Exhaust/Heat Wrap

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Jaimy

Exhaust/Heat Wrap

Bericht door Jaimy »

Hallo,

Een paar maanden geleden heb ik besloten een Clio aan te schaffen, na een beetje rondstruinen op Google stuitte ik op dit forum.
Ik ben dus nieuw op het forum.

Ik vraag me dus af of hier leden zijn die ervaring hebben met Exhaust/Heat Wrap?

Een soort isolatiemateriaal wat bestaat uit fiberglas.
Het wordt veel gebruikt bij motoren volgens mij, om verbranding aan de benen tegen te gaan.
Het aanbrengen in auto's is wel bekend, maar minder als bij motoren.

Het zou rond het uitlaatspruitstuk gewikkeld moeten worden.
Na wat zoeken op internet ben ik wel het één en het ander te weten gekomen.
- Minder warmte in de motorruimte.
- Warmer inlaatgas wat gunstig is voor de katalysator.
- Een betere "flow" van uitlaatgassen.
- Het mooie effect van plofjes van de uitlaat bij gas loslaten en terug schakelen.

Het afkoelen gaat ook langzamer, wat zoals aan mij verteld wordt beter is dan sneller afkoelen.

Hoe denkt Renault hierover qua fabrieksgarantie, hoe denkt de verzekeringsmaatschappij hier over.

Een foto voor degenen die niet direct begrijpen wat Exhaust/Heat Wrap is.

http://www.dieselops.com/images/D/mishi ... talled.jpg
http://i00.i.aliimg.com/wsphoto/v0/1406 ... g-Wrap.jpg
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Re: Exhaust/Heat Wrap

Bericht door cliozwart »

Volgens mij is het allemaal onzin, tenzij je een turbo motor hebt. Een turbo maakt gebruik van de energie in het uitlaat gas. In de techniek noemen we dat de enthalpie verandering van stromende gassen en dat is een maar voor het vermogen dat de turbo uit het uitlaatgas haalt. Meer in --> meer uit....

Dus, het kan zinnig zijn om de uitlaat tot de turbo in te wikkelen met isolatie materiaal....of het veel verschil uit gaat maken....geen idee. Dat moet je op een vermogensbank testen.....
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Als je verder een standaard auto hebt, dan is dit natuurlijk onnodig en ga je er helemaal niets van merken.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Klaas
forum starter
Contacteer:

Bericht door Klaas »

Heatwrap, daar heb ik zelf ook nog mee gewerkt toen ik mijn 5 GT Turbo nog had.

Het klopt idd dat de hitte meer in de uitlaat blijft, maar bij ritten blijft het onder de motorkap net zo heet omdat het blok natuurlijk ook warm wordt.

Heatwrap kan de "flow" van uitlaatgassen NIET beïnvloeden, hiervoor zijn de speciale "spaghetti-spruitstukken" waarbij de uitlaatgassen van elke cilinder
met een even lange "uitlaat" terecht komen in de turbo, waardoor dus de turbo beter zijn werk kan doen..

Plofjes in het uitlaat-geluid zul je er volgens mij ook niet door krijgen, dit heeft met de mapping van de ontsteking te maken.

Wat een warmere uitlaatgas doet met de katalysator is mij onbekend, de katalysator is in principe alleen een filter met vaak een sensor wat de CO-waarde van de
uitlaatgassen meet en doorgeeft aan de computer.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

De kat warm houden is over het algemeen goed voor de emissies. Een koude kat werkt immers niet. Alle fabrikanten doen dus ook moeite om de kat zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen ---> Koude start verrijking en de ontsteking verlaten. Of een dekentje nog iets gaat helpen.....voor het vermogen van de motor niet....
Jaimy

Bericht door Jaimy »

Bedankt voor de reacties!

Ik heb besloten om het toch niet toe te passen.
Na nog even flink te zoeken op Google kwam ik te weten dat de levensduur van het spruitstuk ook flink achteruit gaat vanwege corrosie/oxidatie door vocht (ligt er natuurlijk aan welk materiaal het van gemaakt is, waar ik totaal geen verstand van heb).
Het gebruik bij een auto die hele dagen buiten staat en soms een aantal dagen stil staat zal dan niet bevorderlijk zijn voor het materiaal.

Redenen om het toe te passen waren vooral vanwege de isolerend effect en de katalysator.

Keuze is dus bij een set slotbouten en winterbanden met velgen gebleven.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 4 Motorisch (vraag & antwoord)”