Tellerbak en console

Voor alles aan de binnenkant, van bekleding tot pookknop
Plaats reactie
Eric92
forum member
Contacteer:

Tellerbak en console

Bericht door Eric92 »

In mijn queeste om mijn Clio te verfraaien ben ik inmiddels al een heel eind maar alleen van buiten.
Nu wil ik graag het van binnen ook wat opleuken.
Zo heb ik op dit moment deze tellerbak:

Afbeelding

En deze wil ik er graag in:

Afbeelding

Alleen kan dit zomaar? Zoals te zien is heb ik geen STOP en Serv lampjes die in die andere bak wel zitten. Daarbij komt dat het gordellampje in de console zit ipv de tellers alsmede het lampje voor openstaande deur (die bij mij niet werkt).

Dit console bedoel ik:

Afbeelding

En dit heb ik:

Afbeelding

Is het dus mogelijk om die tellerbak in te bouwen en dat display waarbij ook alles correct werkt?
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Tellerbak en console

Bericht door Arjan »

Alles is mogelijk natuurlijk maar je zal wel wat problemen tegenkomen. De tellerbak die je wilt is van een phase 2 en heeft andere functies en kabelaansluiting. Dat betekend dan veel aanpassen en draden trekken waar die er niet liggen.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Oh had niet in de gaten dat die van een phase 2 was.
Deze bedoel ik:

Afbeelding

Loop ik nu nog tegen dezelfde problemen aan?
d-passion
forum starter
Contacteer:

Bericht door d-passion »

Of het lukt weet ik niet,
Maar als je interesse hebt, ik heb nog een ph1 tellerbak die jij wilt liggen.
Staat 213k op de klok ofzo iets.
Mag voor een prikkie weg.
Mijn stijl is geen stijl,
Geen stijl is ook stijl,
Ergo ik heb stijl :lol:
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Heb liever 1 met een lagere kmstand dan dat ik nu heb aangezien de auto de hoogste onthoudt. Evengoed bedankt voor het aanbod.
En eerst maar eens afwachten of iemand weet of het gaat lukken :)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Volgens mij staat de tellerstand niet in de tellerbak maar in de ECU. Tellerbak geeft volgens mij alleen de cijfertjes weer.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ik had een keer iets gehoord wanneer je een tellerbak verwisseld, dat de auto altijd de hoogste km stand weer geeft.
Dus stel je had 170k gelopen. Als je er dan 1 in zet met 130k zal hij nog steeds 170k aangeven.
Als de ECU het opslaat en je dus gewoon de originele kmstand behoud, hou ik me aanbevolen bij d-passion. Maar goed, dwaalt nu wel erg af van het onderwerp!
d-passion
forum starter
Contacteer:

Bericht door d-passion »

Nee, de tellerbak onthoudt de stand.
In mn te koop topic van de tellerbak staat ie met de km stand van 213k,
In mijn auto gemonteerd. En mijn originele geeft nog steeds 180k aan
Geen stijl is ook stijl,
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Oke dan kan je dus onmogelijk je originele kmstand behouden bij een wissel?
d-passion
forum starter
Contacteer:

Bericht door d-passion »

Er zullen allicht wel ergens slimmerikken zijn die hem kunnen herprogrameren.
Geen stijl is ook stijl,
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Hmm dat is me toch allemaal teveel werk..
Iemand nog enig idee of dat display plug & play is?
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Inmiddels al weer een tijdje geleden. De tellerbak laat ik maar voor hoe het is. Denk dat het teveel gezeik gaat opleveren.
Wel ben ik er inmiddels achter gekomen dat er verschillende displays zijn (die console dingen) voor dit type. Welgeteld 2 verschillende.
De goedkoopste (en misschien werkend voor de mijne):
Opgedeeld in 2 stukken. Links een opbergvakje, rechts de waarschuwingslampjes voor gordel en openstaande deur en een display met een klokje.

En 1 die tijd, radio en temperatuur laat zien i.c.m. gordel en opendeur waarschuwing.

Nu had ik een foto gemaakt een paar maanden geleden toen ik mijn dashboard uit elkaar had, en nu kan ik op de plek van dat display een stekker zien liggen (voorbereid?).
Afbeelding

Nadat ik duizenden Clio's op MP heb bekeken, heb ik een paar gezien die het goedkoopste display erin hadden zitten i.c.m. mijn tellerbak. Toevallig was ik afgelopen week op de sloop en stond daar een Clio met zo'n display. Deze ga ik er daar uithalen en in mijn auto zetten. En als de stekker niet blijkt te passen dan sluit ik het gewoon niet aan. Lijkt ook wat mooier vind ik met zo'n display in plaats van een bakje.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Kijk dan gelijk of je uit de sloper de temp sensor mee kan nemen. (Tenzij je die hebt maar aangezien je het display niet hebt verwacht ik niet) Als de kabel voor het display er zit kan je de sensor waarschijnlijk ook zo aansluiten en heb je in ieder geval iets er op.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Goede tip.
De display die de temperatuur ook laat zien gaat denk ik niet passen. Zal wel een andere stekkeraansluiting hebben. Maar als ik het mij goed herinner stonden er 2 Clio's, 1 met het simpele display en 1 met temperatuur. Ik haal ze gewoon allebei los en vergelijk ze dan met elkaar. Ziet de stekker er hetzelfde uit dan probeer ik die met de temp!
Maar er zal toch ook een kabel naar de spiegel moeten gaan dan? Hoe zit dat dan weer haha
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Het aansluiten gaat hem denk ik niet worden.
Vandaag het display uit de sloper gehaald en daar bleken 2 andere stekkers erin te zitten. De stekker van de foto zat ook in de sloper maar die zat ook niet aangesloten.
Ik zet het display er dus gewoon in en mocht ik toch de goede kabels hebben dan is dat leuk meegenomen.
Marcel.S

Bericht door Marcel.S »

waren mijn fot's nog nuttig ?
in de mijne zit alleen tijd en temp .
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ja Marcel bedankt. Ik wist niet dat degene die jij hebt ook nog bestond. Deze is ook vrijwel onvindbaar dus ik hou het maar bij deze.
martijnthomas

Bericht door martijnthomas »

Dag Eric,
Het klopt inderdaad dat er achter op het display twee andere stekkers zitten, als het goed is van die langwerpige connectors (rood en grijs). Een van deze gaat naar de stuurwielbediening en de andere naar de radio. Het klopt ook dat er twee stekkertjes zijn waarvan de ene niet aangesloten is. Deze is voor een display met alleen klokje en temperatuur, dus voor het kleine display zonder radiotekstgedeelte. Het is een beetje moeilijk uit te leggen. Ik dacht dat ergens nog een topic van mij ronddwaalde waarin ik een foto had gemaakt. Ik heb namelijk het kleine display omgewisseld voor een radiodisplay.

<edit> gevonden: http://clioclub.info/viewtopic.php?f=19&t=15873 misschien dat je er wat aan hebt.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Bedankt voor je reactie martijnthomas. Die met die 2 stekkers is inderdaad voor het luxere display met radio. Hier was ik zelf ook al achter en is voor mij niet relevant (zou veel te veel gedonder met kabels opleveren).
Ik heb op de sloop een display gescoord met klokje en temperatuur en waarschuwingen voor gordel en openstaande deur. Hiervoor is 1 6 pinnige stekker nodig voor de tijd/temperatuur en 1 kleintje voor de waarschuwingen. Ik betwijfel echter of deze stekkers ook in mijn auto liggen (blijft een RN dus ik denk het niet). Ik had ook al geen temperatuursensor dus heb mijn twijfels.

De kabel die bij mij losligt (en ook los lag in de sloper) is een dikke vierkante met 5 pinnetjes en zit vast geklikt op het dashboard. De functie van deze stekker ontgaat me.
Zelf ga ik geen kabels trekken omdat ik denk dat het toch niet zo veel zin heeft en ik daarnaast 2 linker handen heb. Het klokje zit bij mij trouwens gewoon onder mijn kilometerstand dus in de tellerbak net als de waarschuwing voor de gordel en de deur (ook al werkt die niet?).
Ben dus benieuwd.
Marcel.S

Bericht door Marcel.S »

als je gordel waarschuwing het niet doet zou je eens onder je stoelen kunnen kijken misschien zitten er wat stekkertjes los .of in je sluiting van je gordel .

misschien is dat onklaar gemaakt door iemand die zonder gordel rijden prettig vond
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Gordel doet het wel, openstaande deur doet niks maar dat heeft waarschijnlijk met de uitvoering te maken
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Ik heb nog een vraagje over het display.
Ik heb hem eens goed bekeken en met een lampje achter het display geschenen en ik kan daar geen temperatuur op vinden, alleen de klok (ik kan 88:88 zien en verder nergens 88°C). Nu is dat geen enkel probleem omdat ik ook geen sensor in mijn spiegel heb en geen draadjes ga trekken daar. Maar nu lijkt het me wel leuk dat klokje werkend te krijgen. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? De stekker kan ik nog uit de sloper halen met een stukje kabelboom, maar welke draadjes moet ik dan waarop aansluiten?
Mijn klokje zit nu onder de kilometerstand dus dat zou betekenen dat ik er 2 heb maar dat maakt niks uit.
Iemand die mij kan helpen? :)

Oh en weet iemand misschien hoe die kap die over het display gaat en vast zit aan de rest van het dashboard vast zit? Geklikt of gekit? Volgens een demontage bedrijf zit die namelijk af fabriek gekit en dat lijkt me een beetje raar.
Eric92
forum member
Contacteer:

Bericht door Eric92 »

Vandaag de stekker met een stukje kabelboom uit de sloper gehaald:

Afbeelding

2 zwarte draden, 1 lichtblauwe, 1 gele en 1 rode.
Iemand enig idee verder? :chinrub:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Interieur (vraag & antwoord)”