startprobleem clio 1.9diesel (opgelost)
-
MetalRonnie
startprobleem clio 1.9diesel (opgelost)
Beste lui,
Mijn naam is Ron Holtackers woonachtig in Almere. Ik rij sinds deze zomer een clio 2 1.9 diesel uit 2001. Het is een fijne auto waar weinig op aan te merken is. Alleen nu heb ik er wel een probleem mee.
Mijn clio wil zo nu en dan niet meer starten. Zodra ik het contact aan zet en probeer te starten dan hoor ik het onderbrekingsrelais (hoofdrelais) in werking klikken, de radio en verwarmingsfan gaan dan ook uit maar de startmotor draait dan niet. Zoals het hoort met een diesel wacht ik altijd tot de gloeispiralen uitgaan en start dan pas. Dit mag alleen niet baten.
Als ik de auto aanduw, in zijn twee of achteruit, slaat ie wel aan.
Het probleem is alleen dat dit maar soms voorkomt. Het is dus niet op vaste momenten of tijden, of op vaste plaatsen. Vanmorgen bijvoorbeeld, met koude motor is het starten lopen zonder problemen maar 's middags met een warme motor doet de startmotor het niet meer.
Is er iemand die dit vaker meegemaakt heeft of weet hoe ik dit kan oplossen? Mijn garage weet er verder helemaal geen raad mee. De startmotor is pas nieuw en de accu is nog in prima staat. de garage heeft de clio nu een aantal keer al uitgelezen maar ook hieruit vallen geen conclusies te trekken.
Mijn naam is Ron Holtackers woonachtig in Almere. Ik rij sinds deze zomer een clio 2 1.9 diesel uit 2001. Het is een fijne auto waar weinig op aan te merken is. Alleen nu heb ik er wel een probleem mee.
Mijn clio wil zo nu en dan niet meer starten. Zodra ik het contact aan zet en probeer te starten dan hoor ik het onderbrekingsrelais (hoofdrelais) in werking klikken, de radio en verwarmingsfan gaan dan ook uit maar de startmotor draait dan niet. Zoals het hoort met een diesel wacht ik altijd tot de gloeispiralen uitgaan en start dan pas. Dit mag alleen niet baten.
Als ik de auto aanduw, in zijn twee of achteruit, slaat ie wel aan.
Het probleem is alleen dat dit maar soms voorkomt. Het is dus niet op vaste momenten of tijden, of op vaste plaatsen. Vanmorgen bijvoorbeeld, met koude motor is het starten lopen zonder problemen maar 's middags met een warme motor doet de startmotor het niet meer.
Is er iemand die dit vaker meegemaakt heeft of weet hoe ik dit kan oplossen? Mijn garage weet er verder helemaal geen raad mee. De startmotor is pas nieuw en de accu is nog in prima staat. de garage heeft de clio nu een aantal keer al uitgelezen maar ook hieruit vallen geen conclusies te trekken.
Re: startprobleem clio 1.9diesel
Lijkt ook erg op het topic van Pimmetje
kijk eens of je daar iets mee kunt: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 82&t=13401" onclick="window.open(this.href);return false;
Is in ieder geval ook 1.9D die startproblemen heeft.
kijk eens of je daar iets mee kunt: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 82&t=13401" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedoel je hiermee dat de startmotor helemaal niet draait?MetalRonnie schreef:'s middags met een warme motor doet de startmotor het niet meer
-
MetalRonnie
De startmotor draait idd bij mij helemaal niet dus het kan niet zijn dat er een fout zit in de lucht of brandstof, want zodra je hem aanduwt slaat ie wel aan. Het is ergens iets elektrisch, alleen geen idee wat. igg bedankt voor je tip maar idd deze topic had ik al gelezen.Arjan schreef:Lijkt ook erg op het topic van Pimmetje
kijk eens of je daar iets mee kunt: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 82&t=13401" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Bedoel je hiermee dat de startmotor helemaal niet draait?MetalRonnie schreef:'s middags met een warme motor doet de startmotor het niet meer
-
MetalRonnie
Wat op zich wel grappig is, is dat mijn onderhouds garage in cuijk zit waar mijn vriendin woont en waar ik meer van de tijd van het jaar zit als ik niet werk. maar de startmotor was een revisie die werkte want soms doet ie het wel en soms draait de startmotor niet. De acculaadspanning van de dynamo is 14V en het is een accu van amper een jaar oud. Voor het starten en het laden levert de accu ook ongeveer 14 tot 13,7 V. dat is voldoende om de startmotor te laten draaien, dus dat zou het probleem ook niet kunnen opleveren.hennybongers schreef:Wat jammer nu toch dat er alweer iemand met een kluitje het riet ingestuurd is. De garage kan niks op de kast lezen aan foutmelding en dus zijn ze klaar en kunnen ze je niet helpen.
Waar is die startmotor vervangen? Is er een ruil of daadwerkelijk een nieuwe in gekomen? De accu hoe oud is deze en wat is de laadstroom?
Met aanduwen doet de auto het meteen dus denk ik toch aan de startmotor en dan met name aan het bendix gedeelte van de startmotor. Misschien niet voor de hand liggend maar ook een nieuwe of revisie kan zomaar ermee kappen.
Gr. Henny
Kijk, om te beginnen, de aansluitingen van je startmotor eens na. Zijn de stekker en massa niet geoxideerd?
Als de startmotor niet wil draaien en je geeft 'm de bekende "tik met de hamer" doet 'ie het dan wel...
Kan je de spanning van de accu meten? Welke waarde heb je bij stilstaande en welke bij draaiende motor?
Als de startmotor niet wil draaien en je geeft 'm de bekende "tik met de hamer" doet 'ie het dan wel...
Kan je de spanning van de accu meten? Welke waarde heb je bij stilstaande en welke bij draaiende motor?
Ik ken er één persoonlijk.
Sommigen rijden er ook een paar honderd kilometer voor om bij zo'n monteur langs te gaan.
Sommigen rijden er ook een paar honderd kilometer voor om bij zo'n monteur langs te gaan.
-
MetalRonnie
De bekende tik op de startmotor is bij de 1900 erg lastig aangezien je alleen bij de startmotor van onderaf kan komen wat bij een "kliko" (lees clio) erg lastig is met een normaal postuur. je kan niet echt onder de auto gaan liggen. Maar idd het enige wat overblijft is het tijdrovende klus van de stekkers nakijken op roest en anders als nood even inspuiten met contactsprayArjan schreef:Kijk, om te beginnen, de aansluitingen van je startmotor eens na. Zijn de stekker en massa niet geoxideerd?
-
MetalRonnie
mja idd het enige wat ik nog zelf kan doen is wat ik bij arjan al zei, "even" de contacten nagaan op roest en of ze goed contact maken.hennybongers schreef:Het komt wel vaker voor dat een startmotor het dan wel en dan weer niet doet en toch kapot is. Dit zit hem dan in de bendix van de startmotor. Dit komt zowel bij nieuwe als revisie startmotoren voor. Vaak is dit een spanning probleem wat ook vaak komt door slecht contact wat Arjan schrijft.
Er zijn in Cuijk ook goede monteurs hoor die niet enkel een kastje uitlezen![]()
![]()
![]()
Gr. Henny
Als je even tussendoor kan komen half uur voor sluitingstijd dan vind ik het erg knap van een monteur als je dan ineens het probleem zo ziet terwijl je er al zo lang mee loopt:P maar er zijn zeker monteurs die je niet alleen van het kastje naar de muur toe sturen :P ook jij heel hartelijk bedankt voor je tijd en moeite.
-
MetalRonnie
Ik wil jullie allemaal nog een keer bedanken voor alle tips die ik binnengekregen heb over het startprobleem. Ik denk dat ik wel mag zegggen dat het probleem verholpen is. Nadat mijn garage een fout constateerde in het hoofdrelais. DIt is verholpen en nu start ie weer normaal. Nogmaals mijn dank 
Toch het relais. Tja, zo zie je, ook al hoor je 'm klikken zegt nog niet dat die ook echt heel is...
Maar iig bedankt dat je oplossing nog even doorgeeft
Maar iig bedankt dat je oplossing nog even doorgeeft
-
dieseltje
Re: startprobleem clio 1.9diesel (opgelost)
ben blij voor je dat het is opgelost heb sins een paar dagen start problemen duurt lang voor dat de motor aanslaat,en als het dan gebeurt staat de straat blauw van de rook zit zelf aan de spiralen tedenken weet iemand nog raad
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 3 Reacties
- 5160 Weergaves
-
Laatste bericht door mox
-
- 0 Reacties