perfect en makkelijke mooi in te bouwen en geen stroringen!

Succes :driving:
Sanderis

Bericht door Sanderis »

Lampie schreef:Onzin , spookverhalen....

Ik bouw al 6 jaar Xenon in , bij motoren (vandaar mijn nickname)
Xenon produceert minder warmte dan een halogeenlamp (35W ipv 55W voor een H7)
Ik heb bij motoren nog geen enkele teruggezien waar problemen met de reflector of kunststof lampglas was gekomen.

Er is wel een verschil tussen een reflectorlamp en een projectorlamp.
Die laatste is grandioos, zo'n mooi beeld met minimale verstrooiing van licht.
Bij normale reflectoren heb je veel meer verstrooiing en dat wordt vaak als irritant en verblindend ervaren door andere weggebruikers.
Bij motoren is dat meteen een voordeel... je wordt weer iets eerder gezien / opgemerkt

verstrooiing van Xenonlicht kan nog steeds voorkomen, ook bij projectorlampen, als het kunststof buitenglas verweerd is of putjes heeft door bv hoge kilometerstand (ge-zandstraald)

Dus als je een heldere buitenkap hebt, en de juiste fitting lamp besteld, geeft dat meestal geen probleem.
Behalve de bereikbaarheid van de fitting misschien.

Ik ben redelijk nieuw in de Clio - wereld, en weet niet of jij een zogenaamde canbus auto hebt, dat is zo'n vol-electronisch wonder die bv. via de boordcomputer kan zien welk lampje kapot is.
Die versies kunnen wel eens foutmeldingen geven, want het verbruik is lager dan halogeenlampje.
Hiervoor zijn weer losse adaptertjes te koop.

Over kopen gesproken... je kan natuurlijk het goedkoopste van het goedkoopste kopen, maar dat is soms vragen om moeilijkheden / storingen.
Het allerduurste kopen is evenmin garantie dat alles goed blijft werken.
Middenmoot is prima.
Setje voor een euro of 80 werkt vaak netzogoed als een setje uit een dure doos.
Setjes van 30 euro.... zijn ook te koop, meer zeg ik er niet over . ;-)
Bedankt voor je duidelijke reactie!

Ik heb dus van die projectorlampen en daarom vind ik het ook juist zo mooi. Xenon in een "normale" koplampunit vind ik eerlijk gezegd geen pan. Je hebt hier vaak last van als tegenligger en vind het er niet origineel uit zien. Maar dat is natuurlijk mijn mening..;)

Mijn Clio heeft in ieder geval een boordcomputer, dus denk dat ik een Canbus versie moet hebben. Maar is het in mijn geval nu gewoon een kwestie van lampje verwisselen of moet ik wel een hele ombouwset kopen zoals deze http://www.xenonlamp.nl/xenonlamp-nl-canbus-xenon ?
Sanderis

Bericht door Sanderis »

coronii schreef:2 weken geleden nog een setje ingebouwd in de zelfde koplampen als jij hebt bij een vriend van mij

Dit was een setje van pilot 'pro line' met H1 lampen.

Bij t inbouwen heb ik wel de bumper en de koplampen gedemonteerd om t netjes in te kunnen bouwen!!

Lichtbeeld is perfect en makkelijke mooi in te bouwen en geen stroringen!

Succes :driving:
Pilot had ik inderdaad ook in m'n golf. Heeft de Clio dus H1 lampen? Dan weet ik dat in ieder geval! :P
Bumper moet er inderdaad wel af, anders is er echt niet bij te komen, toch?

Heb je misschien een foto van het resultaat? Ben wel benieuwd!
Contacteer:

Bericht door Age »

clio 3 heeft geen canbus
Groet, Age
Sanderis

Bericht door Sanderis »

Dat scheelt dan weer in de kosten! :)

Heeft dat dus niet te maken met het feit of je een boordcomputer hebt ja of nee?
Contacteer:

Bericht door Age »

volgens mij niet. Alleen met de controle functie van de lampen meen ik... en dat zit er niet op.
Groet, Age
Sanderis

Bericht door Sanderis »

Oké, dat scheelt weer een paar tientjes dan! Ik ga binnenkort een afspraak maken om de xenon en andere verlichting te monteren. Als het klaar is zal ik wat foto's posten!
Debre

Bericht door Debre »

Ik heb vanmorgen Xenon H1 laten monteren in mijn 2007 Dynamique S met lenskoplampen en ben er heel erg blij mee. :thumbsup:
De bumper hoefde er niet helemaal af, gewoon de 4 bovenste schroeven en de 2 clips verwijderen en daarna in de wielkasten de twee boutjes losdraaien.
Hierna kon de bumper naar voren worden getrokken en bleef hij mooi hangen.
Koplampen demonteren was niet veel werk en het inbouwen ook niet.
Ik heb een 5000K slimline HID systeem gekocht (mooie kleine ballasten) en was met het inbouwen plus Led lampjes in stadslichten, interieur en kentekenplaatverlichting erbij in totaal 120 Euro kwijt.
Er zit een jaar garantie op het systeem en ik kan bij een defect zo naar hem terug.
Wil iemand weten wie het is kun je me een PB sturen, want ik weet niet of ik zomaar reclame mag maken.
En uiteraard is het alleen interessant als je in de buurt woont van Waalwijk want daar zit hij. :wink:

PS: Of je vraagt het morgen even op de meeting in Amersfoort waar ik waarschijnlijk ook wel even kom kijken.

Wijziging 15-01-2014: Even een foto toegevoegd.... :sunny:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Debre op 15 jan 2014 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sanderis

Bericht door Sanderis »

Ben op jou advies ook bij deze jongen geweest, ben ook erg blij met het resultaat! Mochten er liefhebbers zijn dan kan ik er wat foto´s maken. :thumbsup:
Laatst gewijzigd door Age op 17 dec 2013 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd, gebruik de "reageer knop"
Debre

Bericht door Debre »

Mooi dat het gelukt is en dat je tevreden bent! :thumbsup:
feline-2010
forum starter
Contacteer:

Bericht door feline-2010 »

Daar ben ik blij mee age dacht dus alltijd dat ik naar canbus moest kijken voor mijn auto.
Dan heb ik nog wel een setje thuis liggen alleen geen schema voor inbouwen :'(
Clio III fase 1 1.6 16V en nog standaard
Contacteer:

Bericht door Age »

Misschien is die wel bij de fabrikant op te vragen?
Groet, Age
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Het is allemaal plug and play. De originele stekker die op je lamp zat gaat op je ballast, en vanuit de ballast gaan er twee losse kabels naar je lamp die er maar op één manier in kunnen. Dan moet je setje dat je hebt liggen uiteraard wel dezelfde fitting zijn.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
feline-2010
forum starter
Contacteer:

Ok dat wist ik niet dacht dat ik in de kabels moest knippen. Meer om de reden dat er wordt gezegd dat de bumper eraf moet om de koplamp eraf te halen. Maar ga kijken als het wat droger is in ieder geval bedankt age en sjoertum.
goodje
über forummer
Contacteer:

Bericht door goodje »

Dat is alleen als je ook de koplampen zelf wil vervangen om strooilicht te voorkomen en speciale koplampen met lenzen voor je xenon op jou auto wil inbouwen.
De Renault Clio hebben geen Canbus zelfs niet de de Clio 4..
(Canbus is een systeem dat ziet en aangeeft dat er een lampje kapot is)
Laatst gewijzigd door goodje op 15 jan 2014 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
feline-2010
forum starter
Contacteer:

Ok word heel duidelijk nu. Maar heb er al van die lenzen zitten standaard en er werd gezegd toen ik de auto kocht canbus moest hebben vandaar. Maar allen hartstikke bedankt ervoor.
feline-2010
forum starter
Contacteer:

Wilde vanmiddag de xenon inbouwen maar is iets mis gegaan en geen licht op de 1ne lamp.
Maar heb maar 1 draad op de h1 zitten en geen zwart, maar naar de garage toe om te kijken wat er aan de hand is met de lamp alle lampen op de linker na doet het zekeringen onder de stuur nagekeken en daar is alles normaal. Heeft iemand een idee wat het zou kunnen zijn.
Uufd
forum starter
Contacteer:

Bericht door Uufd »

Als er een links of rechtse kant niet werk moet je kijken naar je zekeringen onder de motorkap. Had daar ook zo eentje zitten die kapot was :s

Ga één van deze dagen ook een xenon kitje bestellen legaal of niet hier in België het boeit mij niet. Ben het geel licht meer dan zat xD
Plaats reactie

Terug naar “Clio 3 Elektronica (vraag & antwoord)”