Radiateur lek!

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Mexximum

Radiateur lek!

Bericht door Mexximum »

Sta ik net langs de snelweg zonder koelvloeistof. Zag in een helder moment dat-ie wel erg warm werd. Wegenwacht gebeld, was er in 5 minuten - bleek voor een andere melding te komen, maar kwam natuurlijk uit als een kado'tje. Volgegooid met water, ik was bijna thuis, alles was nat; de auto, de weg, het weer :rolleyes3: , dus we zagen de lekkage niet. Was er bijna, gelukkig; temperatuur liep alweer op in de laatste kilometer. Was weer helemaal leeg.

Beetje bijgevuld, blijkt 't er letterlijk uit te stromen onder de radiator. Kan die zelf lek zijn, komt dat wel 's voor; of is het wellicht eerder een slang? Zag niks loszitten, goed bijgelicht, maar daar zou-ie voor op de brug moeten. Meer mensen dit gehad, kostenplaatje in het ergste geval...?

Mijn garage zit vlakbij en dat haalt-ie nog wel als ik er een emmer water in heb gemikt, zal 'm er morgenochtend achter laten - als ze tijd hebben... Heb de luxe van twee auto's, dus dat wordt even een tijdje filerijden met de oud(st)e schicht van stal.

Als 't meer dan pakweg 300 euro wordt, is 't wat mij betreft wel einde oefening. Dan wordt 't een bodemloze put. Net als die radiator. :beady:
bassyyyy
forum member
Contacteer:

Re: Radiateur lek!

Bericht door bassyyyy »

radiateur heb je voor 35 eurie nieuw, zijn de kosten niet. gelukkig zag je m lekken en is je koppakking er niet door, alhoewel dat wel zou kunnen omdat ie wellicht te warm is geworden.
Groet, Bas Jan.

klik op de auto's hier onder voor mn oude en nieuwe project
AfbeeldingAfbeelding
Clio 16v ombouw & BMW 118D
Mexximum

Bericht door Mexximum »

OK... Dan wordt 't vooral het uurloon, want ik heb niet de routine/know-how, en ook niet de moed, om dat zelf te doen. Ben benieuwd wat morgen de diagnose is.

Hoewel ik denk dat die garage geen nieuwe gaat leveren voor 35 euro. :( Zelf bij Winparts bestellen en door hun laten inbouwen - vinden ze ook vast geen grappig plan.

Ach, uitlaat/Michelins rondom/mattenset/accu zijn allemaal van dit voorjaar. Is 't ook wel een beetje zonde om 'm op de radiateur af te schrijven. Ik zie 't wel!
bassyyyy
forum member
Contacteer:

Bericht door bassyyyy »

oh, de meesten vinden het geen probleem als je met je eigen onderdelen aankomt, je moet alleen niet langs een merkdealer gaan of keten.
Groet, Bas Jan.

klik op de auto's hier onder voor mn oude en nieuwe project
AfbeeldingAfbeelding
Clio 16v ombouw & BMW 118D
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Met wat mazzel is het alleen een slangklem die kapot is. Komt vaker voor.
Mexximum

Bericht door Mexximum »

Geen mazzel. Ding is lek. Enne... Ik heb airco. Da's een veel duurder type radiateur. Wordt dik 300 euri. Had toevallig al een APK-afspraak staan voor donderdag a.s., de radiateur is er pas dinsdag. Kan-ie tip-top in orde naar de sloper daarna. :smash: :wink:

Of... 't is nog 5-600 euri inruilwaarde. 700 wellicht... Yep, 't is voorbij. Wil ook gewoon 's wat anders - ik rij op m'n 45ste in een knalrooie Clio uit 1997. Houdt een keer op. Lak op de motorkap bladdert ook als een gek sinds een half jaar. En vind maar 's een nette sloop-motorkap, in de goede kleur! Ik ga denk ik aan de Alfa - een 147. En geen rode! ;)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Als je 'm naar de sloop brengt, waarom dan eerst de APK?
Mexximum

Bericht door Mexximum »

Sloop wordt 't niet hoor. Dan had ik de radiateur ook niet laten doen. Wil 'm rijdend en met APK te koop/inruil kunnen aanbieden. Met lekke radiateur is 't echt alleen sloop/opkoperswaarde, paar honderd misschien? Nu pakweg 700 verkoop min de kosten van de reparatie, kleine 400 nog. Iets minder slecht financieel dus.
Mexximum

Bericht door Mexximum »

OK, OK... Ik rijd wel nog een tijdje door. 350 euro was 't. Pas de derde radiateur die mijn garage bestelde bleek de goede. Zijn ze totaal 6 uur mee bezig geweest. Wel netjes dat ze er dan maar 3 in rekening brachten. Mind you, ik heb airco dus dat gooide qua passing telkens weer roet in 't eten.

En zo'n 147 is volgens het 147-forum best betrouwbaar. Tot je real-life verhalen leest en persoonlijk hoort. Zo van "...uiteindelijk duwde ze 'm na twee jaar ploeteren terug naar de garage en zei dat ze 'm mochten houden". 1 Italiaans, blessuregevoelig raspaard is ook wel genoeg. De Fulvia bleek bij de laatste stortbui (moest er immers ruim een week mee forenzen, staat normaal binnen) ook zo lek als een mandje, maar dan 't interieur. Plassen water op je stoelen en vloer (skai, resp. rubber), en lekkend in je nek tijdens het rijden, is wel heel erg afzien. Denk 't met vloeibaar rubber opgelost te hebben (dakgoot-reling-kiertjes), binnenkort de regen er maar weer mee in om te checken...

:rolleyes3: :veryangry2: :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”