Vaag elektrisch probleem

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Gert-Jan

Vaag elektrisch probleem

Bericht door Gert-Jan »

Sinds enige tijd vecht ik met ik mijn Clio (1.5D - 2004) met een heel raar elektrisch probleem.

Ongeacht of ik nu hard rijd of dat de motor stationair draait, alle verlichting in mijn auto blijft flikkeren, zowel voor als achterlichten, interieurverlichting, lampjes in het dashboard etc. etc.
Niet aan en uit maar ze branden niet constant op dezelfde sterkte. Ter info: Geen brandend waarschuwingslampje van de dynamo en ook geen problemen met een lege accu, ondanks meerdere starts en korte ritten elke dag.
Spanning gemeten aan de accu, ca. 12,4V met motor uit, ca. 14,4V met draaiende motor op stationair toerental, 14,5-14,6V bij 3000 rpm.

De eerste keer is door de garage de spanningsregelaar vervangen. Probleem leek heel even verholpen te zijn maar al na enkele dagen signaleerde ik hetzelfde euvel opnieuw.
Spanning weer gemeten aan de accu, geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.

De 2e maal zijn zowel de koolborstels als de spanningsregelaar vervangen en weer leek het heel even dat het probleem opgelost was.
Heel even dan ... want het probleem was er ook zo weer. Spanning weer gemeten aan de accu, ook nu geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.

De derde keer is de gehele dynamo vervangen door de garage, de oude was doorgemeten en daar werden geen afwijkingen in geconstatteerd maar zekerheidshalve is de dynamo toch vervangen.
De volgende dag was het probleem al weer terug ... om gek van te worden.
Spanning weer gemeten aan de accu, wederom geen afwijkingen t.o.v. de vorige keer.

Maar ... terug bij de garage kwam er iets geks aan het licht, zij hebben daar ook weer gemeten en zien dan ook wel iets schommeling in de accuspanning (met draaiende motor) maar niet extreem.
Wordt de accu nu even flink belast (via de testmeter met ingebouwde belasting) dan wordt de accu dus gedeeltelijk leeg getrokken. Schakelt men hierna de belasting uit dan is de spanning stabiel en zijn de flikkerende lampjes verdwenen.

Tot .... Jawel, tot de accu weer volledig is bijgeladen en dan begint het gedonder opnieuw.

Wie o wie heeft tips? Is het dan toch de accu, of is er nog wat anders om naar te kijken ?
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Vaag elektrisch probleem

Bericht door Arjan »

Ik zou beginnen met de kabel aansluitingen aan de dynamo, accu en motorblok allemaal los te halen en goed schoon weer terug zetten. Beetje corrosie geeft ook narigheid.
Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan »

Ondertussen al weer enkele weken verder, echter nog geen oplossing.
Dynamo is bij een revisiebedrijf aan de scoop geweest en vertoond niets geks, zo ongeveer alle bedrading van dynamo tot aan de acuu is los geweest en schoon en oxidatievrij gemaakt echter het probleem is er nog steeds.

Wie heeft er nog een suggestie ?
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Het is een rare storing ik kan me er ook even niet in vinden. Maar zou het helpen als je er zo'n piekspanningkastje tussen zet? Als deze de spanning stabiliseert ben je van het gedonder af. Of leg er andere accu in om te proberen. Misschien dat hier toch een cel niet fris is..
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Gert-Jan

Bericht door Gert-Jan »

De spanningsregelaar op de dynamo zelf zou hier in princiepe voor moeten zorgen, dat zowel belast als onbelast een zelfde continue spanning wordt afgegeven.
Een nieuwe accu is een optie, maar blijkt dat het niet te zijn dan heb ik onnodig daar extra geld aan uitgegeven.
Manny36
beginner
Contacteer:

Bericht door Manny36 »

Wellicht de massaverbinding tussen motor en carrosserie controleren?
Als deze wel contact maakt maar nog maar aan een paar strengetjes hangt kan er maar een beperkte hoeveelheid stroom door heen met alle vreemde gevolgen vandien.
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”