Clio 1.5 dci met lekke turbo

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
JvZ

Clio 1.5 dci met lekke turbo

Bericht door JvZ »

Ik ben bij deze nieuw hier, dus correct me als ik wat verkeerd doe :-)

Sinds twee maanden ben ik de trotste eigenaar van een Clio 1.5 dci uit 2002, nu +/- 195.000 op de teller. Nu zijn er twee dingen die wat vervelend zijn, vooral zo zonder garantie zeg maar, 750E extra neerleggen voor garantie vond ik wat veel, al lijkt het nu weer weinig. Hij fluit af en toe en het motorstoringslampje springt regelmatig aan/uit, maar dat laatste alleen bij een vrij lege tank. Die heb ik een keer uit laten lezen bij mijn vaste garage en daar komt een circuit 1 error o.i.d. uit, code ben ik even vergeten maar ik dacht 99, 100 of 101. Wat ik zo kon vinden kwam het neer op de gaspedaal sensor. Deze is niet een ramp en zal het qua kosten ook geen probleem zijn. Daarnaast een kans dat deze wordt veroorzaakt door het volgende:

Het grote probleem, het fluiten en daarnaast stationair draaiend langzaam olie verliezen (gas geven tijdens uitlezen). Mijn garage heeft hem vandaag verder nagekeken. Hier blijkt de turbomotor wat speling te hebben op een kering waardoor deze lekt. Goed, oorzaak gevonden. Echter, nu adviseren ze een nieuwe turbomotor erin te plaatsen a bijna 600E excl. btw materiaalkosten alleen al. Daar komt dan ook nog eens minimaal een dag werk bovenop. Je hoort de centen al rinkelen.

Nu is dus de hoofdvraag, wat is slim, vervangen, reviseren of auto inruilen en een andere uitzoeken :-) Of is dit ergens anders een stuk goedkoper te halen/installeren.

Turbomotor heb ik al op ebay vanuit Duitsland gezien voor zo'n 300E incl. verzending. Weet ik alleen niet of daar misschien importkosten aan verbonden zijn en of deze uberhaupt betrouwbaar/passend zijn als een origineel. Ik kwam geen soortgelijke situatie tegen in eerdere posts, dus ben benieuwd wat hiervan bij de andere leden bekend is.

Ik zie jullie reacties graag tegemoet.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Clio 1.5 dci met lekke turbo

Bericht door Arjan »

Vraag je af of je voor de ca € 1000,- die je er aan kwijt gaat zijn én de restwaarde van de Clio een vergelijkbaar exemplaar kan kopen. Ik denk het niet. Goed het is balen, en zuur, maar je weet nu wat je hebt. Dat moet je bij een andere auto ook maar weer af wachten. Dus ja... wat is wijsheid :wink:
JvZ

Re: Clio 1.5 dci met lekke turbo

Bericht door JvZ »

Inderdaad ja. Ik heb ook wat andere auto's op het oog, maar die kosten me op jaarbasis al gauw 500-1000E meer aan brandstof en belasting, dat zou dan weer jammer zijn. Al daalt een BMW of Mercedes wel weer minder in waarde over de leeftijd.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”